Η Ξένια Καλογεροπούλου είναι το γλυκό –σχεδόν πάντα– ασπρόμαυρο κορίτσι των κινηματογραφικών μας αναμνήσεων. Συγγραφέας και σκηνοθέτης θεατρικών έργων, βρήκε απάγκιο για τον θρήνο της, γράφοντας ένα γράμμα στον αγαπημένο της Κωστή.
Στην Τουρκία του 1950. Όταν η επιρροή της εκκοσμικευμένης Δύσης δεν έχει αγγίξει ακόμη μεγάλο μέρος της Ανατολής, και τα αυστηρά έθιμα εξακολουθούν να εφαρμόζονται πιστά, ένας νεαρός επιχειρηματίας και γόνος γνωστής οικογένειας ερωτεύεται τη θελξικάρδια Φισούν, μακρινή εξ αγχιστείας συγγενή του, οικονομικά κατώτερη και μικρότερη σε ηλικία.
Αν ανήκετε στο φιλοθεάμων κοινό της αμερικανικής σειράς “House of Cards”, τότε το όνομα Frank Underwood σας είναι γνωστό. Ήρθε λοιπόν η ώρα να γνωρίσετε τον Bρετανό καλλιτέχνη Jonathan Yeo, που κατάφερε με ένα πορτραίτο του να τοποθετήσει έναν τηλεοπτικό χαρακτήρα στο πάνθεον των Αμερικανών προέδρων.
Ο Άγιος Βαλεντίνος, για ακόμα μία φορά, ήρθε, είδε και απήλθε, αφήνοντας πίσω του μαραμένα τριαντάφυλλα, τσαλακωμένα περιτυλίγματα από σοκολάτες και σκονισμένα αρκουδάκια. Έτσι είναι, η γιορτή των ερωτευμένων κρατάει μόνο για μία μέρα.
Ο Μπέρνι Γκούντερ δεν είναι ναζιστής, δεν ανήκει στο κόμμα και δεν μισεί τους Εβραίους. Πρέπει απλώς να κάνει τη δουλειά του όπως αυτός πιστεύει πως πρέπει να γίνει, να περάσει όσο το δυνατόν απαρατήρητος και να περιμένει να τελειώσει αυτή η φάρσα της Ιστορίας.
Πολύ παλιά, σε ένα γαλαξία πολύ, πολύ μακρυά η αέναη διαμάχη του καλού με το κακό πήρε ξεχωριστές διαστάσεις. Εδώ και 40 χρόνια, αυτή η μάχη έχει καθηλώσει τους κατοίκους του δικού μας γαλαξία, έχει γίνει θρησκεία και έχει αποκτήσει το δικό της φανατικό κοινό.
Ο Paul Auster, μέχρι σήμερα, φαίνεται πως έζησε τις εποχές της ζωής του έντονα και κατά περιόδους ευτυχισμένα. Λίγο πριν τη βαρυχειμωνιά του προσωπικού του χειμώνα, αποφασίζει να μας διηγηθεί με τον μοναδικό του τρόπο τις πιο χαρακτηριστικές και σημαδιακές αναμνήσεις της ζωής του, έχοντας ως βάση, όχι τη σπουδαιότητά τους, αλλά τη θέση τους στη μνήμη του.
Άντρας πολύτροπος και πολυμήχανος, ο Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, αγαπημένος από το κοινό και τις μούσες, εισβάλλει δυναμικά στον κόσμο της λογοτεχνίας ως πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας με το πρωτόλειό του να αποτελείται από δέκα αυτοτελείς διηγήσεις.
Ακούγοντας το όνομα Μαρξ, το μετείκασμα που ακολουθεί είναι η επιβλητική μορφή του πυκνά γενειοφόρου άντρα με το διαπεραστικό βλέμμα. Η εικόνα αυτή, συνήθως, είναι έντονα αποδοσμένη με κόκκινο χρώμα. Οι επόμενοι συνειρμοί που κάνουμε, ακούγοντας το όνομα αυτό, αφορούν τις έννοιες: σοσιαλισμός, κομμουνισμός, Το Κεφάλαιο και άλλες πολιτικά συνυφασμένες ιδέες.
Αμερική, 1951 και ενώ ο πόλεμος στην Κορέα μαίνεται, ο Μαρκ Μέσνερ είναι έτοιμος να απογαλακτιστεί, να αποχωριστεί την οικογενειακή θαλπωρή και ασφάλεια για να φοιτήσει σ’ ένα πανεπιστήμιο που καθόλου τυχαία και τελείως στοχευμένα απέχει 14 ώρες από το πατρικό του.
Εν αρχή ήν η απεικόνιση. Η σύνδεση του θεατή με το οποιοδήποτε έργο γίνεται κοιτάζοντας τον εκάστοτε κατενώπιον απεικονιζόμενο. Είτε επέρχεται αναγνώριση του προσώπου είτε όχι, ο θεατής αναγνωρίζει έναν άνθρωπο και πολλές φορές οι επεξηγηματικές συνοδευτικές πληροφορίες γνωστοποιούν την ταυτότητα του απεικονιζόμενου. Τι γίνεται όμως, όταν ο καλλιτέχνης αποφασίζει να μας γυρίσει τις πλάτες του αντικειμένου του;
Ο Paul Auster, από τους πιο σημαντικούς Αμερικανούς συγγραφείς, μας εντυπωσιάζει πάντα με τον λογοτεχνικό λαβύρινθο που επιμελώς χτίζει σε κάθε του έργο.
Αμφιταλαντευόμενος στα όρια της φυσιολατρείας και της εμμονής, ο Γάλλος ζωγράφος Claude Monet, κυνηγός του φωτός και θιασώτης του χρώματος συνήθιζε να ζωγραφίζει σε εξωτερικούς χώρους για να «μεταφέρει» τα φυσικά φαινόμενα στο δισδιάστατο καμβά του.
Το μόνο αναμφισβήτητο γεγονός σε ολόκληρη την καριέρα του Oliviero Toscani είναι πως με κάθε κλικ της φωτογραφικής του μηχανής προκαλούσε πλήθος αντιδράσεων. Βία, ρατσισμός, ενδοοικογενειακή βία, θρησκεία και ομοφυλοφιλία είναι μερικά από τα ζητήματα που έχουν απασχολήσει ανα καιρούς τον Ιταλό φωτογράφο που έγινε παγκοσμίως γνωστός κατά τη θητέια του στην ιταλική εταιρεία ρούχων Benetton.
Στην εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου, σε μία μικρή πόλη της Τοσκάνης, το Αρέτσο, μπορεί κανείς να δει την πραγματική ιστορία του Σταυρού. Οι τοιχογραφίες του Πίερο ντελα Φραντσέσκα αφηγούνται τις σημαντικότερες στιγμές της ιστορίας του ξύλου που έμελλε να γίνει το σύμβολο των βασανιστηρίων του Ιησού.
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πως ο καλλιτέχνης που το 1905 ταρακούνησε το καλλιτεχνικό στερέωμα τόσο έντονα, στην ηλικία των 77 χρονών, καταβεβλημένος από την ασθένειά του, θα αφιέρωνε με τόση ευλάβεια τέσσερα χρόνια για να δημιουργήσει το πιο ολοκληρωμένο έργο τέχνης της σύγχρονης περιόδου;
Το αποτέλεσμα της συνύπαρξης του ιταλικού ταμπεραμέντου με την κελτική ιδιοσυγκρασία δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα λιγότερο από εκρηκτικό. Μία έκρηξη που πρωτοδημιουργείται στο μυαλό του καλλιτέχνη, διασπάται στον χώρο του και καταλήγει να ξεσπά στο καλλιτεχνικό του έργο.
Στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Ακαδημίας, στο κτίριο που παλιότερα στεγαζόταν το Λαϊκό Νοσοκομείο, βρίσκεται σήμερα το Μουσείο Ελληνικού Θεάτρου, ή όπως είναι σήμερα ο επίσημος τίτλος του, το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου-Θεατρικό Μουσείο.
Ο Αλέξανδρος Ιόλας υπήρξε ένας διορατικός συλλέκτης και μία από τις πιο αμφιλεγόμενες μορφές της παγκόσμιας τέχνης. Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια το 1907, ταξίδεψε και έζησε ανά διαστήματα σε όλες τις καλλιτεχικές μητροπόλεις.
Βία και φανατισμός, τα δύο κύρια γνωρίσματα της «λεηλασίας» που μπορεί να παίρνουν πολλές μορφές και διαστάσεις αλλά συντελούν στο ίδιο αποτέλεσμα, την καταστροφή μνημείων που ανήκουν στην ανθρωπότητα και τονίζουν την άμεση ανάγκη για την προστασία τους από όλους.
Τι κοινό μπορεί να έχει ένας Γάλλος μουσικοσυνθέτης με έναν Ρώσο ζωγράφο; Είναι δυνατόν η μουσική να πάρει σχήμα και μορφή και ένας πίνακας να βγάζει ήχους;
Το κίνημα De Stijl δημιουργήθηκε στην Ολλανδία στις αρχές του προηγούμενου αιώνα μα κατάφερε να καθιερωθεί και να επηρεάσει πολλούς και ποικίλους τομείς σε όλο τον κόσμο μέχρι και σήμερα.
Αντικείμενα υψηλής ραπτικής ή εκθεσειακά αντικείμενα;
Προσπαθώντας να ορίσει κανείς τι είναι ένα ανοιχτό μουσείο ή, για να χρησιμοποιήσω έναν πιο ευδόκιμο όρο, ημιυπαίθριο, είναι πιο πιθανό να αρχίσει να αμφισβητεί την έννοια του μουσείου παρά να βρει κάποια απάντηση.
Η γύμνια και ο σαδισμός, σήματα κατατεθέν του ντε Σαντ, ενέπνευσαν τους David Freymond και Florent Michel να δημιουργήσουν ένα τολμηρό βίντεο για την προώθηση της έκθεσης που άνοιξε πριν μερικές εβδομάδες στο Museed’Orsay στο κέντρο του Παρισιού.
Αν η Μόνα Λίζα έπαιρνε ένα ευρώ για κάθε φωτογραφία θα ήταν σίγουρα η πιο πλούσια γυναίκα στον κόσμο και αν οι άνθρωποι έδειχναν λίγο παραπάνω εμπιστοσύνη στη μνήμη τους σίγουρα δεν θα χρειαζόντουσαν όλα αυτά τα ενδιάμεσα που μας κρατούν σε απόσταση από την πραγματική εμπειρία.
Ο κύριος van Meegeren, γεννημένος στα τέλη του 19ου αι. στην Ολλανδία, σπουδαγμένος ζωγράφος και κατακαρδιωμένος από τις αρνητικές κριτικές που είχε λάβει το έργο του, βρέθηκε σε ηλικία 56 χρονών να κατηγορείται για εσχάτη προδοσία της χώρας του και για συνεργασία με τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Π. Π.