Scroll Top

In a Cinemanner of Speaking

Οι πρώτοι 10 «κράχτες» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

feature_img__oi-protoi-10-kraxtes-tou-festibal-thessalonikis
Οι πρώτοι 10 «κράχτες» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 4-13/11/2016

Ξεκίνημα με τη νέα ταινία του υπέροχου Ιρανού σκηνοθέτη Asghar Farhadi (“Fireworks Wednesday”, “About Elly”, “A Separation”, “The Past”). “The Salesman” βασίζεται στο πασίγνωστο θεατρικό έργο “Death of a Salesman” του Arthur Miller και πυροδοτεί τη δαιδαλώδη και μυστηριώδη πλοκή του μέσα από ένα πανέξυπνο εύρημα που μπλέκει την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία σε ένα αδιάλυτο κουβάρι. Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας (για τον Shahab Hosseini) και Σεναρίου στο Φεστιβάλ των Καννών.

Συνέχεια με το ψυχολογικό θρίλερ μεταφυσικών διαστάσεων “Personal Shopper”, του Olivier Assayas (που θα είναι και ο σεναριογράφος της νέας ταινίας του Ρόμαν Πολάνσκι), ο οποίος συνεργάζεται για δεύτερη φορά με την Kristen Stewart, μετά το “Clouds of Sils Maria” (2014). Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών εξ ημισείας με την “Bacalaureat” του “Cristian Mungiu”.

Τρίτη μας στάση η νέα ταινία των Jean-Pierre και Luc Dardenne, με τίτλο “La fille inconnue”. Μία νεαρή γιατρός ψάχνει απεγνωσμένα να βρει την ταυτότητα μίας γυναίκας που πέθανε επειδή δεν εγχειρίστηκε τη στιγμή που έπρεπε. Μετά τις μέτριες κριτικές που απέσπασε η ταινία στις Κάννες, οι αδερφοί Dardenne προχώρησαν σε αλλαγές στο μοντάζ, καταλήγοντας σε μία βερσιόν ελαττωμένη κατά 7 λεπτά σε σύγκριση με την αρχική μορφή της ταινίας. Όπως και να έχει, όμως, οι Dardenne δεν μπορούν ποτέ να προσπεραστούν ελαφρά τη καρδία.

Επόμενος σταθμός μας η πρώτη εκτός Ιαπωνίας ταινία του μάστορα της ανείπωτης φρίκης Kiyoshi Kurosawa, ο οποίος μας είχε εντυπωσιάσει στην τελευταία Μπερλινάλε με το “Creepy”. Το “Daguerrotype” (του οποίου ο πρωτότυπος γαλλικός τίτλος είναι “Le secret de la chambre noire”) διαθέτει, μεταξύ άλλων, κι ένα υπέροχο καστ όπου φιγουράρουν οι Tahar Rahim, Olivier Gourmet και Mathieu Amalric.

Συμπληρώνουμε την πρώτη πεντάδα από τα βαριά χαρτιά του 57ου ΦΚΘ με το biopic της περίφημης Αμερικανίδας ποιήτριας Emily Dickinson, “A Quiet Passion”, δια χειρός Terence Davies. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο κι έτοιμη να διανύσει όλη την απόσταση μέχρι και την οσκαρική τελετή (αν πιστέψουμε τις φήμες) η Cynthia Nixon, η γνωστή Σαμάνθα από το “Sex and the City”.

Στο τμήμα “Out of Competition” συναντούμε τον επόμενό μας κράχτη, ο οποίος είχε τρελάνει κόσμο και κοσμάκη στο τελευταίο φεστιβάλ του Σάντανς. Στο “Swiss Army Man” των Daniel Scheinert και Dan Kwan, ο Paul Dano (που θα πραγματοποιήσει οσονούπω και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο) ναυαγεί σε ένα ερημονήσι κι έχει ως μοναδική παρέα και συντροφιά ένα πτώμα που διαθέτει τρομερά ανθρώπινες αντιδράσεις και συνήθειες. Στον ρόλο του πτώματος ο πάλαι ποτέ Χάρι Πότερ, Daniel Radcliffe.

Προχωρώντας στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες», το μάτι μας πέφτει αυτόματα στην ταινία “La mort de Louis XIV”, που εξιστορεί τις τελευταίες μέρες του Λουί Κατόρζ, γνωστού με το προσωνύμιο «Ο βασιλιάς Ήλιος». Όταν μάλιστα συνδυάζονται τα ονόματα του natural born provocateur Καταλανού σκηνοθέτη Albert Serra και του θρύλου της nouvelle vague Jean-Pierre Léaud, το πράγμα αγριεύει επικίνδυνα…

Συνεχίζουμε με αμείωτο κέφι και ψαχουλεύοντας στο ίδιο τμήμα ξετρυπώνουμε το animation “The Girl Without Hands” (“La jeune fille sans mains”) του Γάλλου  Sébastien Laudenbach, ο οποίος πραγματοποιεί το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του, μετά από μία τρομερά επιτυχημένη πορεία στις μικρού μήκους ταινίες. Η ταινία βασίζεται σε ένα από τα λιγότερα γνωστά, αλλά ιδιαίτερα σκοτεινά, παραμύθια των αδερφών Γκριμ, στο οποίο ένα κορίτσι στερείται τα χέρια του εξαιτίας μίας συμφωνίας του πατέρα της με τον διάβολο. Ειλικρινά, ανυπομονούμε…

Μία από τις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης είναι η καθιέρωση του τμήματος «Αντί / Κατοπτρισμοί» (“Mirror / Images”), όπου δώδεκα ταινίες θα παρουσιαστούν σε (έξι) ζεύγη, με τα επιμέρους σκέλη αυτών να βρίσκονται σε ένα δίαυλο επικοινωνίας και συνδιαλλαγής. Το πλέον ενδιαφέρον από αυτά τα έξι ζεύγη είναι αυτό που αποτελείται από την ταινία “Christine” του Antonio Campos, με την αγαπημένη Rebecca Hall στον πρωταγωνιστικό ρόλο, και το ντοκιμαντέρ “Kate Plays Christine” του Robert Greene. Κεντρικό θέμα σε αμφότερες τις περιπτώσεις η αινιγματική φιγούρα της τηλεοπτικής παρουσιάστριας Christine Chubbuck, η οποία αυτοκτόνησε on air στις 15 Ιουλίου 1974.

Κλείνουμε τη δεκάδα μας, με μία αναφορά σε ένα ακόμη νέο τμήμα που θα κάνει την πρεμιέρα του στο 57ου ΦΚΘ, το μεταμεσονύκτιο “’Round Midnight”, με underground ταινίες από όλο τον κόσμο που έχουν αφήσει το δικό τους ανεξίτηλο στίγμα στα λιγότερο προβεβλημένα κεφάλαια της κινηματογραφικής ιστορίας. Ειδική μνεία οφείλει να γίνει στο ιστορικό “At Midnight I’ll Take Your Soul” (1964), του Βραζιλιάνου José Mojica Marins, το οποίο θεωρείται η πρώτη ταινία τρόμου του βραζιλιάνικου σινεμά. Καιρός να γνωρίσετε έναν από τους πιο καλτ ήρωες που έχετε δει ποτέ, τον υπέροχο νεκροθάφτη Coffin Joe

*Aναδημοσίευση από το cinedogs.gr, κινηματογραφικό συνεργάτη του Artcore magazine

1
Μοιράσου το