Άρθρα :: Keep My Opinion To Yourself articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

47 χρόνια μετά, η φωνή του Cash αντηχεί στο Folsom

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (47 χρόνια μετά, η φωνή του Cash αντηχεί στο Folsom)

Το 1967, η καριέρα του JohnnyCash βρισκόταν σε τέλμα. Μετά από 27 albums και ταλαιπωρημένος ο ίδιος από την κατάχρηση ναρκωτικών, χωρίς κάποιο σημαντικό hit για χρόνια και αντιμέτωπος με τη δυσπιστία της δισκογραφικής του, χρειαζόταν κάποιο θαύμα. Και βρήκε ένα τέτοιο, βαθιά σε μια φυλακή της California.

Ο Cash ενδιαφέρθηκε πρώτη φορά για τη ζωή πίσω από τα σίδερα το 1953, όταν και είδε την ταινία “Inside The Walls Of Folsom Prison” του Crane Wilbur. Αυτή τον ενέπνευσε να γράψει ένα από τα πιο διάσημα κομμάτια του, το “Folsom Prison Blues” και να ξεκινήσει σποραδικές εμφανίσεις σε διάφορες φυλακές. Χρειάστηκαν όμως αρκετά χρόνια και μερικές ιεραρχικές αλλαγές στην Columbia Records, ώστε να φτάσουμε στην 13η Ιανουαρίου του 1968, που ήταν η ημέρα ηχογράφησης του πρώτου και σημαντικότερου live album μέσα σε σωφρονιστικό ίδρυμα.

Η μπάντα του Cash εκείνη την εποχή είχε στις τάξεις της την June Carter φυσικά, τον Carl Perkins, τους Statler Brothers και τους Tennessee Three και με τη βοήθεια του παραγωγού Βοb Johnston οργάνωσαν το εγχείρημα, με τις ευλογίες μάλιστα του Ronald Reagan, κυβερνήτη της California εκείνη την εποχή. Ηχογράφησαν 2 sets σε μια μέρα, κράτησαν τα 17 κομμάτια από αυτά και το “At Folsom Prison” ήταν έτοιμο.

Αποδείχτηκε πως ήταν όντως το gamechanger που χρειαζόταν ο Cash και η επιτυχία του έδωσε νέα ώθηση στην καριέρα του. Κάποιοι είπαν ότι οφειλόταν στην πρωτοτυπία της ιδέας και κάποιοι ότι ωφελήθηκε από τη μακαβριότητα της συγκυρίας (λίγους μήνες μετά και ενώ το “Folsom Prison Blues” single παιζόταν συνεχώς στα ραδιόφωνα, δολοφονήθηκε ο Robert Kennedy και δημιουργήθηκε αναταραχή με το στίχο “I shot a man in Reno / Just to watch him die”).

Ίσως να μην ήταν τίποτα από τα δυο. Υπήρξε επίσης η θεωρία ότι η πηγαία ερμηνεία του Cash οφειλόταν περισσότερο στην αλληλεγγύη που αισθανόταν απέναντι στους φυλακισμένους, έχοντας και ο ίδιος αρκετά προβλήματα με τον νόμο. Είναι γνωστή η άποψή του, ότι η φυλακή στη σύγχρονη Αμερική είναι ένα μέρος όπου ο καθένας από εμάς μπορεί να καταλήξει και ποτέ δεν είδε τον επιτυχημένο εαυτό του ως ανώτερο αυτών των ανθρώπων. Επιπρόσθετα, είχε πάντα μια εμπάθεια προς τους δεσμοφύλακες και θεωρούσε την αυταρχική συμπεριφορά τους έναν ακόμα λόγο που υπέφεραν οι κρατούμενοι. 

εικόνα άρθρου (47 χρόνια μετά, η φωνή του Cash αντηχεί στο Folsom)

Ένας από αυτούς είχε την τύχη (ή την ατυχία;) να τραβήξει τη διάσημη πόζα με το παθιασμένο fuck you μεσαίο δάχτυλο του Cash, όταν του ζήτησε να στηθεί για φωτογραφία στο επόμενο live album που ηχογράφησε στη φυλακή του San Quentin το 1969.

Το “At Folsom Prison” έχει πάρει τη θέση του στην ιστορία, είναι ένα από τα λίγα τριπλά πλατινένια live albums και αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς καλλιτέχνες έκτοτε ώστε να κάνουν εμφανίσεις σε φυλακές, από τον B.B. King και το Billy Bragg, μέχρι τους Taking Back Sunday και τους Metallica.

Και είναι κάτι αξιέπαινο. Σίγουρα πάντως, αν ισχύει η θεωρία του Cash και σαν οποιοσδήποτε άλλος κατέληγα κι εγώ ποτέ σε φυλακή, τίποτα δε θα μου έφτιαχνε τη μέρα όσο μια συναυλία…

εικόνα αρθρογράφου (Γιάννης Καψάσκης)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Γιάννης Καψάσκης

Ο Γιάννης Καψάσκης είναι ένας τύπος που ψάχνει συνεχώς να βρει το δρόμο του.Το ότι είναι ο μοναδικός Αθηναίος που έχει μετακομίσει μόνιμα 3 φορές στη Θεσσαλονίκη, εκτός από σχετικό ρεκόρ, αποτελεί και ακλόνητη απόδειξη ότι δεν τον έχει βρει ακόμα. Η μεγαλύτερη απογοήτευσή του από τη ζωή είναι όταν έμαθε με το δυσκολο τρόπο ότι το coming of age δε συνάδει με τη βελτίωση του ανθρώπου και ως εκτούτου, το παλεύει καθημερινά. Σύμμαχος; Οι νότες, τα grooves, το ασήκωτο distortion, η οικογενειακή του καμπίνα αποσυμπίεσης και τα πληκτρολόγια. Εύχεται η μέρα να είχε τουλάχιστον 45 ώρες και επίσης μοιράζεται τις σκέψεις του στο mudtimes.gr και στο προσωπικό του online spa που έχει μεταμφιεστεί σε blog, το G.R.A.F.I.A.S.

Artcore magazine's footer