Άρθρα :: Word-Gazette articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

24.10
2019

Νέες Κυκλοφορίες: Νυχτοδάσος, της Djuna Barnes

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Νυχτοδάσος, της Djuna Barnes)

Το λογοτεχνικό ορόσημο της φεμινιστικής και λεσβιακής λογοτεχνίας. H ιστορία πάθους που θαύμασαν ο Joyce, ο Faulkner, ο Dylan Thomas, ο Ford Madox Ford.

Παρίσι. Μεσοπόλεμος. Οι κοινωνικές τάξεις, η θρησκεία, η σεξουαλικότητα επαναπροσδιορίζονται. Η Ρόμπιν, μια όμορφη Aμερικανίδα, παντρεύεται τον ψευτοαριστοκράτη Φέλιξ, τον εγκαταλείπει μαζί και το παιδί τους, και συνάπτει ερωτικές σχέσεις με δύο γυναίκες: τη Νόρα και τη Τζένι. Όμως το πάθος της για νυχτερινές μοναχικές περιπλανήσεις και περιπέτειες οδηγεί τις ερωμένες της στα όρια της παραφροσύνης. 

Από τα σπουδαιότερα βιβλία του 20ού αιώνα», κατά τον William Burroughs, καθιέρωσε τη Djuna Barnes (1892-1982) ως «Αμερικανίδα Βιρτζίνια Γουλφ». «Μοναδικό ύφος, πανέμορφες διατυπώσεις, ένα λαμπρό πνεύμα», όπως γράφει στον πρόλογό του ο T.S. Eliot, «συνεχίζει να προκαλεί με τα θέματα του: το πάθος, την παρακμή, τον έρωτα για άτομα του ίδιου φύλου αλλά και τον έρωτα εν γένει, το μίσος, την πλήξη και την αδάμαστη φύση που ελλοχεύει μέσα σε κάθε ανθρώπινο ον, και», όπως τονίζει η μεταφράστρια του Αργυρώ Μαντόγλου, «αποφασίζει για το πώς και ποιους θα αγαπάμε για λίγο ή για μια ζωή». 

Αφορμή για τη συγγραφή του ο πολυτάραχος βίος της ίδιας της Djuna Barnes, η παθιασμένη σχέση της με τη γλύπτρια Θέλμα Γουντ αλλά και άλλες ερωτικές περιπέτειές της με άνδρες και γυναίκες.

Είπαν

Ένα από τα σπουδαιότερα βιβλία του 20ου αιώνα.

William S. Burroughs

Ένα από τα τρία καλύτερα μυθιστορήματα που γράφτηκαν ποτέ από γυναίκα.

Dylan Thomas

Μια συγγραφέας μ’ εκπληκτική δύναμη· μια πρόζα σαν την τρικυμισμένη θάλασσα.

Graham Greene

Το πόσο καλό είναι αυτό το μυθιστόρημα μόνο όσοι έχουν καλλιεργήσει την ευαισθησία τους διαβάζοντας πολύ ποίηση μπορούν να το αντιληφθούν πλήρως. Μοναδικό ύφος, πανέμορφες διατυπώσεις, ένα λαμπρό πνεύμα, μια μοίρα που θυμίζει ελισαβετιανό δράμα.

T.S. Eliot

Το Πάθος είναι εξαιρετικό θέμα.

Ford Madox Ford

Το να ζεις την ίδια εποχή με την Djuna Barnes είναι μεγάλη τύχη.

Lawrence Durrel

Ελάχιστοι συγγραφείς απέκτησαν τόση φήμη μ’ ένα μόνο μυθιστόρημα όση η Djuna Barnes χωρίς την οποία δεν μπορούμε να φανταστούμε ούτε το Γκρίνουιτς Βίλατζ, ούτε το Παρίσι του 1920. Το «Νυχτοδάσος» που θαύμασε ο Τζόις, είναι εξίσου σημαντικό για τον 20ο αιώνα, όσο και το Finnegans Wake – και πολύ πιο διαβαστερό.

The New York Times

Ο Φόκνερ και η Barnes. Αυτοί ήταν οι σημαντικότεροι μαθητές του Τζόις. [. . .] Το «Νυχτοδάσος» είναι σπουδαίο και για όσα λέει και για όσα προκαλεί στον αναγνώστη. Για τη δύναμη που έχει, για τον ζοφερό, μανιασμένο μοντερνισμό του, για την απερίγραπτα όμορφη γλώσσα του.

The Washington Post

Η Barnes είναι η Αμερικανίδα Βιρτζίνια Γουλφ.

The Spectator

Με φόντο το λαμπερό Παρίσι του 1920 μια ζοφερή, παράξενη, μοναδική ιστορία αγάπης που θα σας μείνει αξέχαστη. Η ανάγνωση της είναι σαν να πίνετε καλό κρασί σ’ ένα ποτήρι που στον πάτο του έχει ένα μαργαριτάρι. Μετά θα έχετε αυτό το μαργαριτάρι για πάντα μέσα σας.

The Guardian

Χάρη στο «Νυχτοδάσος» η Barnes μπορεί να σταθεί ισάξια πλάι στους δύο θαυμαστές της, τον Τζόις και τον Φόκνερ.

Die Zeit

Πιο ιδιόρρυθμη απ’ όλους τους ιδιόρρυθμους Αμερικανούς καλλιτέχνες που είχαν εγκατασταθεί στο Παρίσι τον Μεσοπόλεμο, φίλη του Τζόις, του Ντυσάν, του Πάουντ, του Μπέκετ, του Τσάπλιν και πολλών άλλων, η Barnes βρέθηκε στην πρώτη γραμμή κάθε πρωτοπορίας.

El Mundo

Λίγα λόγια για την Djuna Barnes

Η Djuna Barnes γεννήθηκε το 1892 σε μια ξύλινη καλύβα στο Κόρνγουολ ον Χάντσον, μια αποικία καλλιτεχνών, βόρεια της Νέας Υόρκης. Μεγάλωσε με τη μαχητική φεμινίστρια γιαγιά της, τον αποτυχημένο μουσικό και υπέρμαχο της πολυγαμίας πατέρα της, τη μητέρα της και, λίγο αργότερα και την ερωμένη του, από την οποία απέκτησε οκτώ ετεροθαλή αδέλφια. Θύμα βιασμού στα 16 της, μετακόμισε μετά το διαζύγιο των γονιών της στη Νέα Υόρκη όπου ξεκίνησε μια εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα δημοσιογράφου και σκιτσογράφου. Ανάμεσα στις παρέες της εκείνη την εποχή ήταν ο Τζόις, ο Έλιοτ, ο Χέμινγουεϊ, ο Μαρσέλ Ντισάν, ο Πάουντ, ο Μοντάλε, ο Φιτζέραλντ, η Αναΐς Νιν, η Γερτρούδη Στάιν, η Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, ο Τσάρλι Τσάπλιν κ.α Ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών από αυτούς μετακόμισε το 1921 στο Παρίσι. Το 1942 επέστρεψε, λόγω πολέμου, στη Νέα Υόρκη όπου κι έζησε τα 42 επόμενα χρόνια, αλκοολική και σχετικά απομονωμένη γράφοντας κυρίως ποιήματα. Πέθανε σε ηλικία 90 χρονών, το 1982.

εικόνα άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Νυχτοδάσος, της Djuna Barnes)

Νυχτοδάσος, την Djuna Barnes
Μετάφραση: Αργυρώ Μαντόγλου
Εκδόσεις Μεταίχμιο
σελ. 277

Έργο εξώφυλλου: Δήμητρα Μπουρίτσα, The Holy Family (λεπτ.), 2017

εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer