Άρθρα :: Word-Gazette articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

14.12
2020

Νέες Κυκλοφορίες: Μπάιρον, του Giuseppe Tomasi di Lampedusa

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Μπάιρον, του Giuseppe Tomasi di Lampedusa)

Μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Αιώρα μια ξεχωριστή βιογραφία για τον Λόρδο Μπάιρον, ποιητή-σύμβολο του ρομαντισμού, γοητευτική και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, ταυτισμένη με την Ελλάδα, με το κίνημα του φιλελληνισμού και την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Μια βιογραφία γραμμένη από τον Ιταλό πρίγκιπα και σαγηνευτικό συγγραφέα Giuseppe Tomasi di Lampedusa που, συνεπαρμένος από την αγγλική λογοτεχνία και την προσωπικότητα του Λόρδου Μπάιρον, ερευνά διεξοδικά και μας παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του. Αρκεί να θυμηθούμε πώς περιέγραφε ο ίδιος ο Μπάιρον τον εαυτό του, για να κατανοήσουμε τη σημασία του κειμένου: «Αλλάζω τόσο πολύ, γίνομαι τα πάντα εναλλάξ και τίποτα για πολύ, είμαι ένα τόσο παράξενο μείγμα καλού και κακού, που θα ήταν δύσκολο να με περιγράψει κάποιος».

Με αγάπη και σπουδή ο Tomasi di Lampedusa, εξαιρετικός γνώστης της αγγλικής λογοτεχνίας, δεινός αφηγητής και με χιούμορ, ανατέμνει τη φαινομενικά αντιφατική ζωή και το έργο του Μπάιρον, ζωντανεύει την ταραχώδη εποχή που έζησε, ξεδιπλώνει χωρίς φόβο και πάθος όλα τα στοιχεία που έχει συλλέξει στη δική του έρευνα και μας καλεί να τον ξαναγνωρίσουμε, μέσα από ένα λιτό αλλά εμβριθές και ελκυστικό κείμενο.

Την έκδοση συνοδεύει εισαγωγή της Θεοδώρας Πασαχίδου που μας δίνει πληροφορίες για τον συγγραφέα, καθώς και για την προσέγγισή του στο πρόσωπο και τον μύθο του Λόρδου Μπάιρον. Γιατί τόσο το έργο όσο και η ζωή του Μπάιρον έχουν απασχολήσει πολλούς βιογράφους, αλλά σε ποιο βαθμό μπορεί κάποιος να πει την αλήθεια; Τι περιορισμούς θέτει η κάθε εποχή, η ηθική της αλλά και οι διαθέσιμες πηγές; Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο νόμος περί ομοφυλοφιλίας στην Αγγλία με τους περιορισμούς που έθετε στη ζωή και την έκφραση και καταργήθηκε μόλις τη δεκαετία του 1960.

Το βιβλίο κλείνει με ένα χρονολόγιο της ζωής του Μπάιρον.

Λίγα λόγια για τον Giuseppe Tomasi di Lampedusa

Ο Giuseppe Tomasi di Lampedusa, γόνος μεγάλης αριστοκρατικής οικογένειας της Σικελίας, γεννήθηκε στο Παλέρμο το 1896. Το 1915 γράφτηκε στη Σχολή της Νομικής στη Ρώμη. Το 1917 πήρε μέρος στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και αιχμαλωτίστηκε στη μάχη του Καπορέτο. Στάλθηκε σε στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου στην Ουγγαρία, από όπου κατόρθωσε να δραπετεύσει και να επιστρέψει, πεζοπορώντας, στην Ιταλία. Το 1932 παντρεύτηκε στη Ρίγα της Λετονίας την γερμανικής καταγωγής Αλεξάντρα φον Βολφ-Στόμερζεε, κορυφαία ψυχαναλύτρια της εποχής. Το 1934, με τον θάνατο του πατέρα του, κληρονομεί τον τίτλο του Πρίγκιπα της Λαμπεντούζα και του Δούκα της Πάλμα και του Μοντεκιάρο. Έγραψε διηγήματα και δοκίμια, αλλά το magnus opus του ήταν «Ο γατόπαρδος», που θεωρείται το σημαντικότερο ιταλικό μυθιστόρημα του 20ού αιώνα. Ο Tomasi di Lampedusa πέθανε το 1957, χωρίς να δει το μυθιστόρημά του να εκδίδεται, να κατακτά το αναγνωστικό κοινό και να γίνεται παγκόσμια επιτυχία.

εικόνα άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Μπάιρον, του Giuseppe Tomasi di Lampedusa)

Μπάιρον, του Giuseppe Tomasi di Lampedusa
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Εκδόσεις Αιώρα
σελ. 128

Στο εξώφυλλο του βιβλίου το έργο του Χρήστου Δαγκλή (1916-1991) «Πορτραίτο Βύρωνος», (ξυλογραφία φιλοτεχνημένη το 1942), που ευγενικά μας παραχώρησε η Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer