Άρθρα :: Word-Gazette articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

05.11
2019

Νέες Κυκλοφορίες: Η ανθρώπινη μοίρα, του Andre Malraux

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Η ανθρώπινη μοίρα, του Andre Malraux)

Το τιμημένο με βραβείο Goncourt αριστουργηματικό μυθιστόρημα για τα μεγάλα προβλήματα που βασανίζουν τη συνείδηση του σύγχρονου ανθρώπου: ηθική και πολιτική ενώπιον ζωής και θανάτου.

Το µυθιστόρηµα διαδραµατίζεται στη Σανγκάη, το 1927, την περίοδο της συντριβής των Κοµµουνιστών από τον, µέχρι πρότινος σύµµαχό τους, Τσανγκ Κάι-σεκ και τους εθνικιστές. Οι κεντρικοί ήρωες είναι Κινέζοι κοµµουνιστές και Ευρωπαίοι πλάνητες που πέφτουν θύµατα προδοσίας από τους εθνικιστές και τους Σοβιετικούς. Καθένας τους είναι µια πολυσχιδής και στοχαστική προσωπικότητα που επηρεάζεται διαφορετικά από το τραγικό πεπρωµένο του, αλλά η συντροφικότητα και ο κοινός αγώνας µοιάζουν να είναι το µόνο αντίδοτο στη θλιβερή µοναξιά που σφραγίζει την ανθρώπινη µοίρα.

Εκρηκτικό και επίκαιρο σήµερα όπως και την εποχή που εκδόθηκε, το 1933, το βιβλίο θεωρείται το αριστούργηµα του Andre Malraux, που χάρισε στον δηµιουργό του διεθνή αναγνώριση και το βραβείο Goncourt.

Το µυθιστόρηµα του Μαλρό µε την αδιάλειπτη ένταση, τον σχεδόν βίαιο ρυθµό, που διακόπτεται από παύσεις στοχαστικές, άκρως φιλοσοφικές, εξελίσσεται σε ένα µάθηµα συνειδησιακής ροής. Το ιδιότυπο χιούµορ του συγγραφέα ξεπηδά από τη διάθεση των ηρώων του να κόψουν κατά σηµεία το νήµα της αφήγησης, παίρνοντας µια ανάσα από τα συγκλονιστικά γεγονότα στα οποία συµµετέχουν και αφηγούνται. Η «Ανθρώπινη µοίρα» θα µπορούσε άνετα να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε λιµάνι της Ευρώπης, αλλά τοποθετείται στη Σανγκάη του µεσοπολέµου, η οποία αναδεικνύεται σε πρωτεύουσα της οδύνης. […] Η αναγνωστική εµπειρία της Ανθρώπινης µοίρας µάς θυµίζει ότι κάθε ιστορικό γεγονός γίνεται γρήγορα µύθος και ως τέτοιος προσφέρεται προκειµένου να αναδειχθεί ξανά µέσα από αυτόν ένας Σίσυφος, ένας Άµλετ ή ένας Προµηθέας. Στο µυθιστόρηµα του Malraux βαραίνει η σκιά του Προµηθέα, ενός υπεράνθρωπου επαναστάτη που φέρεται να δηλώνει: «Εν αρχή ην η πράξη και όχι ο λόγος!

Από τον πρόλογο του Δηµήτρη Στεφανάκη

Είπαν

Ένα γνήσιο ποιητικό δηµιούργηµα.

J. B. Priestley, συγγραφέας

Λίγα λόγια για τον Andre Malraux

Ο Andre Malraux γεννήθηκε το 1901 στο Παρίσι. Σπούδασε στη Σχολή Ανατολικών Γλωσσών και, μετά τη δημοσίευση του αλληγορικού διηγήματός του «Χάρτινα φεγγάρια» (1921), συμμετείχε σε μια αρχαιολογική αποστολή στην Καμπότζη, συντάχθηκε με τους Κινέζους επαναστάτες και πήρε μέρος στον κινεζικό εμφύλιο πόλεμο (1926-1928), στη Σαγκάη και την Καντόνα. Αποτέλεσμα αυτής της άμεσης επαφής του με την Ανατολή ήταν «Ο πειρασμός της Δύσης» (1926). Επόμενα έργα του: «Το αλλόκοτο βασίλειο» (1928), «Οι κατακτητές» (1928), «Βασιλική οδός» (1930), «Η ανθρώπινη μοίρα» (1930, βραβείο Γκονκούρ), «Ο καιρός της περιφρόνησης» (1935), «Η ελπίδα» (1937). Συμμετείχε ενεργά στη γαλλική Αντίσταση και τον αγώνα για την απελευθέρωση, εμπειρίες που θα περιγράψει στο μυθιστόρημα «Η πάλη με τον άγγελο», του οποίου το χειρόγραφο καταστράφηκε από την Γκεστάπο και μονάχα ένα μικρό τμήμα του κυκλοφόρησε το 1943 με τίτλο «Οι καρυδιές του Άλτενμπουργκ». Μετά το τέλος του πολέμου χρημάτισε υπουργός Πολιτισμού και εγκατέλειψε τη λογοτεχνική φόρμα για να αφιερωθεί στη συγγραφή μελετών αισθητικού περιεχομένου. Πέθανε το 1976.

εικόνα άρθρου (Νέες Κυκλοφορίες: Η ανθρώπινη μοίρα, του Andre Malraux)

Η ανθρώπινη μοίρα, του Andre Malraux
Μετάφραση: Ρίτα Κολαΐτη
Εκδόσεις Μεταίχμιο
σελ. 408

εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer