Άρθρα :: Βιβλιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Φιλί στα μάτια, της Πασχαλίας Τραυλού

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Φιλί στα μάτια, της Πασχαλίας Τραυλού)

Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να απαλυνθούν ψυχικά τραύματα, που έχουν αποδεκατίσει κάθε κύτταρο του ανθρώπινου κορμιού, είναι να δοθεί το κίνητρο στον κάθε ένα από μας να εκφράσει τη μοναξιά της ψυχής του μέσω μιας μορφής τέχνης, η οποία θα τον βοηθήσει ν’ αποδράσει και θα λειτουργήσει ως κατασταλτικό της φουρτουνιασμένης ψυχής. «Φιλί στα μάτια» είναι ο τίτλος του έργου της διάσημης Ελληνίδας ζωγράφου Μάχης Βασταρδή. Φαινομενικά παράταιρος, κάνει τους θεατές να απορούν, αφού το ερωτικό φιλί στα χείλη ενός γοητευτικού ζευγαριού μοιάζει να τον αναιρεί. Από το ερωτικό σύμπλεγμα των δύο κορμιών, ο θεατής εύκολα αντιλαμβάνεται την «απαγόρευση» που επισκιάζει αυτή τη σχέση και τ’ ανομολόγητα μυστικά που ταλανίζουν το ερωτικό βλέμμα.

εικόνα άρθρου (Φιλί στα μάτια, της Πασχαλίας Τραυλού)

Μετά από απουσία τριών χρόνων από τα λογοτεχνικά δρώμενα, η γητεύτρια του λογοτεχνικού λόγου Πασχαλία Τραυλού επιστρέφει με το μυθιστόρημα «Φιλί στα μάτια». Μια επιφανειακή προσέγγιση του τίτλου δίνει την εντύπωση ενός ακόμη ερωτικού μυθιστορήματος. Διαβάζοντάς το, όμως, ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται τις κοινωνικές προεκτάσεις που έχει αυτή η ιστορία απαγορευμένης αγάπης, ενώ παράλληλα ανακαλύπτει πώς η ενοχή της σιωπής μπορεί να είναι ραγδαία και καθοριστική στην εξέλιξη της ζωής των εμπλεκόμενων προσώπων. Μία καταιγιστική, δυνατή ιστορία, που πλαισιώνεται από ένα δυναμικό ψυχογραφημένων ηρώων, στη δίνη της αιώνιας μάχης του καλού με το κακό, όπου ο άνθρωπος παρασύρεται από πάθη, παλεύει με τις ερινύες του, δοκιμάζεται, ασφυκτιά με την αδικία και με κάθε μορφή βίας που ασκείται στο γυναικείο φύλο.

Άνδρος 1922. Οι αμπαρωμένες πόρτες του αρχοντικού των Βασταρδήδων, φημισμένης και επιφανούς οικογένειας καραβοκύρηδων της Άνδρου, μαρτυρούν αλήθειες καλά φυλαγμένες από τη Σμυρνιά οικονόμο της οικογένειας, την Μαριγώ. Και αυτή, κάθε φορά που φέρνει στο μυαλό της οδυνηρές αναμνήσεις και εκμυστηρεύσεις άλλων, ματώνει τα χείλη για να μην αποκαλύψει τα εγκλήματα και τις αμαρτίες, που θα δρομολογήσουν τις ζωές των επόμενων γενεών. Ενώ οι ερινύες και οι ενοχές αυτής της σιωπής την καταδιώκουν ανελέητα, η Μαριγώ επιμένει να κρατά τα χείλη της ερμητικά κλειστά, φυλάσσοντας δύο μεγάλα μυστικά. Το πρώτο αφορά τις γυναίκες της οικογένειας, ενώ το άλλο αναρίθμητα νεαρά κορίτσια που γίνονται αντικείμενο των ανήθικων ορέξεων ευυπόληπτων κατά τ’ άλλα προσώπων. Πόσο ακόμα θα αποσιωπά τις τρομερές αλήθειες που βγαίνουν στο φως; Πώς θα συνεχίσει να υποκρίνεται και να συνυπάρχει με τα άλλα μέλη της οικογένειας, ενώ γνωρίζει τι κρύβεται κάτω από τον μανδύα της ηθικής και της ανιδιοτέλειας; Ερωτηματικά που ταλαιπωρούν μυαλό και ψυχή, αλλά ποτέ δεν διατυπώνονται φωναχτά ζητώντας απαντήσεις.

Όσο η οικονόμος αμφιταλαντεύεται για το αν πρέπει να μιλήσει ή να σωπάσει τόσο θεριεύει ο έρωτας του νεαρού Οδυσσέα Βασταρδή με την ψυχοκόρη των γονιών του, την Ερατώ. Μία σχέση αμφιλεγόμενη, βολεμένη πίσω από τον φόβο και την ενοχή ενός μυστικού, που –αν μαθευτεί– θα σπείρει μένος και οργή. Όταν όμως το ένοχο παρελθόν πλανάται σαν γκρίζο σύννεφο πάνω από μια ερωτική σχέση, η αγάπη μπορεί να ξεθωριάσει, καταλήγοντας σε κάτι τετριμμένο και καθημερινό. Τότε, δίνεται το φιλί στα μάτια ως όρκος απόστασης και χωρισμού των δύο νέων, θύματα όχι μόνο της άδικης μοίρας τους αλλά και μιας πλεκτάνης, που απειλεί να ξεγράψει και τον τελευταίο γόνο της πλούσιας οικογένειας των Βασταρδήδων.

Τριάντα χρόνια αργότερα, στην Αθήνα της δεκαετίας του ΄90, μια βαθιά αγάπη θα βρει έδαφος να ανθίσει, κόντρα στις δολοπλοκίες και τα φυλαγμένα κιτάπια του παρελθόντος. Η σεμνή και μοναχική ζωγράφος Αλεξία παλεύει με τους δαίμονές της, προσπαθώντας να δώσει χρώμα και φως στη σκοτεινή ζωή της, όταν ανακαλύπτει ότι ο έρωτάς της για τον γοητευτικό και ονειροπόλο Άλκη μπορεί να την βγάλει από το καβούκι της μοναξιάς, ακόμη και αν παραμένει ανεκπλήρωτος. Με την ενθάρρυνση της πεισματάρας γερόντισσας Ιουλίας, επιχειρεί με διστακτικά βήματα αρχικά να λησμονήσει οτιδήποτε οδυνηρό ρήμαζε τη νιότη της. Αν θα καταφέρει εντέλει ν’ αποδράσει από τη φυλακή της και να δώσει χρώμα στη μουντή ζωή της, αυτό θα το μάθουμε διαβάζοντας το πολυπρόσωπο ψυχογράφημα.

Το «Φιλί στα μάτια» αποτελεί ένα σύγχρονο κοινωνικό λογοτέχνημα με πλούσια πλοκή, λόγο μεστό, δράση καταιγιστική, πολλαπλές ανατροπές και ένα απρόσμενο τέλος. Μια δυνατή μυθοπλασία που καλεί τον αναγνώστη να την ανακαλύψει, όπως ο Άλκης με το τηλεσκόπιό του, τη διόπτρα του, αποκαλύπτει τη σεξουαλική εκμετάλλευση (trafficking το λέμε σήμερα) δεκάδων νεαρών κοριτσιών. Όσο προχωράει η ιστορία, κορυφώνεται η αγωνία του αναγνώστη για το αν θα σπάσει –επιτέλους– η σιωπή και ποιο θα είναι το αντίτιμο για τους ήρωες. Θα υπάρξει θεία δίκη για τη σωρεία εγκλημάτων; Θα έχει άραγε τις αντοχές να υπομείνει την αδυσώπητη αλήθεια, όταν τα προσωπεία πέσουν και φανερωθεί η σκευωρία μιας σπείρας αδίστακτων, που τόσο περίτεχνα έχει απλώσει τα πλοκάμια της, απειλώντας να εξαφανίσει κάθε κληρονόμο της αρχοντικής οικογένειας των Βασταρδήδων;

Απολαυστικό, χορταστικό, το νέο μυθιστόρημα της Πασχαλίας Τραυλού κρατάει τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία του σελίδα. Ανακαλύψτε το!

εικόνα άρθρου (Φιλί στα μάτια, της Πασχαλίας Τραυλού)

Φιλί στα μάτια, της Πασχαλίας Τραυλού
Εκδόσεις Διόπτρα
σελ. 592

εικόνα αρθρογράφου (Αναστασία Δημακοπούλου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Αναστασία Δημακοπούλου

Το όνομά μου είναι Αναστασία. Γεννήθηκα και μεγάλωσα σ΄ένα μικρό χωριό έξω από τον Πύργο του Ν. Ηλείας. Μετακόμισα στην Αθήνα, όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο στο τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας με υποτροφία απο το Λάτσειο ίδρυμα. Μετά το πέρας των σπουδών μου, παντρεύτηκα και πλέον είμαι μητέρα δύο υπέροχων παιδιών, της δεκαεπτάχρονης Κέλλυς και του εντεκάχρονου Σταύρου. Δούλεψα αρκετά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, ανέκαθεν όμως έτρεφα λατρεία για τη λογοτεχνία, αφού ένα βιβλίο μου κρατούσε συντροφιά όλη την ημέρα, σε μετρό, λεωφορεία κ.ά. Πλέον, που έχω περισσότερο ελεύθερο χρόνο και τα παιδιά μου έχουν μεγαλώσει αρκετά, έχω αφοσιωθεί στην ανάγνωση και τη μελέτη βιβλίων της σύγχρονης λογοτεχνίας κυρίως.

Artcore magazine's footer