Άρθρα :: Βιβλιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Ερωτικές αποδράσεις, του Bernhard Schlink

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Ερωτικές αποδράσεις, του Bernhard Schlink)

Είναι το δεύτερο βιβλίο του Γερμανού συγγραφέα που διαβάζω φέτος και ομολογώ πως η γραφή του με κέρδισε το ίδιο, όπως και στον «Γυρισμό». Ο τίτλος κατ' εμέ είναι λίγο άνισος ως προς το περιεχόμενο και θεωρώ πως το αδικεί. Δεν ξέρω πως ακριβώς μεταφράζεται από τα γερμανικά η λέξη Liebesfluchten (όπως είναι ο τίτλος του βιβλίου), νομίζω όμως ότι το «Ερωτικές Αποδράσεις» παραπέμπει αλλού. Τέλος πάντων...

Το βιβλίο περιλαμβάνει 7 διηγήματα που κατά κύριο λόγο αφορούν στις ερωτικές σχέσεις των ηρώων. Η μαεστρία του Σλινκ είναι πως αφήνει τον έρωτα να λειτουργεί σε πρώτο επίπεδο και από πίσω σκάβει την Ιστορία της Γερμανίας γι' άλλη μια φορά. Όπως και στον «Γυρισμό» ζητά απαντήσεις για τις ευθύνες της χώρας του στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, άλλοτε με διάθεση απολογίας και άλλοτε με διάθεση εξευμενισμού απέναντι στο ένοχο παρελθόν και τα θύματά του. Χαρακτηριστικό κομμάτι παραθέτω αμέσως, απ' το διήγημα με τίτλο «Η Περιτομή» όπου ένας Γερμανός ερωτεύεται μιαν Εβραία στη σύγχρονη εποχή. Οι παππούδες της εκτελέστηκαν στο Άουσβιτς και ο πατέρας του ήρωα υπηρέτησε στο ρωσικό μέτωπο. Αργά η γρήγορα η Ιστορία θα επισκιάσει τη σχέση τους:

Στις πόλεις που επισκέφθηκαν κορόιδευε την επιμονή των Γερμανών να υπογραμμίζουν τις καταστροφές του πολέμου. «Ο πόλεμος ήταν πριν από 50 χρόνια. Μήπως περηφανεύεστε ότι τελικά γίνατε οι μεγαλύτεροι στην Ευρώπη;» Όταν περνούσαν από τα προάστια κορόιδευε τα μικρά άσπρα σπίτια με τους περιποιημένους κήπους και τους φράχτες κι όταν διέσχιζαν εξοχικά μέρη, το γεγονός πως δεν υπήρχαν εγκαταλειμμένα αντικείμενα, σκουριασμένα αυτοκίνητα ή μοντέρνοι καναπέδες σαν κι αυτούς που βλέπει κανείς μπροστά του στις αμερικάνικες φάρμες. «Όλα σε σας δείχνουν σαν να τελείωσαν μόλις τώρα...» Κορόιδευε τη σήμανση στο δρόμο. Έλεγε ότι αν απομάκρυνε κανείς τα τροχοφόρα απ' τους δρόμους και τους φωτογράφιζε από ψηλά, θα είχε έργα τέχνης, αληθινά έργα τέχνης...

Στο διήγημα «Ο άλλος» που έγινε ταινία με πρωταγωνιστές τους Αντόνιο Μπαντέρας και Λίαμ Νίσον, ένας άνδρας χάνει τη γυναίκα του από καρκίνο. Λίγο καιρό αργότερα θα παραλάβει μια επιστολή στο όνομα της γυναίκας του από έναν άλλον άνδρα, ο οποίος δεν γνωρίζει ότι έχει πεθάνει και αποκαλύπτει μια δεύτερη ζωή... Ήταν πραγματικά εξαιρετική η πλοκή σ' αυτό.

Στην ιστορία «Μοσχομπίζελα» ο ήρωας ζει παράλληλες ζωές με τρεις διαφορετικές γυναίκες, μέσα στα πλούτη και στη δόξα αλλά παρ' όλα αυτά δεν είναι ευτυχισμένος. Τελικά θα του συμβεί εκείνο που επιθυμεί περισσότερο...

Στο «Παραστράτημα» ένας Δυτικοβερολινέζος ερωτεύεται μια Ανατολικοβερολινέζα λίγο πριν πέσει το τείχος. Η γυναίκα είναι παντρεμένη, ο ήρωας γίνεται φίλος με τον άνδρα της με φόντο την Γερμανία της αλλαγής, των συνθηκών ζωής και το παραστράτημα παραπέμπει σε μιαν απίστευτη προδοσία.

Τον Σλινκ δεν τον βαριέσαι. Γνωρίζει την Τέχνη του καλά και μετά απ' όλα αυτά μπορώ να τον εμπιστευτώ σχεδόν «τυφλά» και γι' άλλα βιβλία του. Έχει γραφή συγκροτημένη, χωρίς ανούσιες εξάρσεις, με αρκετές ανατροπές που σου προκαλούν το ενδιαφέρον να πας παρακάτω και το κυριότερο... δεν αφήνει τίποτε κάτω απ' το χαλί. Όλα στο φως. Καθαρίζει τους λογαριασμούς με το παρελθόν και την Ιστορία και το κάνει πραγματικά καλά.

 

ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ

του Μπέρνχαρντ Σλινκ

σελ. 298 - εκδ. Κριτική

μτφ. Ιάκωβος Κοπερτί 

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Τερζής)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Τερζής

Γεννημένος το 1974 σε μια παραθαλάσσια γωνιά της Πελοποννήσου, έστησε την πρώτη του ιστορία στην ηλικία των 8 ετών με αναγνώστη - μοναδικό και αδιαμαρτύρητο - την γιαγιά του. Τα χρόνια πέρασαν και μεγαλώνοντας έμπλεξε με την δημοσιογραφία. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες "Αθηναϊκή", "Τα Νέα" ενώ τα τελευταία 2 χρόνια εργάζεται για λογαριασμό της "Εφημερίδας των Συντακτών". Διαβάζει πολύ, γράφει πολύ και μαγειρεύει για φίλους. Το 2013 κυκλοφόρησε απ' τις εκδόσεις "Ιβίσκος" η πρώτη συλλογή διηγημάτων του, "Το Τέλος Μιας Τέλειας Μέρας".

Artcore magazine's footer