Άρθρα :: Βιβλιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Ελεύθερη κατάδυση στα βαθιά νερά της ποίησης: Νεκρό φιλί, του Κώστα Γραμματικόπουλου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Ελεύθερη κατάδυση στα βαθιά νερά της ποίησης: Νεκρό φιλί, του Κώστα Γραμματικόπουλου)

Η ποιητική συλλογή «Νεκρό φιλί» του Κώστα Γραμματικόπουλου, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Vakxikon το 2015, μας εκπλήσσει ευχάριστα και μας χαϊδεύει ανάλαφρα την ψυχή με την ιδιαίτερη λογοτεχνική πλαστικότητα και γλαφυρότητα του λόγου. Η συλλογή αναφέρεται στον έρωτα, τις εσωτερικές μας συγκρούσεις, την πολιτισμική και ανθρώπινη παρακμή που μαστίζει τις δυσχερείς περιόδους....

Τα επιλεγμένα, με προσοχή, ουσιαστικά και οι πλούσιοι και ποικίλλοι επιθετικοί προσδιορισμοί που χρησιμοποιεί ο ποιητής συχνά βρίσκονται σε κλητική πτώση, σαν προσφωνήσεις σ' έναν αέναο διάλογο... Γιατί, όντως, η ποιητική συλλογή του Κώστα Γραμματικόπουλου ενισχύει τον διάλογο και πιο συγκεκριμένα μια υπαρξιακή διαλεκτική ανάμεσα σε ανθρώπους και έννοιες με τη διττή τους φύση, με τις ίδιες τους τις εσωτερικές αντιφάσεις. Κυριαρχεί ο λυρισμός του λόγου και ο σκεπτικισμός των εννοιών.

Ταυτόχρονα, σε πολλά ποιήματα αντικατοπτρίζεται αλληγορικά, ή, ορθότερα, παραβολικά, ο κίνδυνος του απανθρωπισμού και της οπισθοδρόμησης, ή ακόμη της καταστροφής κάθε έννοιας πολιτισμού που έχει χτιστεί με κόπο και αιματοβαμμένες θυσίες και γεγονότα, όπως η έλευση και σταύρωση του Θεανθρώπου ή οι κοινωνικές επαναστάσεις. Ένα σημαντικό βιβλίο για την κατηγορία της ποίησης, που σίγουρα αξίζει να διαβαστεί.

Παραθέτω εδώ κάποιους στίχους του, ιδιαίτερα ελκυστικούς:

Περιμένοντας τους ευγενείς

[....] Και οι ευγενείς έφθασαν. Ήσαν λίγοι... Μια χούφτα
άνθρωποι, ταλαιπωρημένοι από το μακρύ ταξίδι, μα με πρόσωπα
καθάρια σαν το κρυστάλλινο νερό, γαλήνια σαν το
βλέμμα ενός μωρού, πρόσχαρα σαν το πιο όμορφο τραγούδι,
προσήνεια και φιλικά [...]
Οι βάρβαροι άκουσαν τα λόγια αυτά με περιφρόνηση
και κακοπιστία. Ήσαν λόγια ξένα προς την καρδιά
και τα αισθήματά τους, ξένα προς το μυαλό και τις
συνήθειες τους, ξένα προς την ανίερη και μολυσμένη
ψυχή τους [....]

Συναίσθημα και λογική

[...] Το συναίσθημα φοβισμένο, ψιθύρισε ντροπαλά:
Άδικα με κατηγορείς, των πόθων δυνάστη
η μόνη μου έννοια είναι των ερωτευμένων η άδολη ευτυχία
στα λαμπερά τους πρόσωπα φεγγοβολεί η περιφρονημένη εικόνα μου
στων παθιασμένων φιλιών τους το σμίξιμο, εγώ είμαι η δροσερή πνοή τους!
Η Λογική απάντησε με περίσσιο θράσος:
Ανόητα μιλάς, ξιπασμένη καταφρόνια!
Μικρού παιδιού γινάτι, μήτρα τρελλού!
Αυτό που λες Αγάπη, εγώ το αποκαλώ Μωρία!
Η μόνη σου επιλογή είναι η φυγή!
Αυτό θα είναι το κέρδος των ανθρώπων! [...]

Νεκρό Φιλί

[...] Αναπολείς το γάμο της Κανά, τα ξακουστά σου θαύματα
της άνυδρης ερήμου το σωτήριο καταφύγιο.
-Δες ο Χριστιανισμός, το θλιμμένο παιδί σου, εξαπλώθηκε σ' όλη την οικουμένη
όμως τι κρίμα, ποτέ δεν εφαρμόσθηκε![...]

Ο Κώστας Γραμματικόπουλος γεννήθηκε το 1962 και ζει στη Νίκαια. Το 2012 συνέγραψε το θεατρικό έργο «Το τελικό λάθος» με τον Χρήστο Βογιατζή. Το «Νεκρό φιλί» είναι η πρώτη του ποητική συλλογή.

εικόνα αρθρογράφου (Φαίη Ρέμπελου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Φαίη Ρέμπελου

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Χαλκίδα. Ονειρευόμουν πάντα δύο πράγματα: Να γράφω και να ταξιδεύω. Όταν χρειάστηκε να συμπληρώσω το μηχανογραφικό μου, η σχολή που μου φάνηκε πιο κοντινή σε αυτά ήταν των ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τουλάχιστον πέτυχα το πρώτο. Πριν δύο χρόνια κυκλοφόρησε η ποιητική μου συλλογή «Σχέδιο Απόδρασης», ενώ τον Ιούνιο θα είναι έτοιμη η συλλογή διηγημάτων μου «Όλα είναι κύκλος».

Artcore magazine's footer