Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Tinker Tailor Soldier Spy, του Tomas Alfredson

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Tinker Tailor Soldier Spy, του Tomas Alfredson)

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του John le Carre, η ταινία αφηγείται την ιστορία του μυστικού πράκτορα George Smiley (Gary Oldman) και σκιαγραφεί τα ανώτατα κλιμάκια των αγγλικών μυστικών υπηρεσιών στη μέση του Ψυχρού Πολέμου. Ο Smiley, αφού αποσύρεται από την ενεργό δράση, καλείται να επιστρέψει για να διερευνήσει την ύπαρξη ενός διπλού πράκτορα, καθοδηγούμενου από τη Σοβιετική Ένωση, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται σε εξέχουσα θέση στην ιεραρχία της αγγλικής αντικατασκοπείας. 

Για τον Smiley, η ανακάλυψη του ενόχου είναι προσωπική υπόθεση. Μετά την απόσυρση του μέντορά του Control (John Hurt) και του ίδιου, η αξιοπιστία των μυστικών υπηρεσιών βρίσκεται σε δυσχερή θέση και τα πράγματα ελέγχονται από ανθρώπους αμφίβολων φιλοδοξιών. Καλείται λοιπόν να διασώσει την κληρονομιά που εκείνος άφησε, ενώ στην πορεία προσωπικά θέματα θα παίξουν τον δικό τους ρόλο στην εξέλιξη των πραγμάτων.

Ο Alfredson παραδίδει μια ρεαλιστική απεικόνιση της κατάστασης στο κατασκοπικό παιχνίδι της δεκαετίας του '70. Χωρίς υπερβολές και εντυπωσιασμούς που προκύπτουν από την αίγλη της δράσης και των καταιγιστικών εξελίξεων, ο σκηνοθέτης αναπτύσσει την ιστορία του le Carre δίνοντας σημασία σε κάθε λεπτομέρεια και υπομονετικά ακολουθεί την πορεία των γεγονότων προς την αλήθεια. Ο Smiley παρατηρεί νωχελικά και ώριμα την κατάσταση να εξελίσσεται καθώς κινεί με μεθοδικότητα τα νήματα και εμπλέκει διάφορους παίκτες στο σχέδιό του. Ο μύθος των ψυχρών ανελέητων πρακτόρων καταρρίπτεται καθώς βλέπουμε την επίδραση που έχει η ψυχρή βιαιότητα του επαγγέλματος στην προσωπική ζωή των εμπλεκόμενων. Η ψυχολογική κατάρρευση, η απώλεια αγαπημένων προσώπων και ο διαρκής κίνδυνος ελλοχεύουν και διαλύουν την αξιοπρέπεια του ατόμου μπροστά στο κυνήγι της δύναμης και της εξουσίας.

εικόνα άρθρου (Tinker Tailor Soldier Spy, του Tomas Alfredson)

Μέσα σε ένα κλίμα συνεχούς μυστικοπάθειας, οι πρωταγωνιστές παρακολουθούν τα πάντα με μία δόση παράνοιας και φόβου ενώ τα λοξά βλέμματα και η διαρκής κίνηση της κάμερας στα πιο βαθιά χαρακώματα των κρυφών επιχειρήσεων δημιουργούν μια ελκυστική αίσθηση αγωνίας για την ανακάλυψη της αλήθειας. Μαθαίνουμε πολλά για τις πρακτικές που χρησιμοποιούνταν. Η παρακολούθηση των τηλεφώνων, η εμφύτευση κοριών, η σχεδόν μηχανική λειτουργία των υπηρεσιών εντός των κεντρικών γραφείων της υπηρεσίας και κυρίως η στρατολόγηση ατόμων από τους πράκτορες για τη διευκόλυνση των σχεδίων αποτυπώνουν έναν κενό από φιλανθρωπικά αισθήματα κόσμο, έναν κόσμο όπου η απόκτηση της πληροφορίας είναι το παν. Σε πολλές περιπτώσεις η ταινία παρουσιάζει στοιχεία που εναλλάσσονται καταιγιστικά και απαιτούν την πλήρη προσοχή του θεατή ενώ άλλες φορές μια αναδρομή στο παρελθόν ξεκαθαρίζει την κατάσταση. Το κυνήγι της αλήθειας και ο συσχετισμός μεταξύ των ηρώων παρομοιάζεται με μια παρτίδα σκάκι όπου ο καθένας διατελεί τον δικό του ξεχωριστό ρόλο.

εικόνα άρθρου (Tinker Tailor Soldier Spy, του Tomas Alfredson)

Η καταπληκτική ερμηνεία του Gary Oldman έφερε την πρώτη του υποψηφιότητα για όσκαρ. Η ακούσια δυναμική που διαθέτει σε συνδυασμό με την αφοπλιστικά σοφή του φυσιογνωμία ξεχωρίζουν σε κάθε συνομιλία και κίνησή του στο χώρο. Μέσα σε ένα μεγάλο καστ αξιόλογων ηθοποιών είναι αυτός που κρατάει τα πάντα σε μία ισορροπία και χτίζει την ιστορία γύρω του ενσαρκώνοντας το πρότυπο του έμπειρου και αμερόληπτου αξιωματούχου που διασώζει την κατάσταση πριν πάρει την πιο δυσάρεστη τροπή της. 

Tinker Tailor Soldier Spy, του Tomas Alfredson

Μεταφρασμένος τίτλος: «Κι ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι»

Είδος: Δράμα, Μυστήριο, Θρίλερ
Διάρκεια: 122'

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Μπακούρας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Μπακούρας

Γεννήθηκα μια κρύα νύχτα του Οκτώβρη του '94 στο μακρινό Ludwigsburg της Γερμανίας και οι γονείς μου, πριν καν κλείσω τα τρία μου χρόνια, με έφεραν πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. Από τότε έψαχνα διαρκώς τρόπο να φύγω και τελικά η ζωή με έφερε φοιτητή στο πολυτεχνείο Θεσσαλίας. Επειδή όμως είμαι κακομαθημένος και έχω τάσεις φυγής χάνομαι με τις ώρες στα χρώματα, τη νοσταλγία, τους χαρακτήρες και τη δραματουργία του κινηματογράφου, που καμιά φορά ξεχνάω να κοιμηθώ. Καταριέμαι συχνά τη ζωή μου αν και τον περισσότερο καιρό είμαι αισιόδοξος και καμιά φορά επηρμένος χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Κολλημένος με το κλασσικό ροκ, ζω ελπίζοντας πως ο R. Plant θα αλλάξει γνώμη και θα πάρει τους υπόλοιπους για μια τελευταία περιοδεία η οποία θα περνάει από την Ελλάδα.

Artcore magazine's footer