Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Παρόντες, του Γιώργου Αυγερόπουλου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Παρόντες, του Γιώργου Αυγερόπουλου)

«Και αρχίσαμε να μετράμε νεκρούς». Με αυτή την απολογιστική φράση ο Γιώργος Αυγερόπουλος μας τοποθετεί στην αρχή της πανδημίας του COVID-19, ενώ παράλληλα μας εισάγει στο νέο του ντοκιμαντέρ, που αποτυπώνει την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης, τη διαχείριση της από τους ιθύνοντες, καθώς και τις επιπτώσεις της στην ατομική και συλλογική μας ζωή.

Έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του «AGORA II-Δεσμώτες», ενός ντοκιμαντέρ για την ελληνική κρίση, το iMEdD (Incubator for Media Education and Development), ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 2018 και η εταιρία παραγωγής SmallPlanet, παρουσιάζουν δωρεάν στο κοινό (για συγκεκριμένο αριθμό προβολών) τη νέα ταινία ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου, με τίτλο «Παρόντες», η οποία αποτελεί μετεξέλιξη του ομώνυμου πολυμεσικού project. Οι «Παρόντες» αποτελούν ένα πολιτικοκοινωνικό έργο, μια βαθιά αποτύπωση των επιπτώσεων της πανδημίας σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας μας, από το κλείσιμο των σχολείων, την κρίσιμη κατάσταση των νοσοκομείων, έως το καμένο στρατόπεδο προσφύγων στη Μόρια και την καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων περί ελευθερίας και συναθροίσεων με το πρόσχημα της προστασίας της δημόσιας υγείας. Μέσα από μαρτυρίες και συνεντεύξεις ανθρώπων προερχόμενων από κοινωνικές ομάδες που επλήγησαν, επιστημόνων που υπογραμμίζουν την ανάγκη για το τέλος του σκληρού καπιταλισμού του 21ου αιώνα, κυβερνητικών αξιωματούχων που αιτιολογούν τους πολιτικούς τους χειρισμούς και κληρικών που υποστηρίζουν τη λήψη της Θείας Κοινωνίας, ο σπουδαίος Έλληνας δημοσιογράφος και ντοκιμαντερίστας συσχετίζει αντιλήψεις και βιώματα, εικονογραφώντας το γενικό σκηνικό της ελληνικής COVID-19 πραγματικότητας.

εικόνα άρθρου (Παρόντες, του Γιώργου Αυγερόπουλου)

Σε όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ο ρυθμός διατηρείται αμείωτος, ενώ οι σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη συνεκτικά, αποτυπώνοντας με διερευνητική πρόθεση τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της υγειονομικής κρίσης στη ζωή μας, από το ξέσπασμα της πανδημίας, στις αρχές του 2020, έως και σήμερα. Χωρίς να εκβιάζει συναισθήματα, το ντοκιμαντέρ μας συγκινεί ποικιλοτρόπως, προκαλώντας θλίψη για τους νεκρούς, οργή για τους διαχειριστές, φόβο για το μέλλον, ελπίδα για την ανατροπή. Όπως σε κάθε ταινία του Αυγερόπουλου, έτσι και στην συγκεκριμένη, ο άνθρωπος τοποθετείται σε πρώτο πλάνο και λαμβάνει την προτεραιότητα που του αξίζει. Ο σκηνοθέτης δεν αρκείται σε μία απλή παρουσίαση των επιπτώσεων και σε μία στείρα διατύπωση ερωτημάτων, αλλά αναζητά τις κυβερνητικές ευθύνες, δημιουργεί άρρητες συνδέσεις, εισχωρεί στα βαθύτερα αίτια, επισημαίνει τους προβλεπόμενους και τους απρόβλεπτους μελλοντικούς κινδύνους.

εικόνα άρθρου (Παρόντες, του Γιώργου Αυγερόπουλου)

Ο Αυγερόπουλος ως κοινωνικός παρατηρητής και διαμεσολαβητής μεταξύ του κοινού και των επιφανών και αφανών πρωταγωνιστών της κρίσης, θέτει τα ερωτήματα και ο θεατής λαμβάνει τις απαντήσεις. Απαντήσεις που αφορούν μεταξύ άλλων τα αναποτελεσματικά μέτρα για τη μείωση των κρουσμάτων, την καθυστέρηση των εμβολιασμών και την χρηματική αποζημίωση στην Aegean Airlines. Στη βάση όλων αυτών τοποθετείται επάξια η αδυναμία του φιλελεύθερου καπιταλιστικού συστήματος να δώσει κάποια λύση σε κρίσεις σαν αυτή του κορωνοϊού, με αποτέλεσμα τον θάνατο εκατομμυρίων ανθρώπων, την κατάρρευση της οικονομίας και την αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο -όπως επισημαίνεται και στην ταινία- κρίνεται επιτακτική η ανάγκη για τη δημιουργία ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου, που θα προτάσσει την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη.
Συμπερασματικά, η ταινία «Παρόντες» αποτελεί ένα ντοκιμαντέρ φόρο τιμής στους συνανθρώπους μας που έχασαν τη μάχη με τον αόρατο εχθρό και παραδόθηκαν σε έναν αιφνίδιο και μοναχικό θάνατο. Παράλληλα, όμως, λειτουργεί και ως κάλεσμα προς όλους εμάς να παραμείνουμε δυναμικά παρόντες, όχι μόνο ως έμβια, αλλά και ως κοινωνικά όντα. Ο αισιόδοξος και οραματιστής Αυγερόπουλος μέσα από τη νέα του δουλειά μας παρακινεί να κατανοήσουμε τα διδάγματα της πανδημίας με σκοπό να χτίσουμε ισχυρότερα θεμέλια για το μέλλον.

Παρόντες, του Γιώργου Αυγερόπουλου
Είδος: Κοινωνικό Ντοκιμαντέρ
Διάρκεια: 83'

εικόνα αρθρογράφου (Αγγελική Κόγιου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Αγγελική Κόγιου

Είμαι η Αγγελική, απόφοιτη Ψυχολογίας και νυν φοιτήτρια Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ. Η ιδανική μου μέρα: Ανάγνωση εφημερίδας. Δουλειά. Σύντομη εξόρμηση στο πολυπολιτισμικό άστυ. Μάθημα δημιουργικής γραφής, προβολή ταινίας, βινύλιο στο πικάπ κρατώντας ένα φλιτζάνι τσάι

Artcore magazine's footer