Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan)

Όταν ένα τηλεφώνημα από το νοσοκομείο τον ενημερώνει ότι ο αδερφός του Joe (Kyle Chandler) έχει υποστεί καρδιακό επεισόδιο, ο Lee Chandler (Casey Affleck), αφήνει τη δουλειά του ως επιστάτης στη Βοστόνη, και επιστρέφει στο Manchester, όπου έζησε τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής του. Εκεί θα μάθει ότι ο αδερφός του είναι ήδη νεκρός και θα χρειαστεί να αναλάβει τη φροντίδα του έφηβου ανιψιού του Patrick (Lucas Hedges). Τα φαντάσματα του παρελθόντος του χτυπούν την πόρτα και η ανάληψη ευθυνών είναι προ των πυλών. 

Ο χαρακτήρας του Lee αντιπροσωπεύει τον αποξενωμένο από τον πραγματικό κόσμο άνθρωπο, έναν άνθρωπο τόσο συναισθηματικά κορεσμένο που όλες οι ψυχολογικές μεταπτώσεις διοχετεύονται στον θυμό και τη βιαιότητα απέναντι στους άλλους. Η πρώτη εντύπωση που δημιουργείται μας κάνει να αναρωτιόμαστε για την αιτία που οδήγησε τον ήρωα σε αυτήν την κατάσταση, και ο Lonergan, μέσα από αναδρομές στο παρελθόν, μας δίνει την απάντηση αποκαλύπτοντας την πηγή της δυστυχίας του. Οι εναλλαγές μεταξύ των χρονικών περιόδων αισθητοποιούνται από τη διαφοροποίηση της συμπεριφοράς του Lee. Από τη μία, παρακολουθούμε τον απηυδισμένο, μονότονο και δυστυχισμένο Lee του παρόντος, ενώ απ' την άλλη, βλέπουμε τις ευτυχισμένες μέρες, τις οικογενειακές στιγμές και την καλοπέραση με τους φίλους του, στο παρελθόν, στην παλιά του πόλη. 

εικόνα άρθρου (Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan)

Το στοιχείο που προσδίδει νοσταλγική χροιά και δραματοποιεί την κατάσταση είναι η σύνδεση του Lee με το ίδιο το Manchester. Είναι η πόλη με την οποία έχει ταυτίσει το κομμάτι της ζωής του που τον καθόρισε ως ύπαρξη και τον έριξε στον πάτο. Η ζωή του με τη γυναίκα του Randi (Michelle Williams) και τις κόρες του, οι βόλτες στο σκάφος με τον αδερφό του και τον ανιψιό του, το χιονισμένο τοπίο και τα διάσπαρτα πλάνα από τη θάλασσα, δημιουργούν αυτή την, απορρέουσα από το ψύχος, μελαγχολική ατμόσφαιρα που αποτελεί προέκταση της διάθεσης του Lee. To μουντό σκηνικό δένει αρμονικά με το κενό που η τραγωδία άφησε στη ψυχή του. Μια τραγωδία από την οποία δεν απελευθερώθηκε ποτέ και η οποία θα τον ακολουθεί για πάντα.

εικόνα άρθρου (Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan)

Η ερμηνεία του Casey Affleck σχεδόν σοκάρει. Η ικανότητά του να αποκαλύπτει τόσο ισχυρά συναισθήματα, μέσα από ένα αποκαρδιωτικό βλέμμα ή ένα σπαρακτικό σπάσιμο της φωνής, είναι πανίσχυρη. Ο τρόπος που αντιμετωπίζει την ύπαρξη ανθρώπων γύρω του, η αισθητά άβολη διάθεσή του να συμμετέχει σε οποιαδήποτε κοινωνική σύμβαση, συμπληρώνουν την υπόκωφη δυστυχία του. Υπό το πρίσμα της παραίτησής του από τη ζωή, φανερώνεται η απελπισία του όταν το παρελθόν του χτυπά την πόρτα. Η ύπαρξη του ανιψιού του και η εισβολή στη ζωή του θα τον φέρει σε επαφή μ' έναν κόσμο από τον οποίο απέχει καιρό τώρα, τον κόσμο της ανθρώπινης συντροφιάς. Ο Patrick θα αναγκάσει τον Lee να επανέλθει σε μια κατάσταση εγρήγορσης και θα τον ξυπνήσει από τον λήθαργό του, απλά λειτουργώντας σαν ένα έφηβο αγόρι που προσπαθεί να κατανοήσει τον ρόλο του μέσα σε μια αναπάντεχη κατάσταση και να πάρει τη ζωή στα χέρια του μετά τον θάνατο του πατέρα του.

εικόνα άρθρου (Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan)

Η μαγεία του ''Manchester by the Sea'' έγκειται στον αριστοτεχνικό τρόπο που παρουσιάζει την αιχμαλώτιση μιας ολόκληρης ζωής από τον πόνο και την αδυναμία να βρεθεί οποιοδήποτε είδος σωτηρίας. Το μεγαλύτερο κομμάτι του Lee θα παραμείνει για πάντα νεκρό και θα είναι εκεί για να του υπενθυμίζει τον απόλυτο θάνατο. Σκοπός της ταινίας δεν είναι να αναδείξει κάποιο είδος λύτρωσης ή έστω να μετριάσει το δράμα, αλλά να αποτυπώσει ειλικρινά την παρακμή και την προσωπική αποσύνθεση υπό την επήρεια μίας τραγωδίας. Η αναζήτηση της ισορροπίας μεταξύ της δυστυχίας και της ύπαρξης κάποιου είδους φυσιολογικής ζωής είναι το μόνο ζητούμενο. Η λύτρωση είναι ανέφικτη, κάτι που αφήνει χώρο μόνο για μια κρύα, χωρίς ελπίδα, αποδοχή. 

Manchester by the Sea, του Kenneth Lonergan
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 137'

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Μπακούρας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Μπακούρας

Γεννήθηκα μια κρύα νύχτα του Οκτώβρη του '94 στο μακρινό Ludwigsburg της Γερμανίας και οι γονείς μου, πριν καν κλείσω τα τρία μου χρόνια, με έφεραν πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. Από τότε έψαχνα διαρκώς τρόπο να φύγω και τελικά η ζωή με έφερε φοιτητή στο πολυτεχνείο Θεσσαλίας. Επειδή όμως είμαι κακομαθημένος και έχω τάσεις φυγής χάνομαι με τις ώρες στα χρώματα, τη νοσταλγία, τους χαρακτήρες και τη δραματουργία του κινηματογράφου, που καμιά φορά ξεχνάω να κοιμηθώ. Καταριέμαι συχνά τη ζωή μου αν και τον περισσότερο καιρό είμαι αισιόδοξος και καμιά φορά επηρμένος χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Κολλημένος με το κλασσικό ροκ, ζω ελπίζοντας πως ο R. Plant θα αλλάξει γνώμη και θα πάρει τους υπόλοιπους για μια τελευταία περιοδεία η οποία θα περνάει από την Ελλάδα.

Artcore magazine's footer