Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

In Bruges, του Martin McDonagh

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (In Bruges, του Martin McDonagh)

Η βίαιη διατάραξη μιας ήσυχης ονειρεμένης πόλης, ο προσωπικός Γολγοθάς δύο εγκληματιών και οι κωμικές του προεκτάσεις, συνθέτουν τον ιστό του, υποψήφιου για Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, φιλμ του Martin McDonagh.

Ο Ray και ο Ken, δύο επαγγελματίες δολοφόνοι από την Αγγλία, φτάνουν στη Bruges του Βελγίου μετά την ολοκλήρωση κάποιας αποστολής, αναμένοντας οδηγίες από το αφεντικό τους Harry Waters. Η κατάσταση μοιάζει ιδιαίτερα δυσχερής για τον Ray, ο οποίος, πάνω στην ένταση της συμπλοκής, σκότωσε κατά λάθος ένα ανήλικο αγόρι που βρισκόταν τυχαία στον τόπο του εγκλήματος. H Bruges χρησιμεύει ως κρησφύγετο για τους δύο συνεργάτες και φίλους, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να παραμείνουν εκεί μέχρι τα πράγματα να καταλαγιάσουν. Στη διάρκεια της παραμονής τους εκεί ο Ray θα ερωτευτεί, ενώ ο Ken ενημερώνεται από τον Harry ότι η νέα αποστολή του είναι να σκοτώσει τον Ray, ως απόδοση δικαιοσύνης για τον θάνατο του παιδιού, που αποτελεί άμεση παραβίαση του άγραφου κώδικα τιμής μεταξύ δολοφόνων.

εικόνα άρθρου (In Bruges, του Martin McDonagh)

Στο ρόλο του Ray o Colin Farrell υποδύεται έναν ψυχολογικά διαταραγμένο χαρακτήρα, βυθισμένο στις Ερινύες του και επικίνδυνο ακόμη και για τον ίδιο του τον εαυτό. Αρχικά παρουσιάζεται κυνικός και απηυδισμένος με την Bruges, ενώ σταδιακά καταρρέει και μετατρέπεται σε τραγική φιγούρα της ταινίας. Η δραματική εξέλιξη του χαρακτήρα του Ray μετριάζεται από τα εμφανή κωμικά στοιχεία της προσωπικότητάς του. Η ίδια η ταινία, εξάλλου, ισορροπεί συνεχώς μεταξύ κωμωδίας και τραγωδίας. Ο Ray είναι κατσούφης, μίζερος και αρνείται να απολαύσει την παραμικρή χαρά που μπορεί να του προσφέρει το ταξίδι. Μπλέκεται σε περίεργα παιχνίδια, βιαιοπραγεί, γνωρίζει την κοπέλα των ονείρων του και γοητεύεται από την ύπαρξη των νάνων και των δυσκολιών που αυτοί αντιμετωπίζουν. Ο Ken (Brendan Gleeson), σε αντίθεση με τον συνεργάτη του, γοητεύεται από τη μαγευτική αύρα της Bruges και ξανανιώνει, καθώς ανακαλύπτει τα μεσαιωνικά μυστήρια που κρύβονται πίσω από κάθε γωνιά και κάθε τοίχο. Η πόλη από μόνη της αποτελεί ένα βασικό χαρακτήρα της ταινίας. Το ψυχρό και βουβό περιβάλλον, η εγκληματική σιωπή, η παγερή εικόνα των γοτθικών οικοδομημάτων, δίνουν μια παραμυθένια αίσθηση και ο McDonagh μας ταξιδεύει μέσα από τα μάτια του Ken, υπό το άκουσμα γλυκόπικρων μελωδιών. Όσο οι εξελίξεις σκοτεινιάζουν την ιστορία, τόσο πιο ομιχλώδες και δύσβατο γίνεται το τοπίο. Η Bruges αποτελεί τον καμβά πάνω στον οποίο οι πρωταγωνιστές εμφανίζουν τις ψυχολογικές τους μεταπτώσεις. Οι ισορροπίες εν τέλει θα γκρεμιστούν για να βυθίσουν ένα χριστουγεννιάτικο τοπίο στο αίμα και τη βία. Ο πιο κωμικός χαρακτήρας της ταινίας είναι ο Harry (Ralph Fiennes), ένας ψυχοπαθής εγκληματίας, μια καρικατούρα στυγερού δολοφόνου. Η έντονη ομιλία του, το μαύρο χιούμορ και η εμφανής αγάπη του για τον Ken, ξεχωρίζουν περισσότερο κι από την quirky συμπεριφορά του Ray. Ο Ken είναι αυτός που κρατά την ισορροπία σ' αυτή την εύθραυστη κατάσταση, με την ψυχραιμία και τη ρομαντική του διάθεση, λειτουργώντας σαν πατρική φιγούρα.

εικόνα άρθρου (In Bruges, του Martin McDonagh)
εικόνα άρθρου (In Bruges, του Martin McDonagh)

Η ταινία ακολουθεί το μονοπάτι της περιπλάνησης στον κόσμο των ιδεών και των φιλοσοφικών ερωτημάτων σε κάθε της βήμα. Μέσω των προβληματισμών των ηρώων, στοχάζεται πάνω σε θέματα ζωής και θανάτου. Ο Ray ψάχνει τον εαυτό του ανάμεσα στην επιβίωση, την ανάληψη ευθυνών και τη δικαιοσύνη. Εξιτάρεται από το θέμα της κάθαρσης και καταρρέει μπροστά στην προοπτική να συνεχίζει να ζει. Όλα αυτά οπτικοποιούνται μέσω φρικιαστικών θρησκευτικών αναπαραστάσεων σ' ένα μουσείο, όπου ο Ray νιώθει απέχθεια μπροστά στο θέαμα των θανατικών πρακτικών. Η ηρεμία της πόλης και η γοητευτική στασιμότητά της προσφέρουν τις κατάλληλες γωνιές για περισυλλογή, ενώ οι δύο φίλοι αναζητούν τη διάσωση της αξιοπρέπειας τους μέσα σ' ένα αιματηρό πλαίσιο γεγονότων. Η μελαγχολία τους συγγενεύει με τη μελαγχολία της Bruges.

Εν τέλει, η ταινία διατηρεί το υψηλό tempo της, βοηθούμενη από το έξυπνο -και σε πολλές περιπτώσεις ξεκαρδιστικό- σενάριο του McDonagh. Πέρα από τον κωμικοτραγικό χαρακτήρα της, καταφέρνει να σοκάρει, μεταπηδώντας βίαια από ρομαντικά στιγμιότυπα σε καταστάσεις αφόρητου πόνου. Παράλληλα, συνθέτει ένα κόσμο ιδεών βασισμένο σε συγκεκριμένους κώδικες τιμής, ο οποίος ανατρέπεται από τη μια στιγμή στην άλλη. Μπορεί να μην έχουμε τη διήγηση κάποιας αμιγώς χριστουγεννιάτικης ιστορίας αλλά η ατμόσφαιρα της γιορτινής Bruges προσφέρει ένα ιδανικό θεατρικό σκηνικό για την ανάπτυξη μιας ιστορίας εγκλήματος, τιμής και τιμωρίας.

In Bruges, του Martin McDonagh
Είδος: Μαύρη κωμωδία
Διάρκεια: 107'

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Μπακούρας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Μπακούρας

Γεννήθηκα μια κρύα νύχτα του Οκτώβρη του '94 στο μακρινό Ludwigsburg της Γερμανίας και οι γονείς μου, πριν καν κλείσω τα τρία μου χρόνια, με έφεραν πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. Από τότε έψαχνα διαρκώς τρόπο να φύγω και τελικά η ζωή με έφερε φοιτητή στο πολυτεχνείο Θεσσαλίας. Επειδή όμως είμαι κακομαθημένος και έχω τάσεις φυγής χάνομαι με τις ώρες στα χρώματα, τη νοσταλγία, τους χαρακτήρες και τη δραματουργία του κινηματογράφου, που καμιά φορά ξεχνάω να κοιμηθώ. Καταριέμαι συχνά τη ζωή μου αν και τον περισσότερο καιρό είμαι αισιόδοξος και καμιά φορά επηρμένος χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Κολλημένος με το κλασσικό ροκ, ζω ελπίζοντας πως ο R. Plant θα αλλάξει γνώμη και θα πάρει τους υπόλοιπους για μια τελευταία περιοδεία η οποία θα περνάει από την Ελλάδα.

Artcore magazine's footer