Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Hell Or High Water, του David Mackenzie

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Hell Or High Water, του David Mackenzie)

Δύο αδέρφια, ο πρώην κατάδικος Tanner (Ben Foster) και ο αποξενωμένος από τα παιδιά του Toby (Chris Pine), ξαναβρίσκονται μετά από καιρό, έχοντας έναν κοινό σκοπό: να μαζέψουν τα χρήματα της υποθήκης για την οικογενειακή τους φάρμα, ληστεύοντας υποκαταστήματα της τράπεζας στην οποία χρωστάνε. Στο κατόπι τους θα βρεθούν οι Τεξανοί αστυνομικοί Marcus Hamilton (Jeff Bridges) και Alberto Parker (Gil Birmingham), οι οποίοι προσπαθούν να συνδυάσουν τα στοιχεία που έχουν συλλέξει από τους αυτόπτες μάρτυρες, για να τους συλλάβουν.

Το φιλμ του David McKenzie είναι ένα γουέστερν μοντέρνας εποχής, γυρισμένο στις ερημωμένες επαρχιακές πόλεις του δυτικού Τέξας. Ο έντονα δραματικός τόνος, καθώς και η διακύμανση των ενεργειών των πρωταγωνιστών στα όρια μεταξύ ζωής και θανάτου, δημιουργούν ένα αίσθημα αγωνίας που αυξάνεται εκθετικά, ωσότου η ιστορία καταλήξει νομοτελειακά στην απόλυτη αποσύνθεση και την καταστροφή. Κάθε απόφαση είναι δίκοπο μαχαίρι και ενέχει το ρίσκο του θανάτου, και ακόμη χειρότερα, της αποτυχίας. Η τιμή και το δίκαιο, όπως τα αντιλαμβάνονται οι ήρωες μας, αποτελούν το ανώτατο κίνητρο, σε βαθμό που η ζωή τους δεν έχει καμία αξία μπροστά στην ολοκλήρωση του εγχειρήματός τους. Για τα δύο αδέρφια, η διάσωση του ράντσου είναι ταυτόσημη της επιβίωσης της οικογενειακής τους κληρονομιάς. Για τον σερίφη Marcus, από την άλλη, η σύλληψη των δύο ληστών θα είναι το κύκνειο άσμα του, καθώς συνταξιοδοτείται. Θα αποτελέσει την τελευταία ευκαιρία του να υπηρετήσει τον νόμο και να αφήσει πίσω του τη δική του αξιότιμη παρακαταθήκη.

εικόνα άρθρου (Hell Or High Water, του David Mackenzie)

Το αποξενωμένο και αφιλόξενο σκηνικό του δυτικού Τέξας αποτελεί τον τέλειο καμβά για μια τέτοιου είδους ιστορία. Σε μια περιοχή όπου το σύνηθες είναι η παρουσία λευκών αντρών με γραφική καουμπόικη ενδυμασία κι ένα πιστόλι στη ζώνη τους, ενώ σύσσωμη η κοινωνία είναι εκδικητική και εχθρική στην οποιαδήποτε ξένη επιρροή, οι πρωταγωνιστές καλούνται να δράσουν προσεκτικά, με κάθε τους ενέργεια να κινείται σε λεπτή γραμμή. Η τεξανή επαρχία είναι κατά κάποιο τρόπο μια αμερικανική δυστοπία, όπου η εξαθλίωση, ο απομονωτισμός και η φτωχοποίηση δημιουργούν μια κατάσταση αυτοδικίας, προερχόμενη από την απέχθεια προς τους θεσμούς και το σύστημα. Οι τράπεζες αναφέρονται συχνά ως η πηγή των κακών και των βασάνων. Η αυτοδικία σε μια περιοχή όπου όλοι οπλοφορούν θα μετατρέψει, αργά ή γρήγορα, το σκηνικό σε πεδίο μάχης. Μια μάχη στην οποία ο καθένας φροντίζει για το δίκιο του και την προσωπική του λύτρωση. 

εικόνα άρθρου (Hell Or High Water, του David Mackenzie)

Η ταινία βρίθει κοινωνικών αναφορών. Ο Marcus περιπαίζει και ειρωνεύεται τον βοηθό του για την ινδιάνικη καταγωγή του, ενώ αυτός ανέχεται τη συμπεριφορά αυτή παρόλο που ενοχλείται, στο πλαίσιο της εξοικείωσης που υπάρχει ανάμεσά τους. Θίγεται μέχρι και το θέμα της παραμέλησης των βετεράνων πολέμου από το αμερικανικό κράτος, μέσω μιας επιγραφής σ' έναν τοίχο που περνάει στιγμιαία απ' τα μάτια μας.

Για τον Ben Foster, το ξέραμε ότι είναι ταλαντούχος. Το είχαμε διαπιστώσει στις ταινίες ''The Μessenger'' και ''3:10 to Yuma''. Αυτός που αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη είναι ο Chris Pine, ο οποίος παραδίδει μια αριστοτεχνική δραματική ερμηνεία. Υποδύεται ένα μετανιωμένο άνδρα, βυθισμένο στις αποτυχίες του και αποφασισμένο να λυτρώσει τον εαυτό του και την οικογένειά του. Ο λιγομίλητος σκεπτόμενος Toby δίνει χώρο στον επιπόλαιο Tanner, με το ενοχλητικά έντονο ταπεραμέντο του, για να ρισκάρει, να ζήσει τη στιγμή στο μεδούλι της, και τελικά να διασώσει την όλη επιχείρηση. Την παράσταση βέβαια κλέβει ο Jeff Bridges, ο οποίος κέρδισε μία ακόμη υποψηφιότητα για όσκαρ για την ερμηνεία του. Η παραδοσιακή σοβαρότητα, η στιβαρότητα, η ηγετική φυσιογνωμία και η αποφασιστικότητα του Marcus, τον μετατρέπουν στον πιο αφοπλιστικό χαρακτήρα της ταινίας, κερδίζοντας τον σεβασμό των θεατών. Το soundtrack των Nick Cave και Warren Ellis δίνει μια αίσθηση βραδυφλεγούς πορείας προς την τελική αναμέτρηση, ενώ δραματοποιεί ακόμη περισσότερο τη δυσχερή κατάσταση των πραγμάτων. Πολλές φορές, δίνει απειλητικό τόνο και ενισχύει την αγωνία που κρύβεται σε κάθε πλάνο.

Hell or high water, του David Mackenzie
Είδος: Γουέστερν , Δράμα
Διάρκεια: 102'

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Μπακούρας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Μπακούρας

Γεννήθηκα μια κρύα νύχτα του Οκτώβρη του '94 στο μακρινό Ludwigsburg της Γερμανίας και οι γονείς μου, πριν καν κλείσω τα τρία μου χρόνια, με έφεραν πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. Από τότε έψαχνα διαρκώς τρόπο να φύγω και τελικά η ζωή με έφερε φοιτητή στο πολυτεχνείο Θεσσαλίας. Επειδή όμως είμαι κακομαθημένος και έχω τάσεις φυγής χάνομαι με τις ώρες στα χρώματα, τη νοσταλγία, τους χαρακτήρες και τη δραματουργία του κινηματογράφου, που καμιά φορά ξεχνάω να κοιμηθώ. Καταριέμαι συχνά τη ζωή μου αν και τον περισσότερο καιρό είμαι αισιόδοξος και καμιά φορά επηρμένος χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Κολλημένος με το κλασσικό ροκ, ζω ελπίζοντας πως ο R. Plant θα αλλάξει γνώμη και θα πάρει τους υπόλοιπους για μια τελευταία περιοδεία η οποία θα περνάει από την Ελλάδα.

Artcore magazine's footer