Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Bone Tomahawk, του S. Craig Zahler

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Bone Tomahawk, του S. Craig Zahler)

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο S. Craig Zahler αφηγείται την ιστορία μιας συντροφιάς ανδρών που προσπαθούν να επαναφέρουν την ισορροπία σ' ένα χαοτικό περιβάλλον. Ενώ η δουλειά του φαίνεται να δέχεται επιρροές από την κλασική φιλμογραφία του John Ford, ταυτόχρονα ξεφεύγει δημιουργώντας ένα υβριδικό είδος ταινίας.

Ένας ξένος, ονόματι Purvis, έρχεται για να ταράξει τα νερά στη μικρή και ήσυχη πόλη Bright Hope. Μετά από προτροπή του βοηθού του, Chicory (Richard Jenkins), ο σερίφης του χωριού Franklin Hunt (Kurt Russell) συλλαμβάνει τον Purvis καθώς θεωρεί πως είναι ύποπτος και τον κλειδώνει στη φυλακή, αφού τον έχει πυροβολήσει νωρίτερα στο πόδι. Έτσι, ο John Bruder (Matthew Fox), διαβόητος κάτοικος της περιοχής αναλαμβάνει να φωνάξει τον γιατρό ώστε να φροντίσει τα τραύματα του Purvis. Όταν όμως ανακαλύπτει ότι ο γιατρός του χωριού είναι μεθυσμένος και αδυνατεί να κάνει τη δουλειά του, ο Bruder απευθύνεται στη βοηθό του Samantha (Lili Simmons), σύζυγο του επιστάτη κοπαδιών Arthur O'Dwyer (Patrick Wilson). Την επόμενη μέρα, ο σερίφης ανακαλύπτει ότι ο Purvis, η Samantha και ο νεαρός βοηθός του έχουν εξαφανιστεί και όλα τα στοιχεία δείχνουν πως έχουν πέσει θύματα απαγωγής από μια τοπική φυλή κανίβαλων που ονομάζονται Τρωγλοδύτες. Κάπως έτσι ξεκινάει μια επιχείρηση διάσωσης των απαχθέντων στην οποία συμμετέχουν ο σερίφης, ο Bruder, o Chicory και ο Arthur.

εικόνα άρθρου (Bone Tomahawk, του S. Craig Zahler)
εικόνα άρθρου (Bone Tomahawk, του S. Craig Zahler)

Το φιλμ του Zahler ακολουθεί μια πορεία κατά την οποία μετατρέπεται σταδιακά από γουέστερν σε ένα αλλόκοτο horror movie με splatter στοιχεία αλλά χωρίς το στοιχείο της αγωνίας και της έκπληξης που απαιτείται.  Όπως συμβαίνει συνήθως στα γουέστερν, η ταινία προσπαθεί να βασιστεί σε macho χαρακτήρες, οι ενέργειες των οποίων διέπονται από κάποιον κώδικα τιμής. Γι' αυτό και στο καστ που επιλέχθηκε, συναντάμε ηθοποιούς που κατά τη διάρκεια της καριέρας τους ενσάρκωσαν με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο ισχυρά πρότυπα ανδρικών χαρακτήρων. Ενώ ο Kurt Russell δεν δυσκολεύεται να προσδώσει το απαιτούμενο κύρος στο όλο εγχείρημα και να κερδίσει τη προσοχή του κοινού με το ήθος και την αποφασιστικότητα του χαρακτήρα του, οι υπόλοιποι ήρωες παρουσιάζονται αδιάφοροι και μονοδιάστατοι. Ο Matthew Fox μας υπενθυμίζει γιατί δεν κατάφερε να κάνει το άλμα στην καριέρα του μετά το ''Lost'', ενώ ο Patrick Wilson παριστάνει έναν άκαμπτο χαρακτήρα χωρίς ιδιαίτερες συναισθηματικές μεταπτώσεις καθ' όλη την διάρκεια της ταινίας. Τα κενά και αδιάφορα διαστήματα της ταινίας μετριάζονται κάπως με τη συμβολή του Chicory, ο οποίος χαρίζει μια αναπάντεχα κωμική διάθεση προβάλλοντας τις αγνές και αγαθές προθέσεις της ηλικίας του και την επίμονη προσπάθειά του να ευχαριστήσει τον σερίφη. 

εικόνα άρθρου (Bone Tomahawk, του S. Craig Zahler)

Παρόλο που το καστ δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις αξιώσεις της ταινίας, το σενάριο του Zahler χαρακτηρίζεται από έξυπνους διαλόγους που ενσωματώνονται αριστοτεχνικά στην αφήγηση μίας ιστορίας που διαδραματίζεται μέσα στο αχανές άγριο τοπίο με τους ήρωες να καλούνται να δώσουν αγώνα για την επιβίωσή τους. Αν εξαιρέσει κάποιος την αδικαιολόγητα μεγάλη διάρκεια της ταινίας, πολλές πτυχές της wild west κατάστασης αποδίδονται με γλαφυρό τρόπο. Η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία μπροστά στη δύναμη του εγκλήματος και την κερδοσκοπία, ενώ σε κάθε γωνιά κρύβεται κι ένας καινούργιος κίνδυνος. Ταυτόχρονα, η πίστη των ανθρώπων τους καθοδηγεί και τους δίνει κίνητρο επιβίωσης απέναντι στην απεραντοσύνη και τη δολοφονική ηρεμία της άγριας δύσης. Η αλλόκοτη και αποκρουστική ατμόσφαιρα που επικρατεί εντείνεται από τις συγκρούσεις μεταξύ των χαρακτήρων για την επικράτηση του πιο ισχυρού, που πασχίζει πάντα να θρέψει τον εγωισμό του χρησιμοποιώντας μέσα εκφοβισμού, ξεστομίζoντας βαριά λόγια σε κρίσιμες καταστάσεις. Η ταινία στην κορύφωσή της, αλλάζει τελείως χαρακτήρα και μετατρέπεται σε μια ωμή παρουσίαση αιματηρών καταστάσεων, ενώ οι πρωταγωνιστές δίνουν μάχη με τον χρόνο για να κρατηθούν στη ζωή.

Εντέλει, η ταινία του Zahler δεν προσφέρει πολλά παρά μόνο την καινοτομία της σύνδεσης δύο διαφορετικών κινηματογραφικών ειδών. Η πλοκή του “Bone Tomahawk” βασίζεται σε μια τυπική αλληλουχία γεγονότων χωρίς συγκινήσεις και απότομες εναλλαγές, και σχεδόν νομοτελειακά, η ταινία ολοκληρώνεται ακολουθώντας την πιο προφανή πορεία.

Bone tomahawk, του S. Craig Zahler
Είδος: Γουέστερν
Διάρκεια: 132'

εικόνα αρθρογράφου (Δημήτρης Μπακούρας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δημήτρης Μπακούρας

Γεννήθηκα μια κρύα νύχτα του Οκτώβρη του '94 στο μακρινό Ludwigsburg της Γερμανίας και οι γονείς μου, πριν καν κλείσω τα τρία μου χρόνια, με έφεραν πίσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης. Από τότε έψαχνα διαρκώς τρόπο να φύγω και τελικά η ζωή με έφερε φοιτητή στο πολυτεχνείο Θεσσαλίας. Επειδή όμως είμαι κακομαθημένος και έχω τάσεις φυγής χάνομαι με τις ώρες στα χρώματα, τη νοσταλγία, τους χαρακτήρες και τη δραματουργία του κινηματογράφου, που καμιά φορά ξεχνάω να κοιμηθώ. Καταριέμαι συχνά τη ζωή μου αν και τον περισσότερο καιρό είμαι αισιόδοξος και καμιά φορά επηρμένος χωρίς απολύτως κανένα λόγο. Κολλημένος με το κλασσικό ροκ, ζω ελπίζοντας πως ο R. Plant θα αλλάξει γνώμη και θα πάρει τους υπόλοιπους για μια τελευταία περιοδεία η οποία θα περνάει από την Ελλάδα.

Artcore magazine's footer