Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

27.06
2017

A Short Film About Love, του Krzysztof Kieślowski

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (A Short Film About Love, του Krzysztof Kieślowski)

Το 1988, ο Krzysztof Kieślowski αναλαμβάνει να γυρίσει δέκα ωριαίες τηλεταινίες για λογαριασμό της πολωνικής τηλεόρασης. Στο πλευρό του έχει τους συνεργάτες που θα τον συντροφεύσουν σε όλη του την καριέρα, τον Krzysztof Piesiewicz στο σενάριο και τον Zbigniew Preisner στο μουσικό score. 

Τα δέκα αυτά ωριαία επεισόδια εξερευνούν ηθικά και ψυχολογικά ζητήματα που απορρέουν συνειρμικά (και όχι δογματικά) από τις δέκα Bιβλικές εντολές. Στο πέμπτο και το έκτο επεισόδιο του Δεκαλόγου προστίθενται 24 και 26 λεπτά αντιστοίχως και οι διευρυμένες τους εκδοχές αποκτούν κινηματογραφική αυτονομία, φέροντας πλέον τους τίτλους “A Short Film About Killing” και “A Short Film About Love”, αντίστοιχα.

εικόνα άρθρου (A Short Film About Love, του Krzysztof Kieślowski)

Η «Μικρή ερωτική ιστορία», όπως μεταφράστηκε στα ελληνικά, έχει ως κεντρικό ήρωα τον Τόμεκ, ένα 19χρονο «κανένα», που ζει με τη γιαγιά του σε ένα μικρό διαμέρισμα. Μίζερη καθημερινότητα, καταπιεσμένες σκέψεις και ανάγκες, σε ένα περιβάλλον που υπονοείται πνιγηρό. Πέρα από τις ορμές και τις ορέξεις που είναι στα ντουζένια τους, στο απόγειο βρίσκεται και ο αιθεραβάμων ιδεαλισμός του. Η απόλυτη ανάγκη να βάλει λίγη επιτέλους μαγεία στη ζωή του για να νιώσει πως ξεφεύγει. Η γυναίκα της απέναντι πολυκατοικίας είναι το όχημά του για τη λυτρωτική φυγή. Είναι η προσωπική του οπτασία, ένα αντικείμενο ολοκληρωτικού πόθου. Η σωτήρια που εφηύρε για τον εαυτό του. Την ερωτεύεται παράφορα, την παρακολουθεί ασταμάτητα, ταυτίζεται μαζί της. Το μπανιστήρι του δεν έχει τίποτα το βρώμικο ή το χυδαίο. Είναι ευγενές και ρομαντικό, είναι μία πράξη αγάπης.

Η Μάγδα είναι απρόσιτη στον βαθμό εκείνο που επιτρέπει να γίνει αντικείμενο εξιδανίκευσης στο θολωμένο μυαλό του Τόμεκ. Είναι αρκετά μακριά για να συντηρεί ένα κάποιο πέπλο μυστηρίου, είναι όμως και αρκετά κοντά για να μην ξεθωριάζει ποτέ η εικόνα της. Η δική της εκδοχή για τον έρωτα είναι πιο απλή και πραγματιστική, χωρίς αυτό επ’ ουδενί να την κάνει κυνική ή αναίσθητη. Ο Kieślowski, με ασύλληπτη δεξιοτεχνία μετατρέπει τη Μάγδα σε αντικείμενο άφταστης επιθυμίας. Παράλληλα, αιχμαλωτίζει όλες τις ψυχολογικές αποχρώσεις και προεκτάσεις. Την εξάρτηση, την ιδεοληψία, τη νοσηρότητα, την αδυναμία. Πάνω απ’ όλα όμως, την αίσθηση του ανεκπλήρωτου και του ατελούς. Η επιθυμία που ξεροσταλιάζει και μένει ανικανοποίητη.

εικόνα άρθρου (A Short Film About Love, του Krzysztof Kieślowski)

Το βασικότερο όλων είναι πως τίποτα από όλα τα παραπάνω δεν θα ήταν εφικτό δίχως τη μεσολάβηση του τηλεσκοπίου. Του φακού που μεταμορφώνει, που καλλωπίζει, που ωραιοποιεί, που μεταμορφώνει τους ανθρώπους και τις καταστάσεις. Ο Τόμεκ μεταμφιέζει αρχικά τη μιζέρια του σε επιθυμία. Έπειτα, βιώνει την επιθυμία ως ατελείωτη εμμονή. Τέλος, απογειώνει την επιθυμία του στα ουράνια. Μέσα από τον φακό του, «σκηνοθετεί» τον ίδιο του τον εαυτό και την ίδια του τη ζωή. Την μετατρέπει σε τέχνη, μέχρι που η ζωή θα αντεπιτεθεί για να διαλύσει τις ψευδαισθήσεις και να φτιάξει ένα νέο σκηνικό. Ο έρωτας, ένα υψηλό ιδανικό που συχνά πηγάζει από «χαμηλές» ανθρώπινες ανάγκες. Είναι ένα διαμάντι που ομορφαίνει τον βούρκο, αλλά είναι και η βρωμιά που καθιστά ανθρώπινη μια γυαλισμένη επιφάνεια.

A Short Film About Love, του Krzysztof Kieślowski
Μεταφρασμένος τίτλος: «Μικρή ερωτική ιστορία»
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 86'

*Aναδημοσίευση από το cinedogs.gr, κινηματογραφικό συνεργάτη του Artcore magazine 

εικόνα αρθρογράφου (Aureliano Buendia)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Aureliano Buendia

Οργάνωσε τριανταδύο ένοπλες εξεγέρσεις και τις έχασε όλες. Απόκτησε δεκαεφτά αρσενικά παιδιά από δεκαεφτά διαφορετικές γυναίκες που εξοντώθηκαν όλα το ένα μετά το άλλο μέσα σε μια και μόνη νύχτα πριν το μεγαλύτερο φτάσει στην ηλικία των τριανταπέντε χρόνων. Ο ίδιος επέζησε μετά από δεκατέσσερις απόπειρες δολοφονίας, εβδομήντα τρεις ενέδρες κι ένα εκτελεστικό απόσπασμα. Έζησε, παρ' όλο που ήπιε με τον καφέ του μια δόση στρυχνίνης, που θα ήταν αρκετή για να σκοτώσει ένα άλογο.

Artcore magazine's footer