Άρθρα :: Ταινιοθήκη articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş)

Μπορεί η φετινή διοργάνωση να εγκαινίασε τις εκδηλώσεις της το βράδυ της 1ης του Νοέμβρη με την προβολή της ταινίας «Κλέφτες Καταστημάτων» στους επισήμους, ωστόσο η πρώτη ταινία που προλόγισε μπροστά στο ευρύ κοινό ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης ήταν το ονειρικό «Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου» του Τούρκου φέρελπι Tarik Aktas. Από το τμήμα Another Take των Ανοιχτών Οριζόντων λοιπόν, που συγκεντρώνει τα γονιμότερα υλικά του σύγχρονου παγκόσμιου κινηματογράφου, με το βραβείο του «Καλύτερου Ανερχόμενου Σκηνοθέτη» από το Φεστιβάλ του Locarno και με αυτόν τον πραγματικά εφευρετικό κι άκρως διεγερτικό τίτλο, γέμισε το απόγευμα της προηγούμενης Παρασκευής η αίθουσα Frida Liappa, και με το σκηνοθέτη να δίνει το παρόν στην προβολή βρεθήκαμε όλοι μπροστά σε μια πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή εν πολλοίς ταινία.

Το εν λόγω φιλμ διαπνέεται από έναν ισχυρό υπαρξιακό προβληματισμό. Ο μικρός Hay, ένας εφτάχρονος που ζει σε κάποιο χωριό στην περιφέρεια της Τουρκίας, θα βρει σε μια τυχαία περιήγησή του σε κάποιο έρημο χωράφι ένα νεκρό άλογο. Εμβρόντητος μπροστά στο γεγονός, απορημένος και φιλοπερίεργος μέσα στο παιδικό του μυαλό θα ασχοληθεί μαζί του και θα πειράξει το άψυχο σώμα προσπαθώντας να το κατανοήσει. Με τον πατέρα του να τον έχει χάσει προς στιγμήν από την προσοχή του, θα τρυπήσει το νεκρό ζώο με κάποιο ξύλο και θ’ αφήσει να στάξει από μέσα ένα νέα «υλικό». Αυτό το αινιγματικό περιστατικό θα γίνει η αφετηρία από την οποία θα ξεδιπλωθεί ένας ολόκληρος κόσμος ονείρων αλλά και θανάτου, έτοιμος να χάσει ανά πάσα στιγμή τις ισορροπίες του. Ένας τραυματισμός που επαναφέρει αποσπασματικές εικόνες, άσωτοι αμνοί, πνιγμένοι και μια ολόκληρη παραγωγική γραμμή υλοτομίας που μετουσιώνει ένα νεκρό δένδρο σε ζωντανό δομικό υλικό θα αναμειχθούν πανέμορφα και θα συνθέσουν ένα υπέροχο κι ελκυστικότατο κινηματογραφικό κάδρο.

εικόνα άρθρου (59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş)

Ο ίδιος ο Tarik Aktas, δήλωσε μετά την προβολή πως βασικός σκοπός του ήταν να συνενώσει τα θραύσματα μιας κάποιας ζωής και να καλλιεργήσει την αίσθηση της αποσπασματικότητας. Να κάνει ουσιαστικά μια εξερεύνηση του νοήματος της μνήμης, γιατί ουσιαστικά η ζωή δεν είναι μια αυτοτελής οντότητα αλλά το σύνολο των στιγμών που μπορούμε να επαναφέρουμε στη θύμησή μας·και μια τέτοια διαδικασία είναι πάντα επεισοδιακή και αποδιοργανωμένη. Με την αριστοτεχνική χρήση ενός ελλειπτικού μοντάζ ο σκηνοθέτης προσεγγίζει με δεξιοτεχνία τους στόχους του και καταφέρνει ταυτόχρονα να διεγείρει το ενδιαφέρον του θεατή. Ένας ακόμα βασικός κινητήριος μοχλός του έργου υπήρξε μια ιδέα συνέχειας της ζωής από την οποία και εμφορείται ο σκηνοθέτης. Η ζωή, με άλλες μορφές βεβαίως, βιολογικές ή υλικές, εξακολουθεί επίμονα να υπάρχει κι έτσι κάθε θάνατος οδηγεί σχεδόν νομοτελειακά σε μία αλληγορική γέννηση. Βλέπουμε έτσι ολοζώντανα σκουλήκια να σιγολιώνουν το νεκρό σώμα του αλόγου. Ολόκληρες οικοδομές να υψώνονται από ένα πεσμένο δέντρο. Κι ο θεατής να παρασύρεται όλο και περισσότερο στον ίλιγγο που πλέκει ο Τούρκος δημιουργός.

εικόνα άρθρου (59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş)
εικόνα άρθρου (59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş)

Αξιοσημείωτες βέβαια είναι και οι τεχνικές λεπτομέρειες της ταινίας. Ο Tarik Aktas δημιουργεί έναν ατμοσφαιρικότατο χώρο μέσα στον οποίο δρουν τα κινηματογραφικά υποκείμενα χρησιμοποιώντας σύνθετες κινήσεις της κάμερας που εγκλωβίζουν το μάτι, σταθερές και κανονικές γωνίες λήψης καθώς και μεσαία γενικά ή και πολύ γενικά κάδρα που εξάπτουν την περιέργεια. Ειδική μνεία βέβαια αξίζει στην πραγματικά αριστουργηματική φωτογραφία που υπογράφει ο Necmettin Akdeniz και καθηλώνει αβίαστα ακόμα και τον λιγότερο υποψιασμένο.

εικόνα άρθρου (59ο ΦΚΘ: Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktaş)

Λίγα πράγματα μπορούν να σχολιαστούν αρνητικά σ’ αυτό το έργο. Λείπει σίγουρα το βάθος κι οι ποιότητες από τους χαρακτήρες και δεν αναλύονται σ’ όλο τους το εύρος οι προσωπικές ανησυχίες και τα άγχη τους. Ωστόσο αυτά φαντάζουν λεπτομέρειες αναφορικά με τη σκοποθεσία του φιλμ. Άλλα πράγματα επιδίωκε ο δημιουργός. Κι έτσι συνολικά η ταινία δείχνει πολυεπίπεδη, φρέσκια και νοηματικά ανεξάρτητη, καταφέρνοντας να ξεδιπλώσει όλες τις αρετές της παρά τα προσκόμματα και τις ελλείψεις. Μια ταινία που αξίζει σίγουρα την προσοχή σας. 

Ελπίζω να έχετε μια αξέχαστη προβολή.

Στο Νεφέλωμα του Νεκρού Αλόγου, του Tarik Aktas
Πρωτότυπος Τίτλος: Dead Horse Nebula
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 73’
Βαθμολογία: 6/10

εικόνα αρθρογράφου (Γιώργος Κοκτσίδης)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Γιώργος Κοκτσίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και σπουδάζω Ιατρική. Μεγαλώνοντας κι έχοντας πάντα μια ηλικία κάπως διαφορετική απ' τη δική μου, κατά τρόπο εντελώς παράδοξο, συνήθισα περισσότερο να γράφω παρά να μιλάω. Η αγάπη μου για τον κινηματογράφο βρίσκεται κυρίως στην coca-cola και τα popcorn των Village Cinemas κι όπως για κάθε παιδί τ' όνειρό μου έμεινε για πάντα καρφωμένο στον Gandalf και τον James Bond. Έμαθα ν' αγαπώ τον σκανδιναβικό κινηματογράφο και παρασύρθηκα στο film noir των Αμερικανών. Μοναδικό μου δόγμα είναι μάλλον εκείνο του Λειβαδίτη, να πιστεύω στο απίστευτο που είναι και η πιο αληθινή μας ιστορία. Γιατί καλώς ή κακώς, ο κόσμος μας είναι αυτός του κινηματογράφου, και πίσω απ' τον Woody Allen ας παραδεχτούμε ότι τίποτα δεν είναι ψεύτικο αν «χρειάζεσαι τ' αυγά».

Artcore magazine's footer