Αυτή η στήλη ανήκει σε όλους τους σειρόβιους. Εδώ θα τρώμε παρέα με τον Χάνιμπαλ, θα πίνουμε μαζί με τον Ντον Ντρέιπερ, θα καπνίζουμε με τον Ραστ Κόχλε και θα πηγαίνουμε βόλτα με τους δράκους της Ντάνυ. Επιβιβαστείτε!

επιλογή γλώσσας
choose language

Serial Killers Nick Pasx

American Gods: Λατρέψτε τους Θεούς!

Το ομώνυμο, πολυβραβευμένο μυθιστόρημα του Neil Gaiman μεταφέρθηκε (επιτέλους!) στην τηλεόραση δια χειρός Bryan Fuller και Michael Green για λογαριασμό του αμερικανικού δικτύου Starz. Είδαμε τα πρώτα 4 επεισόδια και μέσα από αυτό το κείμενο σας καλούμε να λατρέψετε κι εσείς τους θεούς.

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (article's cover image)

Ο Shadow Moon αποφυλακίζεται και πληροφορείται πως η γυναίκα του έχασε τη ζωή της σε τροχαίο. Στο αεροπλάνο που θα τον μεταφέρει στο σπίτι για να παρευρεθεί στην κηδεία της γυναίκας του, γνωρίζει τον Mr. Wednesday, έναν γοητευτικό και φιλοσοφημένο απατεώνα που του προσφέρει δουλειά. Ο Shadow δέχεται να προσφέρει τις υπηρεσίες του στον Wednesday, με αποτέλεσμα οι δυο τους να ξεκινήσουν ένα road trip στην καρδιά της Αμερικής με στόχο να συγκεντρώσουν όλους τους παλαιούς θεούς σε έναν πόλεμο ενάντια στους νέους θεούς.

εικόνα άρθρου (article's image)

Ποιοι είναι οι παλαιοί θεοί; Ποιοι οι νέοι; Γιατί βρίσκονται σε πόλεμο; Αν κάποιος έχει διαβάσει το μυθιστόρημα του Gaiman, αντιλαμβάνεται το concept. Για εκείνον που ξεκίνησε να παρακολουθεί τη σειρά έχοντας άγνοια περί του βιβλίου, υπάρχουν αδιαμφισβήτητα αρκετές δυσκολίες που θα συναντήσει. Κι αυτό συμβαίνει επειδή οι δημιουργοί του σόου δεν εξηγούν παρά ελάχιστα πράγματα. Η δομή της σειράς είναι σπονδυλωτή. Το σενάριο δεν είναι γραμμικό. Χαρακτήρες έρχονται και φεύγουν δίχως να γίνεται αντιληπτός ο τρόπος που εξυπηρετούν την πλοκή. Υπάρχουν σκηνές που ο θεατής μεταφέρεται σε άλλη εποχή, υπάρχουν έντονα και μεθυστικά όνειρα που αλλοιώνουν το πραγματικό στοιχείο, υπάρχει η μεταφυσική πινελιά που σε κάνει να απορείς για τη «μεταφυσικότητά» της. Γενικά, το “American Gods” παίζει με το μυαλό σου, ενώ ταυτόχρονα σε λογαριάζει ως θεατή που επαγρυπνεί. Εξάλλου, έχεις δει “Hannibal” (επίσης, σειρά του Bryan Fuller). 

εικόνα άρθρου (article's image)
εικόνα άρθρου (article's image)

Οι παλαιοί θεοί λοιπόν είναι ο Odin, o Anansi, η Bilquis, o Czernobog, o Jinn και πολλοί άλλοι. Οι νέοι θεοί είναι η Media, ο Technical Boy, o Mr. World και αρκετοί ακόμα. Γιατί βρίσκονται σε πόλεμο; Όλα ξεκινούν από τη ρήση του Gaiman: «Οι θεοί υπάρχουν επειδή οι άνθρωποι πιστεύουν σε αυτούς». Λατρεία. Εκδήλωση αγάπης και αφοσίωσης. Οι παλαιοί θεοί βρίσκονται σε λήθη. Αποδυναμωμένοι. Στα όρια της εξαφάνισης. Οι άνθρωποι έχουν σταματήσει να τους λατρεύουν και να προσεύχονται σε αυτούς. Τη θέση των παλαιών θεών έχουν πάρει οι νέοι θεοί. Η τεχνολογία, η παγκοσμιοποίηση, η διαφήμιση, τα media, η βιομηχανοποίηση, οι ναρκωτικές ουσίες. Ο νεωτερικός άνθρωπος αγνοεί μύθους και παραδόσεις. Ή ακόμη κι αν κάποτε άκουσε ιστορίες, τις λησμόνησε. Αντίθετα, το κινητό έχει γίνει προέκταση του χεριού του. Το τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης το ίδιο. Το “American Gods” αποτελεί μια σημαντική αλληγορία για την πορεία της εξέλιξης του ανθρώπου και των κοινωνιών του. Ο Neil Gaiman σε πρόσφατη συνέντευξή του τονίζει την τρομακτική ομοιότητα του “American Gods” με την Αμερική του Donald Trump. Ο σύγχρονος άνθρωπος φαινομενικά διακατέχεται από διαφορετικές ανάγκες και χαρακτηρίζεται από πλήρη ελευθερία επιλογών και κινήσεων. Η σειρά θα πατήσει στον Chuck Palahniuk και θα σου πει κάτι διαφορετικό: «Όλοι πάνω κάτω την ίδια ζωή ζούμε». 

εικόνα άρθρου (article's image)
εικόνα άρθρου (article's image)

Ο Gaiman έστησε τον συγκεκριμένο πόλεμο των Θεών για να μιλήσει αλληγορικά για πράγματα που έχουμε λησμονήσει. Δεν γράφει σαν αρχεγονιστής που επιθυμεί να εξαλείψει το νεωτερικό. Το βιβλίο του και η σειρά του σκαλίζουν τον χρόνο, τις λαϊκές δοξασίες, τις παραδόσεις και ασκούν κριτική στον σύγχρονο άνθρωπο, που έχει χάσει το μονοπάτι εξαιτίας της παραμορφωμένης εικόνας που έχει για τα παραπάνω. Ο Roland Barthes είναι ξεκάθαρος: «Ο μύθος δεν κρύβει τίποτα. Ο σκοπός του μύθου είναι, όχι να απαλείψει, αλλά να παραμορφώσει. » (Barthes, 1979: 227)

εικόνα άρθρου (article's image)

Η παραμόρφωση είναι βασικό εργαλείο της σειράς. Αν δεις τα 4 πρώτα επεισόδια θα μπερδευτείς και ίσως θεωρήσεις πως «η σειρά δεν πάει πουθενά». Ακόμα κι έτσι, τα ζωηρά χρώματα τύπου “Utopia” και “Legion” θα σε συναρπάσουν. Η gore-σουρεαλιστική απεικόνιση της βίας θα σου θυμίσει “Hannibal”. Οι μονόλογοι των χαρακτήρων φέρνουν στον νου τον μεγάλο Quentin Tarantino. Το σεξ μεταφέρεται σε νέα, ηλεκτρισμένα επίπεδα, όπου δημιουργεί στον θεατή αισθήματα ηδονής και συνάμα αποστροφής (All Hail Bilquis!). 

εικόνα άρθρου (article's image)

Όσο ξετυλίγεται το κουβάρι, θα ικανοποιείσαι όλο και περισσότερο. Το παζλ θα αποκτά μορφή. Πολλές σκηνές και αρκετοί διάλογοι, που στην αρχή της σειράς ίσως να μη βγάζουν κανένα νόημα, θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη συνέχεια. Γενικά, αγαπητέ θεατή, κάνε υπομονή και στο τηλεοπτικό κομμάτι θα ανταμειφθείς. Στα υπόλοιπα, το μπαλάκι είναι στο γήπεδό σου. Εσύ οφείλεις, αν θες, να προβληματιστείς με τα πολιτικά σχόλια, να εντοπίσεις τη θρησκευτικότητα, να εξερευνήσεις το θέμα του μετανάστη, όπως το κάνει η σειρά. Εσύ θα επιλέξεις αν και ποιους θεούς θα λατρέψεις.

εικόνα αρθρογράφου (article's author)

σχετικά με τον αρθρογράφο Nick Pasx

Είμαι ο Νίκος, σπουδάζω Ελληνική Φιλολογία στα Ιωάννινα και θα σας μιλήσω για μένα μέσα απ' αυτή τη φράση: «Το πρώτο βήμα, ειδικά για νέους ανθρώπους με ενέργεια και κίνητρο και ταλέντο, αλλά χωρίς χρήματα, το πρώτο βήμα για να ελέγξεις τον κόσμο σου είναι να ελέγξεις τον πολιτισμό σου. Να δημιουργήσεις και να επιδείξεις το πρότυπο του κόσμου μέσα στον οποίο θες να ζεις. Να γράφεις τα βιβλία. Να συνθέτεις τη μουσική. Να γυρνάς τις ταινίες. Να βάζεις χρώμα στην τέχνη»(Chuck Palahniuk).