Άρθρα :: In a Cinemanner of Speaking articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

7o Athens Open Air Festival: αφιέρωμα στο British Gothic!

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (7o Athens Open Air Festival: αφιέρωμα στο British Gothic!)

Το 7ο Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, σε συνεργασία με το British Council, παρουσιάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας ένα αφιέρωμα στο genre του γοτθικού τρόμου made in Britain, προβάλλοντας σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες μερικά από τα αριστουργήματα του είδους. 

To κινηματογραφικό ρεύμα του βρετανικού γοτθικού σινεμά γεννήθηκε μέσα από τις σελίδες του αντίστοιχου λογοτεχνικού ρεύματος που γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση τον 19ο αιώνα, δίνοντάς μας ορισμένη θρυλικά δείγματα γραφής, όπως τα μυθιστορήματα «Φρανκενστάιν» της Mary Shelley, «Δράκουλας» του Bram Stoker, «Δόκτορ Τζέκιλ και Κύριος Χάιντ» του Robert Louis Stevenson, «Στρίψιμο της Βίδας» του Henry James, καθώς και τις υπέροχες θεοσκότεινες ιστορίες του Edgar Allan Poe.

εικόνα άρθρου (7o Athens Open Air Festival: αφιέρωμα στο British Gothic!)

Πλάθοντας έναν ερεβώδη κόσμο φτιαγμένο από απειλητική ομίχλη, σκιές που καραδοκούν σε κάθε γωνία, αραχνιασμένους πύργους, βρικόλακες κι άλλα πλάσματα της νύχτας, αυτό το κινηματογραφικό υπό-είδος γνώρισε τεράστια απήχηση σε παγκόσμια κλίμακα, και το αφιέρωμα “British Gothic” του 7ου Athens Open Air Festival σας προσκαλεί να γνωρίσετε ορισμένες από τις πιο διαπρεπείς του ταινίες.

εικόνα άρθρου (7o Athens Open Air Festival: αφιέρωμα στο British Gothic!)

Αναλυτικά οι ταινίες του αφιερώματος:

«Μάντεψε ποιον θα σκοτώσουν απόψε» (“Dead of Night”, 1945), των Alberto Cavalcanti, Charles Crichton, Basil Dearden και Robert Hamer

Σε αυτό τον αξεπέραστο σταθμό για ολόκληρο το σινεμά τρόμου τέσσερις Βρετανοί σκηνοθέτες αναλαμβάνουν να αποτυπώσουν δεξιοτεχνικά στην οθόνη τις απόκοσμες και ανατριχιαστικές ιστορίες που διηγούνται οι παρευρισκόμενοι μιας απομονωμένης έπαυλης, αγνοώντας ότι οι ίδιοι μπορεί πολύ σύντομα να γίνουν πρωταγωνιστές ενός σκοτεινού ονείρου από το οποίο ενδέχεται κανείς να μην ξυπνήσει ποτέ.

«Δράκουλας, ο βρικόλακας των Καρπάθιων» (“Horror of Dracula”, 1958), του Terence Fisher

Η ταινία που σύστησε τον Christopher Lee στο ρόλο του απέθαντου και αιμοδιψούς κόμη, ανέδειξε γλαφυρή την ερωτική διάσταση του βαμπιρικού μύθου και δημιούργησε ολόκληρη κινηματογραφική σχολή προβάλλεται, 60 σχεδόν χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση στις αίθoυσες, επιτέλους μέσα σε όλη την τεχνικολόρ πανδαισία της.

«Η νύχτα των βρικολάκων» (“The Fearless Vampire Killers”, 1967), του Roman Polanski 

Σε επετειακή προβολή 50 ετών από την πρώτη του κυκλοφορία, αυτός ο σαρδόνιος συνδυασμός μαύρης κωμωδίας και τρόμου παραμένει μια από τις καλύτερες (αν και για χρόνια αδίκως υποτιμημένες) δημιουργίες του Polanski, εξιστορώντας τις προσπάθειες ενός ηλικιωμένου καθηγητή και του νεαρού βοηθού του να εξοντώσουν μια οικογένεια βρικολάκων στα Καρπάθια.

«Το καταραμένο Σκιάχτρο» (“The Wicker Man”, 1973), του Robin Hardy

Με ένα από τα πιο σοκαριστικά φινάλε του σινεμά, το «Καταραμένο Σκιάχτρο» αφηγείται την ιστορία ενός αστυνομικού επιθεωρητή, που συναντά τον απόλυτο τρόμο σε μια νησιώτικη κοινότητα παγανιστών, κΙ θα προβληθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας στην πλήρη εκδοχή που επιθυμούσε ο σκηνοθέτης του.

«Η νύχτα του δαίμονα» (“Night of the Demon”, 1957), του Jacques Tourneur

Ο Dana Andrews είναι ο ορθολογιστής επιστήμονας που καλείται να αναθεωρήσει τις ορθολογικές του πεποιθήσεις όταν η ζωή του απειλείται από μια μυστηριώδη κατάρα σε ένα από τα αριστουργήματα υπαινικτικού τρόμου του μάστορα Jacques Tourneur.

«Η παρέα των Λύκων» (“The Company of Wolves”, 1984), του Neil Jordan

Σεξουαλικά και βίαια φορτισμένη εκδοχή της Κοκκινοσκουφίτσας, μία απολαυστικά διεστραμμένη βουτιά στον διόλου αθώο κόσμο των παραμυθιών, ένα ονειρικό μπέρδεμα της φαντασίας και της πραγματικότητας, ένα μαγευτικό κομψοτέχνημα από τον Ιρλανδό σκηνοθέτη.

The Misletow Bough” (1904), του Percy Stow

Στη διάρκεια μιας γαμήλιας τελετής, η νύφη εξαφανίζεται μυστηριωδώς και οι καλεσμένοι αδυνατούν να την βρουν. Τριάντα χρόνια αργότερα έρχεται να δοθεί η μακάβρια λύση στην αινιγματική αυτή εξαφάνιση. Από τα πρώτα (αν όχι και το πρώτο) δείγματα γοτθικού τρόμου στο σινεμά, αυτό το μικρού μήκους φιλμ θεωρούταν χαμένο για χρόνια, ωσότου ανακαλύφθηκε πρόσφατα και αποκαταστάθηκε, με μουσική υπόκρουση από τον Πιτ Γουίγκς των Saint Etienne. Προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

*Aναδημοσίευση από το cinedogs.gr, κινηματογραφικό συνεργάτη του Artcore magazine 

εικόνα αρθρογράφου (Aureliano Buendia)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Aureliano Buendia

Οργάνωσε τριανταδύο ένοπλες εξεγέρσεις και τις έχασε όλες. Απόκτησε δεκαεφτά αρσενικά παιδιά από δεκαεφτά διαφορετικές γυναίκες που εξοντώθηκαν όλα το ένα μετά το άλλο μέσα σε μια και μόνη νύχτα πριν το μεγαλύτερο φτάσει στην ηλικία των τριανταπέντε χρόνων. Ο ίδιος επέζησε μετά από δεκατέσσερις απόπειρες δολοφονίας, εβδομήντα τρεις ενέδρες κι ένα εκτελεστικό απόσπασμα. Έζησε, παρ' όλο που ήπιε με τον καφέ του μια δόση στρυχνίνης, που θα ήταν αρκετή για να σκοτώσει ένα άλογο.

Artcore magazine's footer