Άρθρα :: In a Cinemanner of Speaking articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A)

Με τους καλύτερους οιωνούς διήνυσε το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην πόλη της Θεσσαλονίκης το πρώτο του Σαββατοκύριακο, με τις αίθουσες γεμάτες και τον κόσμο να σχηματίζει ουρές στο εκδοτήριο της Αριστοτέλους. Παραδοσιακά, οι παλιοί φίλοι του Φεστιβάλ συναντήθηκαν στις γνωστές τους θέσεις στους εξώστες του Ολύμπιον ενώ το νεαρότερο κοινό προτίμησε τις Αποθήκες 1 και Δ στο λιμάνι, όπου χτυπάει κάθε χρόνο η καρδιά της Αγοράς. Αυτές είναι οι ταινίες που είδαμε και ξεχωρίσαμε το πρώτο σαββατοκύριακο του Φεστιβάλ. 

La defensa del dragon, της Natalia Santa - Κολομβία, 2017

εικόνα άρθρου (58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A)

Νατουραλισμός στην πιο πειστική εκδοχή του, σ’ αυτό το χαμηλών τόνων δράμα από την Κολομβία που εξερευνά έννοιες όπως η αντρική φιλία, η αυτοεκτίμηση, η μοναξιά και το αίσθημα της τιμής. Ο Σαμιουέλ κάνει αυτό που κάνει κάθε άνθρωπος που δεν μπορεί να ακολουθήσει το όνειρό του: προετοιμάζει άλλους γι’ αυτό. Έτσι λοιπόν, εγκαταλείποντας την καριέρα του σαν πρωταθλητής του σκακιού, γίνεται μέντορας ενός νεαρού πρωταθλητή. Εκεί του μαθαίνει να εφαρμόζει στη σκακιέρα, αυτό που κι ο ίδιος εφαρμόζει στη ζωή: μια πραγματικά επιθετική άμυνα.

La defensa del dragon, της Natalia Santa
Μεταφρασμένος τίτλος: Η άμυνα του δράκου
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 79’

Columbus, του Kogonada – ΗΠΑ, 2017

εικόνα άρθρου (58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A)

Mε διακριτές αναφορές στον κινηματογράφο του Yasujirô Ozu, ο πρωτοεμφανιζόμενος Kogonada κάνει μια ήσυχη σπουδή πάνω στις σχέσεις, χωρίς την αγωνία να πει κάτι που δεν έχει ξανά ειπωθεί. Η αρχιτεκτονικά δομημένη φωτογραφία, ακολουθεί τους προβληματισμούς των χαρακτήρων, που μοιάζουν να επεκτείνονται με γεωμετρική πρόοδο. Η προβληματική της ταινίας δίνεται μέσα από το πρίσμα της επίδρασης του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική, με τους ήρωες να συσχετίζουν κτίρια των Deborah Berke, Eero Saarinen, και James Stewart Polshek που συναντούν στις βόλτες τους στην πόλη με στάδια από τις ζωές τους. Μια ταινία που θέτει ερωτήματα για τις οικογενειακές σχέσεις, για την αποδοχή και για την πνιγηρή γονεϊκή αγάπη και ύστερα τα αφήνει να αιωρούνται απέλπιδα, σαν τον τοίχο από τούβλα στον ουρανό που βρίσκεται μπροστά από το δημαρχείο του Κολόμπους.

Columbus, του Kogonada
Μεταφρασμένος τίτλος: Κολόμπους
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 101'

Life Guidance, της Ruth Mader - Αυστρία, 2017

εικόνα άρθρου (58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A)

Σε αυτό το καφκικού τύπου δράμα, μια σκιώδης κυβερνητική υπηρεσία επιλέγει άτομα που παρεκκλίνουν από το γενικό μέσο όρο ευτυχίας και τα καλεί να συμμορφωθούν στα πλαίσια της ομαλής και επιτυχημένης διαβίωσης. Ένας άντρας, αρνούμενος να υποβάλλει τον εαυτό του σε αυτή την αλλοτριωτική και εξευτελιστική για την ατομική του αξιοπρέπεια διαδικασία, επιλέγει τον δρόμο της αντίστασης. Σε ερώτηση που τέθηκε στη σκηνοθέτη στο QandA γιατί δεν επέλεξε μια γυναίκα για τον κεντρικό ρόλο, η ίδια υποστήριξε ότι θέλησε να χρησιμοποιήσει για την ταινία της το στερεότυπο του white male privilege, επιλέγοντας για ήρωά της έναν άντρα γύρω στα σαράντα, πετυχημένο, με μια φαινομενικά ειδυλλιακή οικογενειακή ζωή.

Life Guidance, της Ruth Mader
Μεταφρασμένος τίτλος: Καθοδήγηση ζωής Α.Ε.
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 101'

Closeness, του Kantemir Balagov - Ρωσία, 2017

εικόνα άρθρου (58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα είδαμε και ακούσαμε: Μέρος A)

Τι σημαίνει για έναν Εβραίο του 20ού αιώνα να ζει στη Ρωσία; Η Ιλάνα δείχνει να απέχει από τα οικογενειακά και πατριωτικά πρότυπα. Βιώνοντας την απόρριψη από τους γονείς της και από τους φίλους του αγοριού της, ζει με μια δική της ηθική, ενάντια στα ταξικά και εθνικά δεσμά που της επιβάλει το σκληροπυρηνικό γκέτο στο οποίο ζει. Πώς θα νιώσει όμως όταν ακούει Ρώσους να αποκαλούν τους ομοεθνείς της καλούς μόνο για σαπούνια, ή όταν Τσετσένοι απαγάγουν τον αδερφό της; Ο Balagov, που υπήρξε και μαθητής του Alexander Sokurov, παραδίδει μια άρτια ταινία για το αίμα και τους άγραφους νόμους του, κερδίζοντας το βραβείο της FIPRESCI στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» του φετινού Φεστιβάλ Καννών.

Closeness, του Kantemir Balagov
Μεταφρασμένος τίτλος: Για την οικογένεια
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 118'

Εικόνες (Πηγές)

  • www.parallaximag.gr/
  • www.filmfestival.gr
  • http://www.hollywoodreporter.com
  • https://www.rogerebert.com
εικόνα αρθρογράφου (Χριστίνα Μπότσου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Χριστίνα Μπότσου

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Όταν ήμουν μικρή πήγαινα σινεμά στο Παλάς και στην Αιολία και μερικές φορές στο Τριανόν. Η αγαπημένη μου ταινία ήταν ο Ε.Τ. Από τότε, έχω σταματήσει να βλέπω Σπίλμπεργκ αλλά μου κόλλησε η συνήθεια να δίνω πάντα ραντεβού έξω από σινεμάδες – και δε μου έφυγε ποτέ.

Artcore magazine's footer