Άρθρα :: Συνεντεύξεις articles :: interviews

επιλογή γλώσσας
choose language

19.02
2016
  • Column: Συνεντεύξεις
  • Author: Artcore

Γιώργος Χατζηπαύλου: «H σάτιρα και το αστείο υπάρχουν παντού, αρκεί να περιμένεις λίγο»

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Γιώργος Χατζηπαύλου: «H σάτιρα και το αστείο υπάρχουν παντού, αρκεί να περιμένεις λίγο»)

Πήραμε το δελτίο τύπου για την παράσταση «Σχεδόν Σαράντα» με τον Γιώργο Χατζηπαύλου και το δεύτερο πράγμα που σκεφτήκαμε ήταν να τον συναντήσουμε για μια κουβέντα (το πρώτο ήταν να κλείσουμε εισιτήρια). Έτσι, δαγκώνοντας πρώτα λίγο το στυλό, τύπου «σκέφτομαι τώρα ώριμα και με στυλ», ανοίξαμε το τεφτέρι και τον ρωτήσαμε διάφορα για το Stand Up Comedy γενικά, αλλά και για τις δικές του παραστάσεις. Πώς μπορεί ένα και μοναδικό πρόσωπο στη σκηνή να κρατάει την προσοχή του κοινού επί μιάμιση ώρα και να είναι τόσο παραστατικό χωρίς επιτηδευμένη κίνηση ή εφέ; Επίσης, πώς μπορεί τόσο χιούμορ να πηγάζει από έναν άνθρωπο, ώστε να γράφει ασταμάτητα τόσο πολλά κείμενα; Εσείς πώς θα χαρακτηρίζατε την επιλογή κάποιου να παρατήσει στα τριάντα του μια καλή και μόνιμη δουλειά για να κάνει αυτό που πραγματικά θέλει; Εμείς, πάντως, θαρραλέα και αντισυμβατική. Κι αφού συμφωνήσαμε πως θα ήταν προτιμότερο να μιλάμε στον ενικό…

Πού σε πετυχαίνουμε;
Με πετυχαίνεις στην Κρήτη, αλλά σε λίγες μέρες επιστρέφω Αθήνα για την παράσταση «72 ώρες» στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη. Μετά πάλι θα τρέξω για κάποιες οντισιόν, έπειτα θα έρθω Θεσσαλονίκη για το «Σχεδόν 40» και πάει λέγοντας.

Φουλ το πρόγραμμά σου, αγχώθηκα στην ιδέα και μόνο. «72 ώρες» λοιπόν.
Ναι. Είναι μια παράσταση της Αστερόπης Λαζαρίδου και δική μου. Ανεβαίνει στο Black Box του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, με πρωταγωνιστές τη Βάσω Καβαλιεράτου και τον Κίμωνα Φιορέτο. Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Σαρακατσάνη και η μουσική του Φοίβου Δεληβοριά. Οι παραστάσεις θα είναι μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Σας περιμένουμε!

Ασχολείσαι μόνο με τη «Μάχη των δύο φύλων» ή και με άλλα θέματα που προκαλούν το ενδιαφέρον; Ήταν εξαιρετική η ομώνυμη εκπομπή που έκανες στην τηλεόραση.
Η μάχη των δύο φύλων είναι μια προσωπική μορφή έκφρασης. Ως κωμικός καταπιάνομαι με συγκεκριμένα θέματα, αλλά δεν μπορώ να πω ότι με απασχολεί αποκλειστικά αυτό. Μπορεί στην παράστασή σου να ασχολείσαι με πέντε διαφορετικά ζητήματα, αλλά για τίτλο παράστασης να βάλεις αυτό που θα διαρκέσει περισσότερο ή εκείνο που θα είναι πιο περιεκτικό. Σε ένα Stand Up έχεις αρκετά θέματα, οπότε θα βάλεις έναν τίτλο που θα ταιριάζει στην παράσταση συνολικά. Στην Ελλάδα, όπου το Stand Up ως είδος παράστασης δεν είναι τόσο διαδεδομένο, η φάση πάει: «Τι κάνεις;», «Stand Up Comedy», «Με τι θέμα;»... Άρα χρειάζεται να ορίσεις ένα τίτλο, κι έτσι δημιουργείται και η ανάγκη για ένα υπότιτλο.

 Σκέφτηκες ποτέ να φύγεις στο εξωτερικό, δεδομένου ότι εκεί είναι πιο διαδεδομένο το Stand Up;
Τα τελευταία τρία χρόνια το σκεφτόμουν. Από την άλλη, η κοινωνικοπολιτική κατάσταση με κρατούσε εδώ. Θα ήταν ωραίο όμως ως εμπειρία. Οπότε, αν μου δινόταν μια πολύ καλή ευκαιρία, γιατί όχι; Προς το παρόν, αν και το ελληνικό κράτος σε φέρνει αντιμέτωπο με το ερώτημα «πότε σε νίκησα;», δεν έχω κανένα παράπονο και μου αρέσει το ελληνικό κοινό.

Έχεις ασχοληθεί κυρίως με την τηλεόραση και το θέατρο σε μορφή Stand Up Comedy. Μέσα από ποιο πιστεύεις ότι καταξιώνεται καλύτερα ένας καλλιτέχνης; Θέατρο ή τηλεόραση;
Αν η τηλεόραση δεν με ενοχλεί, δεν την ενοχλώ. Σαφώς, αν έχω κάποια ιδέα την προτείνω, την παρουσιάζω, αλλά το Stand Up είναι η καλύτερη μορφή έκφρασης για μένα. Είναι το πιο ολοκληρωμένο είδος κωμωδίας κι ένας καταπληκτικός τρόπος να σκέφτεσαι και να ερμηνεύεις το περιβάλλον σου και όσα ζεις. Γιατί η σάτιρα και το αστείο υπάρχουν παντού, αρκεί να περιμένεις λίγο. Άλλωστε, όπως λένε, η κωμωδία δεν είναι παρά δράμα συν χρόνος.

Έτσι είσαι και στην προσωπική σου ζωή; Ο ατακαδόρος της παρέας;
Δεν θα έλεγα ότι είμαι ο χιουμορίστας της παρέας. Δεν είναι ότι τραβάω την προσοχή… Θα έλεγα ότι είμαι μάλλον αδιάφορος ως άνθρωπος και πως κάνω χιούμορ εκεί που νιώθω μεγαλύτερη οικειότητα. Είμαι αρκετά ευγενικός με τον κόσμο και προσιτός, αλλά γενικά χαμηλών τόνων. Αν έπρεπε δηλαδή στον ελεύθερο χρόνο μου να διαλέξω ανάμεσα στο σπίτι και στο έξω, θα προτιμούσα το σπίτι.

Η ψυχολογική σου κατάσταση σε επηρεάζει σε μια παράσταση; Δηλαδή, αν σου συμβεί κάτι δυσάρεστο, μπορείς να παίξεις έναν κωμικό ρόλο;
Όταν ανεβαίνω στη σκηνή, μοιάζει σαν να είμαι κάποιος άλλος. Έχω παίξει κάτω από διάφορες συνθήκες, εύκολες αλλά και δύσκολες. Τη στιγμή που είναι να ανέβω εκεί πάνω, επικεντρώνομαι στην προετοιμασία μου, σκέφτομαι τις κινήσεις, το σώμα μου, τα φώτα που θα πέφτουν πάνω μου κλπ. Το μυαλό βρίσκεται σε εγρήγορση, που κινητοποιεί την καλλιτεχνική αίσθηση.

Τις ατάκες σου τις δοκιμάζεις πριν την τελική παράσταση;
Οι ατάκες δοκιμάζονται σε συνθήκες παράστασης. Μπορεί, δηλαδή, να έρθουν είκοσι φίλοι στο σπίτι, οι οποίοι ξέρουν εκ των προτέρων ότι για μιάμιση ώρα θα παρακολουθήσουν αυτό που έχω ετοιμάσει. Μετά, αυτό δοκιμάζεται ξανά σε χώρο με περισσότερα άτομα, και πάει λέγοντας. Γίνονται δηλαδή πολλές δοκιμές. Είναι ολόκληρη διαδικασία. Μπορεί να παρουσιάζω τώρα ένα κείμενο στο κοινό και, παράλληλα, να έχω σκεφτεί και να δουλεύω το κείμενο μιας παράστασης που θα ανέβει πολύ αργότερα. Σκέψου πως είναι σαν ένα κοστούμι, που το προβάρεις και το προβάρεις, μέχρι να είναι έτοιμο να το φορέσεις!

Κι αν σ’ ένα αστείο σου το κοινό δεν ανταποκρίνεται, τι κάνεις;
Αυτό δεν συμβαίνει. Σε κάτι δοκιμασμένο ο κόσμος θα γελάσει. Υπάρχουν στιγμές με μεγαλύτερη ένταση και άλλες με μικρότερη, στις οποίες ο ηθοποιός προσπαθεί να χαλαρώσει το κοινό του. Υπάρχει και η πιθανότητα το κοινό να είναι ταλαιπωρημένο από εξωτερικούς παράγοντες, όπως μια βροχή, η κίνηση στους δρόμους... Το μόνο που πρέπει να σε απασχολεί είναι ο ήχος, τα φώτα σου, ο εαυτός σου που πρέπει να είναι ολότελα εκεί, οπότε δεν έχεις άγχος με το κοινό που σε παρακολουθεί.

Τι επικοινωνία επιδιώκεις με το κοινό;
Θέλω να με ακούν. Δεν χρειάζεται να είναι διαδραστικό. Εκτός αν ρωτάω κάτι και περιμένω μια απάντηση.

Τι θεωρείς επιτυχία; Την πώληση εισιτηρίων ή μια καλή συνεργασία;
Και τα δύο. Το Stand Up είναι pop τέχνη. Δεν είμαι της άποψης ότι τέχνη που δεν πουλάει είναι απαραίτητα και καλή τέχνη. 

Κάπου εδώ, όμως, τελείωσαν οι ερωτήσεις μας και η ευχάριστη συζήτηση με τον Γιώργο Χατζηπαύλου. Ανυπομονούμε να τον δούμε στην παράσταση «Σχεδόν 40», στο Αθήναιον. Στις 25 και 26 Φεβρουαρίου καθώς και στις 3, 4, 10 και 11 Μαρτίου, η Θεσσαλονίκη θα μπορεί να παρακολουθήσει από κοντά την αναδρομή ενός άντρα σε όλες τις φάσεις της ζωής του μέχρι τα σαράντα. Αν κρίνουμε από τις κριτικές που απέσπασε η παράσταση στην Αθήνα, πρόκειται για την καλύτερη Stand Up Comedy της χρονιάς! Ραντεβού λοιπόν στο Αθήναιον. Εμείς θα είμαστε σίγουρα εκεί.

Φωτογραφίες και μερικά βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη πήραμε από το προσωπικό site του: http://www.xatzi.gr/

Συνέντευξη: Άννα-Μαρία Αρβανιτίδου

εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer