Άρθρα :: PerfOrMatiVe wOr(L)ds articles :: performative wor(l)ds

επιλογή γλώσσας
choose language

04.11
2014

Ο θαυμαστός κόσμος της τέχνης της Performance

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Ο θαυμαστός κόσμος της τέχνης της Performance)

«Καλησπέρα σας και ευχαριστώ που με τιμάτε με την παρουσία σας... Σήμερα θα ήθελα να σας δώσω την ευκαιρία να επιλέξετε εσείς οι ίδιοι, τι είδους performance «θα καταναλώσετε», έχετε τις εξής επιλογές:

Μπορώ να σας πω ένα τραγούδι, να σας απαγγείλω ποίηση, να σας παίξω ένα σαιξπηρικό μονόλογο, ή ίσως και την Ψεύτρα του J.Cocteau, ή τέλος πάντων ό,τι επιθυμείτε από κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο, τα παίζω όλα. Μπορώ να κάνω μια πιρουέτα και δυο - τρία arabesque, κανένα ακροβατικό σάλτο τύπου cirque du soleil ίσως; Επίσης, μπορώ να σας μαγειρέψω κάτι, να φάμε και να πιούμε μαζί και ύστερα να βγάλουμε και φωτογραφίες από τα εντόσθια του αμνοεριφίου που θα καταβροχθίσουμε. Αν προτιμάτε κόβομαι, να εδώ λίγο πιο κάτω από το στήθος, μπορώ και στο κρανίο, και σας πιτσιλάω με σταγόνες αίματος καλλιτέχνη που δίνεται ψυχή και σώμα για την τέχνη και τον Hermann Nitsch ρε γαμώτο». 

εικόνα άρθρου (Ο θαυμαστός κόσμος της τέχνης της Performance)

Aktion 122 Burgtheater Vienna, Hermann Nitsch 2005

«Αν πάλι φοβάστε, κόβομαι λίγο επιφανειακά και σας κοιτώ σα να μη συνέβη τίποτα. Αν είστε ντροπαλοί και ολίγον τι φιλισταίοι σας αφήνω ήσυχους και κάνω διάλεξη, σας δείχνω slides από τη διπλωματική μου, εικόνες από το ταξίδι μου στην Burma, πώς λειτουργεί το καινούργιο μου μουσικό όργανο που έφτιαξα ο ίδιος και βγάζει ήχο μόνο από τα δικά μου χέρια. Αν είστε όμως ομιλιτικοί, ψάχνετε φίλους, δουλειά, γκόμενα, δίκτυο βρε παιδί μου, πώς το λένε, μπορούμε να κάνουμε δυάδες, να αλλάζουμε ζευγάρια εκ περιτροπής και να μιλάμε με ασάφεια, να ακούμε επιλεκτικά και να ρωτάμε υποχρεωτικά, όπως στο Ραντεβού στα Τυφλά, για όσους είσαστε από το ’90 πάλι κάπου στη γύρα. Επίσης, θα μπορούσα να τραβήξω μια μαλακία και να χύσω στο πάλκο ως φόρο τιμής στο Vito Acconci».

εικόνα άρθρου (Ο θαυμαστός κόσμος της τέχνης της Performance)

Manipulations, Vito Acconci 1970

 «Αν τραβάει η όρεξή σας κάτι πιο ήρεμο, μπορώ να σταθώ ήσυχα μπροστά σας και να κοιταχτούμε. Αν είστε πιστοί των ανέκδοτων ιστοριών, φίλοι των πικάντικων λεπτομερειών και μεγαλώσατε κι εσείς τρώγοντας μεσημεριανό και βλέποντας τηλεσκουπίδια, μπορώ να σας διηγηθώ τη ζωή μου με πιπεράτα στιγμιότυπα που εγγυώμαι την αληθοφάνειά τους. Αν συλλέγατε ποτέ καπάκια, νομίσματα ή και χαρτοπετσέτες, θα ξετρελαθείτε από τη γκάμα αρχειακού υλικού που επιδεικνύω και εμπλουτίζω σε κάθε μου performance. Συνήθως, βέβαια, αυτό το αρχείο συνοδεύεται από μια διαδικτυακή παρουσίαση που πραγματοποιώ με βιντεοκλήση skype σε ένα φίλο καλλιτέχνη και το κουνέλι του, το κουνέλι υπάρχει η δυνατότητα να θανατωθεί, αλλά στοιχίζει κάτι παραπάνω. Ανάλογα με την οικολογική σας συνείδηση μπορείτε να πάτε τώρα σπίτι σας και να κλείσουμε ένα ραντεβού για δεντροφύτευση. Αν πάλι θέλετε να αλλάξετε κάτι στη γειτονιά σας, εδώ θα βρείτε ένα υπερσύγχρονο επιτελείο από αρχιτέκτονες- παλικάρια (όλοι χρήστες Mac Pro) έτοιμους να μεταμορφώσουν τον κοινόχρηστο χώρο που περιβάλλει την οικοδομή σας και να σας πουν κι ένα ρεφραίν, αφού, αν είστε τυχεροί με τους γείτονες που έχετε, τη μεταποίηση ακολουθεί και alternative pop συναυλία. Τέλος, για όσους έχουν αντοχές και πολύ χρόνο για σκότωμα, μπορούμε να κλειστούμε σ’αυτούς τους τέσσερις τοίχους για μέρες, ή καλύτερα για μήνες, και να υπάρξουμε μαζί σε μια προσπάθεια να βιώσουμε το Μitsein (συνείναι), ως συστατικό του Da-sein («εδωνά είναι» Είναι και Χρόνος, M. Heidegger)». 

εικόνα άρθρου (Ο θαυμαστός κόσμος της τέχνης της Performance)

Στιγμιότυπο από τη site specific performance της ομάδας Unlisted, Pittsburgh 2013

«Αυτά και άλλα μπορώ να κάνω να συμβούν, γιατί είμαι ο σύγχρονος παλιάτσος σας κι η θέση μου δεν έχει αλλάξει και πολύ από τον καιρό του βασιλιά Ληρ. Ο ίδιος τρελός παραμένω, μαζί μου γελάτε, εμένα κοροϊδεύετε, με μένα συγκινείστε και σε μένα ψάχνετε τη σοφία. Μπορεί το στέμμα μου να μην είναι πια τσίγκινο και το σπαθί να κόβει αληθινή σάρκα, αλλά αυτά δεν είναι άλλα από τα τεχνάσματα που κάθε φορά μου ζητάτε να εφεύρω. Για τη χαρά του παιχνιδιού απαιτείται η δημιουργία μιας άλλης πραγματικότητας, κάποιες φορές όμως χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε τη δική μας».

 

Φωτογραφία εξωφύλλου: Από την performance Orphic Memory Sausage, Mimi Oka και Doug Fitch 2008 

εικόνα αρθρογράφου (Δέριk'ο Μaλού)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δέριk'ο Μaλού

Κλείνω τα μάτια μου και φαντάζομαι πως δίνω ένα σάλτο, σηκώνω τα χέρια μου ψηλά και νιώθω ένα ζευγάρι φτερά να βαραίνει το κάτω μέρος των μπράτσων μου, ο κορμός μου στητός, τα πόδια μου μετέωρα. Κι όταν τα μάτια ξεθολώσουν, απολαμβάνω εξαίσια πανοράματα… Επιστρέφω, λογοκρίνω τα τρισύλλαβα επίθετα των εντυπώσεων, ρίχνω τα πολλά και στη βασούρα, κονταίνω τρεις πόντους τα ρεβέρ των περιγραφών, κοτσάρω έναν καημό στον πρόλογο και μια ευχή για κατακλείδα, πίνω μια γουλιά και κάπως έτσι… τα λέμε.

Artcore magazine's footer