Άρθρα :: PerfOrMatiVe wOr(L)ds articles :: performative wor(l)ds

επιλογή γλώσσας
choose language

10.12
2014

Ο κόσμος των πραγμάτων

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)

«Llamemos a las cosas por su nombre: cosas», Felipe Boso (ας πούμε τα πράγματα με το όνομά τους: πράγματα)

Καθισμένη σε μια καρέκλα, εν μέσω ερμητικής ησυχίας, η Esther Ferrer τοποθετεί ένα αντικείμενο πάνω στο κεφάλι της. Ένα ρολό τουαλέτας, μία μικρή τηλεόραση ή ένα κουνουπίδι, ένα οποιοδήποτε εύκολα αναγνωρίσιμο αντικείμενο, που σε ένα-δυο λεπτά θα αντικατασταθεί από το επόμενο. Παρόλο που δεν κρύβει κανέναν συμβολισμό και δεν διευκολύνει κανενός είδους λειτουργία, το αντικείμενο αυτό δεν έχει λιγότερη σημασία από τις καθημερινές μας συνήθειες και σκέψεις. Όσο η performance εξελίσσεται και τα αντικείμενα εναλλάσσονται, το κοινό επιδιώκει να αναλύσει το συντακτικό των πραγμάτων, να εξερευνήσει τον κρυμμένο μηχανισμό που οδηγεί στην επιλογή τους. Η προσπάθεια αυτή πέφτει στο κενό στην προοπτική πως τα πράγματα, πέρα από τις πολλαπλές ερμηνείες που τους δίνει η παρουσία μας, έχουν τη δική τους ανεξάρτητη ουσία. 

Oι performances της Esther Ferrer έχουν σημείο αναφοράς τα happenings του Αllan Kaprow και τους ηχητικούς πειραματισμούς του John Cage. Η γλωσσική ανορεξία και η εκφραστική συναισθηματική απάθεια που τις χαρακτηρίζουν συγγενεύουν με την αισθητική της «αντι-τέχνης» του κινήματος Fluxus. Κάποια από τα θέματα που διαχρονικά εμφανίζονται στο έργο της είναι η επανάληψη, το άπειρο και ο χρόνος. Γεννημένη στη Χώρα των Βάσκων, κατέφυγε αποτροπιασμένη από τη βαρβαρότητα του δικτάτορα Φράνκο, στη Γαλλία όπου και έκτοτε διαμένει. Aπό το 1967 μέχρι το 1996 ως μέλος της ομάδας Zaj, της Ισπανικής πρωτοπορίας και στη συνέχεια ως σόλο καλλιτέχνης έχει εκθέσει έργα της σε μουσεία και χώρους τέχνης ανά τον κόσμο. Το 2014 τιμήθηκε με το βραβείο Velázquez (ισότιμο του λογοτεχνικού βραβείου Cervantes για τον Ισπανόφωνο κόσμο) για την πενηντάχρονη προσφορά της στο χώρο των εικαστικών τεχνών. 

εικόνα άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)

Η έκταση των πρώτων αριθμών στο άπειρο φαίνεται να γοητεύει την Esther Ferrer. Δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους στο έδαφος ή σε τοίχους, με τη σχολαστική παράθεση πρώτων αριθμών που φτάνουν τα 700 ψηφία.

Η παραδοχή πως η συχνότητα των αριθμών αυτών ελαττώνεται με τη σειριακή τους πρόοδο λειτουργεί ως μεταφορά ενός κόσμου που μεγεθύνεται καθώς αναπνέει, ως ένδειξη ενός σύμπαντος σε συνεχή διαστολή. 

εικόνα άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)
εικόνα άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)

Σειρά: Πρώτοι Αριθμοί, Μακέτες

εικόνα άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)

Μέσα από την αντιπαράθεση προσωπικών φωτογραφικών πορτραίτων από το 1981 κι έπειτα, η καλλιτέχνης εξερευνά την ασύλληπτη έννοια του χρόνου με εργαλείο το αποτύπωμα που αφήνει το πέρασμά του στο πρόσωπό της.

εικόνα άρθρου (Ο κόσμος των πραγμάτων)

Face B. Image /Autoportrait, MAC/VAL, 2014

εικόνα αρθρογράφου (Δέριk'ο Μaλού)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Δέριk'ο Μaλού

Κλείνω τα μάτια μου και φαντάζομαι πως δίνω ένα σάλτο, σηκώνω τα χέρια μου ψηλά και νιώθω ένα ζευγάρι φτερά να βαραίνει το κάτω μέρος των μπράτσων μου, ο κορμός μου στητός, τα πόδια μου μετέωρα. Κι όταν τα μάτια ξεθολώσουν, απολαμβάνω εξαίσια πανοράματα… Επιστρέφω, λογοκρίνω τα τρισύλλαβα επίθετα των εντυπώσεων, ρίχνω τα πολλά και στη βασούρα, κονταίνω τρεις πόντους τα ρεβέρ των περιγραφών, κοτσάρω έναν καημό στον πρόλογο και μια ευχή για κατακλείδα, πίνω μια γουλιά και κάπως έτσι… τα λέμε.

Artcore magazine's footer