Άρθρα :: On Stage-Gazette articles :: on stage-gazette

επιλογή γλώσσας
choose language

19.02
2017
  • Column: On Stage-Gazette
  • Author: Artcore

Θεατρική Παράσταση: Η Ωραία Ελένη, του J.Offenbach στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Θεατρική Παράσταση: Η Ωραία Ελένη, του J.Offenbach στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο)

H Αθηναία «Ωραία Ελένη», η ξεκαρδιστική οπερέτα - έκπληξη που κέρδισε κοινό και κριτικούς, επιστρέφει, για τρίτη συνεχή χρονιά, σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Αδάμ και μουσική διεύθυνση Χρύσας Γρένδα. Από την Κυριακή 15 Ιανουαρίου και κάθε Κυριακή, στις 21.30, στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο.

Η γνωστότερη φάρσα του Offenbach, είναι μια σάτιρα που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ένα έργο με μελωδίες που δημιούργησαν σχολή, μια μουσική κωμωδία που, από τις πρώτες νότες ως το φινάλε, συνδυάζει ευρηματικά υπέροχες μουσικές ερμηνείες με σκηνές αυθεντικής αίσθησης του χιούμορ. 

Έρωτας, μοιχεία, σκηνές ζηλοτυπίας, ναυαγοσωστικά κόλπα, μεταμφιέσεις και μαντικές τεχνικές χαρίζουν άφθονο γέλιο. Ενάντια στη φήμη που θέλει το λυρικό θέατρο ένα θέαμα αποκλειστικά για λίγους και «εκλεκτούς» και την οπερέτα ένα είδος παρωχημένο - μουσειακό, η «Ωραία Ελένη» αναδεικνύει το λαϊκό και προσιτό χαρακτήρα του συγκεκριμένου θεατρικού είδους προτείνοντας μια νέα ριζοσπαστική ανάγνωση. 

Μέσα από μια ανανεωμένη και σύγχρονη ματιά - σκηνοθετικά, κινησιολογικά και ερμηνευτικά - η «Ωραία Ελένη» μιλάει ελληνικά και σκιαγραφεί ανάλαφρα αλλά χωρίς περιστροφές, μια κοινωνία που κάνει ό,τι μπορεί για να μη βρεθεί αντιμέτωπη με την πικρή αλήθεια της καθημερινότητας.

Τέσσερις μουσικοί, επτά λυρικοί ερμηνευτές και δύο χορευτές, υπό τις οδηγίες του σκηνοθέτη Παναγιώτη Αδάμ, προσεγγίζουν την κωμική όπερα αναδεικνύοντας παράλληλα και τα δύο συστατικά της στοιχεία. Τη θεατρικότητα και την εμπνευσμένη μουσική του J.Offenbach. 

Όταν η «Ωραία Ελένη» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, το Δεκέμβρη του 1864, σημείωσε αμέσως τεράστια επιτυχία, παρά την θύελλα αντιδράσεων από τους κριτικούς της εποχής, που μιλούσαν για βλασφημία, για τολμηρά υπονοούμενα και ανήθικη πλοκή. O κριτικός της εφημερίδας New York Tribune μάλιστα έφτασε να γράψει: «Σας συνιστούμε να μην την πλησιάσετε!».

Κι όμως, το κοινό συνέρρεε κάθε βράδυ στο θέατρο και οι παραστάσεις έφτασαν τις επτακόσιες. Οι εφημερίδες της εποχής σημείωναν με έκπληξη ότι κάθε βράδυ το θέατρο ήταν γεμάτο από μοντέρνο κοινό που απολάμβανε την σατυρική πλοκή και την εξαιρετική μουσική χωρίς να δείχνει ότι ενοχλείται.

Λίγα λόγια για το έργο

Η Ωραία Ελένη! Σύμβολο ομορφιάς κι αισθησιασμού, αιώνιο σύμβολο της χαράς και του έρωτα, πλήττει στ' ανάκτορα της Σπάρτης. Προσφέρει λουλούδια στους βωμούς του Άδωνη και της Αφροδίτης ζητώντας απελπισμένα να της χαρίσουν «έρωτα στη ζωή! Έρωτα πιο πολύ».
Το γοητευτικό παλικάρι από τα ξένα εμφανίζεται στη μίζερη ζωή της την κατάλληλη στιγμή φέρνοντας τη «λύτρωση από τα δεινά» και την έξοδο προς την ελευθερία!
Στην κατά Offenbach, εκδοχή η Μυθική ηρωίδα, βρίσκεται εγκλωβισμένη σ'ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, διψασμένο για δύναμη κι εξουσία. Έναν κόσμο που μόνιμα και εμμονικά, αρνείται να αντιμετωπίσει τη σήψη που τον κατατρώει.
Εγωπαθείς βασιλιάδες, κακομαθημένα πριγκιπόπουλα, διεφθαρμένοι ιερείς, συνθέτουν τον σουρεαλιστικό καμβά της ιστορίας.
Ο συνθέτης χρησιμοποιεί την ηρωίδα του ως σύμβολο της προσωπικής ελευθερίας του ατόμου και της απελευθέρωσης του από τις στείρες κοινωνικές συμβάσεις που μας κρατούν δέσμιουςμέχρι και σήμερα. Χρησιμοποιώντας το πολύτιμο υλικό του, θελήσαμε με χιούμορ και υπαινικτικά σαρκαστική διάθεση, όπως αυτός προστάζει, να στήσουμε μια φωτεινή και ευφάνταστη παράσταση που στόχο της έχει, να ξαναδώσει στην κωμική όπερα τον λαϊκό της χαρακτήρα. Η Ελληνική απόδοση του libretto και οι άμεσα αναγνωρίσιμες εικόνες, στις οποίες βασιστήκαμε για τη δημιουργία αυτής της δουλειάς, συνθέτουν ένα θέαμα εύληπτο και ευφρόσυνο για τον σύγχρονο θεατή.

εικόνα άρθρου (Θεατρική Παράσταση: Η Ωραία Ελένη, του J.Offenbach στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο)

Είπαν για αυτό

Σάτιρα, κωμωδία, μουσική και συνολικά μια εξωφρενική παράσταση όπερας, από ταλαντούχους καλλιτέχνες που εκμεταλλεύονται ένα από τα πιο εκρηκτικά και αμφιλεγόμενα libretto στην ιστορία της μουσικής. Συνιστάται για στενόμυαλους ασθενείς, με τάσεις αυτοβελτίωσης.

Γιάννης Καψάσκης – typosthes.gr

Μα είναι δυνατόν μια οπερέτα να είναι ίσως και η πιο ξεκαρδιστική παράσταση της χρονιάς; Απ' ό,τι φαίνεται είναι.

Δημήτρης Μαστρογιαννίτης - Athens Voice

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Αδάμ
Μουσική διασκευή: Μιχάλης Παπαπέτρου
Μουσική διεύθυνση: Χρύσα Γρένδα
Μετάφραση στα Ελληνικά: Ζιλ Γκουρντιέ
Σκηνικά - Κοστούμια: Βάλια Συριοπούλου
Επιμέλεια κίνησης: Πηνελόπη Κέφου, Λουκάς Θεοδοσόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Φωτογραφίες: Στέφανος Κυριακόπουλος
Video: Παναγιώτης Λάμπης
Ερμηνεύουν: Μαρισία Παπαλεξίου (Ελένη), Γιάννης Φίλιας - Σταύρος Γιαννούλης (Πάρης), Γιώργος Παπαδάκης - Γιώργος Ματθαιακάκης (Κάλχας), Διονύσης Τσαντίνης (Αγαμέμνονας), Μιχάλης Αγγελιδάκης (Ορέστης), Αντώνης Σιγάλας (Μενέλαος), Στρατής Στιλ - Στέλιος Κέλερης (Αχιλλέας), Κλέλια Μενελάου (Αφροδίτη), Λουκάς Θεοδοσόπουλος (Έρωτας)
Παίζουν οι μουσικοί: Χρύσα Γρένδα (Πιάνο), Περικλής Τιμπλαλέξης (Βιολί), Καίτη Πάντζαρη (Τσέλο), Μαρία Παχνιστή (Φλάουτο)

εικόνα άρθρου (Θεατρική Παράσταση: Η Ωραία Ελένη, του J.Offenbach στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο)

Πληροφορίες

Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
Λεωφόρος Συγγρού 143, Ν. Σμύρνη
Ημέρα και ώρα: Κάθε Κυριακή στις 21:30
Είσοδος: 12€ εισιτήριο εισόδου σάλας, 10€ εισιτήριο εξώστη, 8€ φοιτητικό/ΑΜΕΑ
Ελάχιστη υποχρεωτική κατανάλωση: 8€ με μπύρα ή κρασί
Για ομαδικές κρατήσεις άνω των 20 ατόμων: Γενική είσοδος 14€ με μπίρα ή κρασί
τηλ. 210 9315 600

εικόνα άρθρου (Θεατρική Παράσταση: Η Ωραία Ελένη, του J.Offenbach στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο)
εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer