Άρθρα :: Ανα-Παραστάσεις articles :: re-plays

επιλογή γλώσσας
choose language

09.05
2017

Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Η Ρίτα, ο Ντύλαν, ο Φαίδρος και η Φάμκε είναι τέσσερις άνθρωποι της σημερινής Αθήνας. Εγκλωβισμένοι στις μικροσκοπικές γκαρσονιέρες τους ή στα φανταχτερά περασμένα μεγαλεία, δημιουργούν περσόνες στα social media και επιχειρούν να «ξεφύγουν» μέσα από αυτές. 

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Ο Γρηγόρης Χατζάκης είναι ένας σκηνοθέτης που βλέπει το θέατρο ως ένα πολυδιάστατο επικοινωνιακό παιχνίδι. Τα έργα που έχει ανεβάσει μέχρι τώρα είναι πάντα λίγο-πολύ «πειραγμένα» και ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα, ακολουθώντας μια δική τους λογική του παραλόγου. Το θέατρο του Γρηγόρη Χατζάκη είναι μεταμοντέρνο, με την έννοια ότι δεν θυμίζει σε τίποτα το μοντέρνο. Η επικοινωνία των ηθοποιών με τους ρόλους τους ή μεταξύ τους ή με το κοινό «μπερδεύεται», χαώνεται και αναδεικνύεται μέσα από έναν απολαυστικό χαμό. Τέτοια χαρακτηριστικά έχει και η καινούργια του παράσταση «Ρίτα,Ντύλαν,Φαίδρος και Φάμκε» που ανεβαίνει στο Σύγχρονο Θέατρο, μια κωμωδία βασισμένη σε ακυκλοφόρητο κείμενο του Αύγουστου Κορτώ. Πρόκειται για μια σπαρταριστή (τραγική) κωμωδία με ήρωες τέσσερις καθημερινούς ανθρώπους της Αθήνας του σήμερα, που ενσαρκώνονται εξαιρετικά από τους ηθοποιούς: Χρήστο Καπενή, Στεφανία Κριεζή, Χάρη Ασημακόπουλο και Βαλέρια Χριστοδουλίδου. Το σκηνικό, απλό και ευρηματικότατο, μας μεταφέρει στα μικροσκοπικά διαμερίσματα και γραφεία τους, αλλά και στις μικροσκοπικές οθόνες των κινητών τους, που αποτελούν προέκταση των χεριών τους και πύλη σε έναν άλλο κόσμο, όπου έχουν άλλες ταυτότητες και ζουν άλλες καλύτερες (;) ζωές. 

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Βλέπουμε τη Ρίτα και τον Ντύλαν, δύο βαριεστημένους τριαντάρηδες με κρεμασμένους ώμους και αδέξιο περπάτημα, που έχουν πια εγκαταλείψει τις προσπάθειες και τα όνειρα για μια καλύτερη ζωή. Εκείνη, άνεργη, μίζερη, στα όρια της κατάθλιψης, κρύβεται πίσω από τη happygolucky, μια υπερ-περσόνα του instagram με αμέτρητους followers. Τα εγκωμιαστικά σχόλια -που πέφτουν βροχή- είναι η μοναδική νότα χαράς στη μέρα της. Εκείνος, κολλημένος σε μια ανιαρή δουλειά, άφραγκος και αρκετά ακοινώνητος, ακολουθεί μετά μανίας το προφίλ της happygolucky και ονειρεύεται να την συναντήσει. Από την άλλη, βλέπουμε τον Φαίδρο και τη Φάμκε, δύο extravagant, πληθωρικές, αλλοπρόσαλλες φιγούρες, απομεινάρια μιας άλλης εποχής. Εκείνη είναι πεισματικά προσκολλημένη σε ένα ελευθεριακό, χίπικο παρελθόν και σε ένα νεκρό σύζυγο που «έχει μετενσαρκωθεί σε φίκο», ενώ εκείνος προσπαθεί να πείσει τους άλλους (αλλά και τον εαυτό του) ότι έχει φοβερές ικανότητες και μπορεί να μιλά με το υπερπέραν. Δύο διαφορετικές ηλικιακές κατηγορίες, δύο ερωτικές συναντήσεις μέσω διαδικτύου, δύο ειδύλλια που εξελίσσονται πληθωρικά (Φαίδρος και Φάμκε) ή αμήχανα (Ρίτα και Ντύλαν) - σε κάθε περίπτωση, τέσσερις άνθρωποι που ενσαρκώνουν -με τις υπερβολές τους- φιγούρες οικείες σ' εμάς. Φιγούρες που κυκλοφορούν εκεί έξω, στη σύγχρονη Αθήνα, που περνούν από δίπλα μας, που μένουν στις διπλανές γκαρσονιέρες, που μπορεί να είναι φίλοι μας, γονείς μας, ή ακόμα κι εμείς οι ίδιοι.

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Εκεί έγκειται το πρώτο στοιχείο επιτυχίας της παράστασης. Οι χαρακτήρες είναι οικείοι και γνώριμοι, καθημερινοί, χωρίς ωστόσο να γίνονται κλισέ. Είναι ως ένα βαθμό υπερβολικοί, χωρίς να καθίστανται καρικατούρες. Επίσης, οι ηθοποιοί είναι πολύ πειστικοί στους ρόλους τους. Υποκριτικά, φωνητικά, κινησιολογικά, είναι ακριβώς αυτό που πρέπει. Έχουν μια άριστη επικοινωνία τόσο μεταξύ τους όσο και με το κοινό. Εισάγουν το κοινό στο επί σκηνής δρώμενο με έναν άμεσο τρόπο, αποφεύγοντας την -αμήχανη, αν δεν οργανωθεί σωστά- επιλογή του διαδραστικού θεάτρου. Η Στεφανία Κριεζή, με επιτυχία, μεταβαίνει ομαλά από τον ρόλο της απαισιόδοξης και ανασφαλούς Ρίτας στην αισθησιακή και άνετη happygolucky. Ο Χρήστος Καπενής μεταχειρίζεται δυναμικά την ενέργεια του σώματός του και είναι ιδιαίτερα παραστατικός ό,τι κι αν κάνει πάνω στη σκηνή, είτε δουλεύει βαριεστημένα στο γραφείο του είτε παλεύει με κάποιο αόρατο εμπόδιο. Η Βαλέρια Χριστοδουλίδου -πανέμορφη με το εκτός τόπου και χρόνου καουμπόικο σύνολό της- μιλά, τραγουδά, κινείται στον χώρο με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνει μια 60s διάθεση που παραπέμπει σε camp φαντασμαγορία. Και ο Χάρης Ασημακόπουλος, με το αστραφτερό του σακάκι, ενσαρκώνει ιδανικά την cult φιγούρα του Φαίδρου, με πληθωρικά ξεσπάσματα μελοδραματισμού και πάθους - με μια λέξη, φανταστικός. 

Σίγουρα, βοηθάει πολύ και το κείμενο του Κορτώ, που αποτελεί μια σωστή και ισορροπημένη τραγικωμωδία. Παρουσιάζει με χιούμορ τραγικές όψεις της καθημερινότητας: τη μοναξιά, την έλλειψη επικοινωνίας, την ανάγκη του ανθρώπου να ερωτευτεί, να νιώσει ελεύθερος, την ανάγκη για επιβεβαίωση, τη ματαίωση των ονείρων, την ανεργία, τη στιγμή που το άτομο αρχίζει να αντιλαμβάνεται πως τα «καλά χρόνια» έχουν περάσει. Δεν λείπουν βέβαια και οι υπερβολές, οι οποίες όμως είναι ευπρόσδεκτες - στο κάτω κάτω, είναι θέατρο! Πέρα από το αρχικό κείμενο, ιδιαίτερη σημασία έχει και η θεατρική διασκευή του Γρηγόρη Χατζάκη, του Χρήστου Καπενή και της Στεφανίας Κριεζή. Και οι τρεις βούτηξαν μέσα στο κείμενο, το ανακάτεψαν, το αναστάτωσαν, δημιουργώντας αυτό το απολαυστικό, σπαρταριστό αποτέλεσμα. 

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Η παράσταση «Ρίτα&Ντύλαν&Φαίδρος&Φάμκε» παίζεται στο Σύγχρονο Θέατρο κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και κάθε Κυριακή στις 19:30. Μην τη χάσετε!

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)

Συντελεστές

Κείμενο: Αύγουστος Κορτώ
Διασκευή: Γρηγόρης Χατζάκης, Χρήστος Καπενής, Στεφανία Κριεζή
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης
Σκηνικά: Ζωή Αρβανίτη
Κοστούμια: Μαρία Κοντοδήμα
Επιμέλεια Κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκα
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Μουσική/sound design: Βύρων Κατρίτσης
Μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Χατζάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Καλφαμανώλης
Επιμέλεια μαλλιών: Κομμωτήριο Beautique Hair Hilton
Μακιγιάζ: Χαρά Λώλη
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Κολιοφώτη
Βοηθός παραγωγής: Μαρία Φραγκούλη
Παραγωγή: Σύγχρονο Θέατρο
Διανομή:
Ρίτα: Στεφανία Κριεζή
Ντύλαν: Χρήστος Καπενής
Φαίδρος: Χάρης Ασημακόπουλος
Φάμκε: Βαλέρια Χριστοδουλίδου

εικόνα άρθρου (Στον ψηφιακό κόσμο της Ρίτας, του Ντύλαν, του Φαίδρου και της Φάμκε)
εικόνα αρθρογράφου (Χριστίνα Τέντε)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Χριστίνα Τέντε

Γεννήθηκα στο Ηράκλειο Κρήτης και μεγάλωσα στην Αλεξανδρούπολη. Σπούδασα Δημοσιογραφία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τώρα κάνω το μεταπτυχιακό μου με θέμα τον Κινηματογράφο και τις Πολιτισμικές Σπουδές στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μου αρέσει να γράφω και να περιπλανιέμαι. Αν μπορούσα να περιγράψω τη σχέση μου με την τέχνη, θα έλεγα ότι αγαπώ εκείνο το μαγικό σημείο όπου η γενιά των Beat συναντά τη Sarah Kane, τον David Lynch και τον Luis Buñuel.

Artcore magazine's footer