Άρθρα :: Visual Arts-Gazette articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

11.04
2013

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ)

Oι αρχιτεκτονικές συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη που συναντάς σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1, Αθήνα) έως τις 30 Απριλίου 2013.

Ο Γιάννης Μόραλης (1916-2009), από τους επιφανέστερους Έλληνες καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, το Φεβρουάριο του 2009 και λίγους μήνες πριν το θάνατό του, παραχώρησε στο Μουσείο Μπενάκη περίπου 120 προσχέδια αρχιτεκτονικών συνθέσεων που είχε στην κατοχή του (συμπεριλαμβάνονται και προσχέδια ιδεών για αρχιτεκτονικές συνθέσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν). Ο αριθμός των ζωγραφικών του έργων είναι πολύ μεγάλος αλλά παράλληλα ασχολήθηκε και με άλλες μορφές εικαστικής έκφρασης, όπως η χαρακτική, η σκηνογραφία, η μικρογλυπτική και η αρχιτεκτονική.

εικόνα άρθρου (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ)

Οι αρχιτεκτονικές του συνθέσεις είναι ένα σχετικά άγνωστο κεφάλαιο του συνολικού του έργου. Επί περίπου 40 χρόνια δημιουργούσε σχέδια για την εικαστική διαμόρφωση ξενοδοχείων, τραπεζών, δημοσίων κτιρίων και κατοικιών. Δυστυχώς, δεν σώζονται όλα τα έργα του καλλιτέχνη και πολλά έχουν υποστεί κακοποίηση με αποτέλεσμα να μη μπορούμε να τα δούμε ολοκληρωμένα. Όπως για παράδειγμα το έργο στη Σχολή Μωραΐτη, για το οποίο ο ίδιος διηγείται: «Πήρα, το αλφάβητο το ελληνικό και το λατινικό, τα σύμβολα της Γεωμετρίας, τους αριθμούς, είναι και άνθρωποι καθισμένοι (μαθητές) και έκανα ένα παιχνίδι μ΄ όλο αυτό. Τώρα το 'χουν καταστρέψει διότι έκοψαν δύο γραμμές από πάνω και έχασε το έργο τη συνέχειά του».

εικόνα άρθρου (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ)

Η εικαστική παρέμβαση του Γιάννη Μόραλη στην αισθητική δημοσίων κτιρίων ξεκίνησε το 1959 με τη σχεδίαση της Β.Δ και της Ν.Α εξωτερικής πλευράς του Χίλτον στην Αθήνα. Μια μακρόχρονη και επίπονη εργασία, με πολλές τεχνικές δυσκολίες (1959-1961). Η συνεργασία του με το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών άφησε εποχή και διεύρυνε τους ορίζοντες του καλλιτέχνη. Συνέχισε να εργάζεται ως προς την αισθητική ανάδειξη πολλών κτιρίων… παραδείγματα αποτελούν το υπόστεγο του ΟΛΠ στην Ακτή Καραϊσκάκη, το Δημαρχιακό Μέγαρο Αθηνών (1985- 86), η ξύλινη επένδυση τοίχου για την πρώην City Bank Κολωνακίου, φροντίζοντας οι εικαστικές παρεμβάσεις του να συνδυάζονται με το χαρακτήρα, τη λειτουργία και την θέση του έργου πάντα με έμφαση στο αισθητικό αποτέλεσμα και την άρτια τεχνική, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τη σχέση του εικαστικού Γιάννη Μόραλη με την αρχιτεκτονική.

εικόνα άρθρου (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ)

Hilton

Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη μπορεί να θεωρηθεί ως η πρώτη πλήρης παρουσίαση των αρχιτεκτονικών δημιουργιών του καλλιτέχνη, με σχέδια, ακουαρέλες, λάδια, μακέτες, φωτογραφίες, κεραμικά και δείγματα από αρχιτεκτονικά στοιχεία, τα οποία εντοπίστηκαν σε ιδιωτικές συλλογές. Ολοκληρωμένη εικόνα του αρχιτεκτονικού έργου του Γιάννη Μόραλη μπορείτε να βρείτε στην έντυπη έκδοση που συνοδεύσει την έκθεση, με τίτλο "Άγγελοι Μουσική Ποίηση" που περιέχει αφηγήσεις του εικαστικού Μόραλη στη Φανή-Μαρία Τσιγκάκου. Αποτελεί συνέχεια της έκδοσης «Ι. Μόραλης Άγγελοι, Μουσική, Ποίηση», όπου παρατίθεται η πρώτη εκτενής συνέντευξή του στην Φανή-Μαρία Τσιγκάκου.

Το Μουσείο Μπενάκη, θα τιμήσει ξανά τον κορυφαίο καλλιτέχνη, με μεγάλη αναδρομική έκθεση, στα τέλη του 2015 – αρχές του 2016 σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και την γκαλερί «Ζουμπουλάκη» όπου έχει δωρίσει πλήθος έργων του.

Οργάνωση έκθεσης: Φανή-Μαρία Τσιγκάκου
Επιμέλεια και σχεδιασμός έκθεσης : Λίλη Πεζανού
Μουσείο Μπενάκη-Κεντρικό κτίριο: http://www.benaki.gr/index.asp?id=4020102&lang=gr

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ-ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ,ΔΑΣΚΑΛΟΣ,ΑΝΘΡΩΠΟΣ.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΡΓΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙΕΣ-ΒΙΝΤΕΟ

για το Artcore γράφει:
Ελένη Ιωάννου (de.stijl.de.l.arte)

Λάτρης των καλών τεχνών, της Ποίησης και της Μουσικής, της Όπερας και της Ζωγραφικής, της Φωτογραφίας και της Διακοσμητικής, του Κινηματογράφου και της Αρχιτεκτονικής. Με τάσεις καλλιτεχνικές, από μικρή με ένα μολύβι στο ένα χέρι και ένα βιβλίο στο άλλο… θυμάμαι τον εαυτό μου, να ζωγραφίζει και να γράφει ακούγοντας μουσική. Ρεαλίστρια με ένα δικό μου τρόπο, αν υπάρχει ρεαλισμός γιατί η ζωή που ζούμε σήμερα πλέον κινείται στα όρια του σουρεαλισμού. Ζω την πραγματικότητά μου μέσα από την μουσική σπουδάζοντας στο Ωδείο, διαβάζω, γράφω ποίηση και ζωγραφίζω. Αγαπώ και με αγαπούν, νοιώθω τυχερή. Με λένε Ελένη και προσπαθώ να περνάω όσο καλύτερα μπορώ εξάλλου η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερή.
αντί βιογραφικού
εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer