Άρθρα :: Visual Arts-Gazette articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

03.05
2017

Εικαστική Έκθεση: Νέα Ερείπια, του Αβραάμ Παυλίδη

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Εικαστική Έκθεση: Νέα Ερείπια, του Αβραάμ Παυλίδη)

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας του Αβραάμ Παυλίδη «Νέα Ερείπια», η οποία εγκαινιάζεται την Παρασκευή 5 Μαΐου 2017 στις 20:00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ.

Ταυτόχρονα, στην έκθεση θα παρουσιάζεται το ντοκιμαντέρ «Το τελευταίο βλέμμα», σε σενάριο-σκηνοθεσία του Νίκου Πανουτσόπουλου, αφιερωμένο στη δουλειά του Αβραάμ Παυλίδη, το οποίο προβλήθηκε στη σειρά της ΕΡΤ «Οπτική γωνία».
Η έκθεση συνοδεύεται από ομότιτλο κατάλογο, με κείμενο του Ηρακλή Παπαϊωάννου.

Επιμέλεια: Ηρακλής Παπαϊωάννου

Ασάλευτες εικόνες, αινιγματικές αντιφάσεις

Πριν από είκοσι πέντε χρόνια ο Αβραάμ Παυλίδης ξεκίνησε να φωτογραφίζει εσωτερικούς χώρους, αθέατους μικρόκοσμους από τα σωθικά της ελληνικής επαρχίας. Η διεισδυτική ματιά του επέμεινε με αυθεντικότητα στη θεματική της εγκατάλειψης, ως ευλαβικό προσκύνημα των ερειπίων που αφήνουν πίσω τους η ζωή που σβήνει και η νεωτερικότητα που ελαύνει, σε μια εποχή που η γυαλιστερή θωριά του διαρκώς καινούργιου θάμπωνε το βλέμμα. Μετά το 2010, και ενώ η χώρα είχε εισέλθει απότομα στα άπατα νερά της κρίσης, στράφηκε σε παρατημένες εγκαταστάσεις της βιομηχανικής κοινωνίας που παρήγαγε μαζικά προϊόντα και συμπεριφορές, όπως εργοστάσια, στρατόπεδα, ξενοδοχεία, ψυχιατρεία.
Το έργο του στηρίζεται σε δυο βασικούς πυλώνες: ο πρώτος είναι το ντοκουμέντο που παρέμεινε ισχυρό θεμέλιο της φωτογραφίας παρά την θεωρητική κριτική που δέχτηκε. Ο δεύτερος είναι η θητεία στο αρχιτεκτονικό σχέδιο και η χαμηλόφωνη μαθητεία στη ζωγραφική, μέσα από τη γνωριμία με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον θαυμασμό από νεαρή ηλικία για το έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου. Οι δυο τους σφράγισαν το έργο του, επιτρέποντάς του να συναιρεί το δημώδες με το μοντέρνο, το φωτογραφικό με το ζωγραφικό.
Ο Παυλίδης γίνεται παρατηρητής των ερειπίων που γεννά ο οξύς ανταγωνισμός, η αυξανόμενη ταχύτητα, η υπόκωφη βία της προόδου, ταξιδεύοντας σε όλη τη χώρα με το διαρκές κίνητρο να αντικρίσει μια εικόνα που δεν έχει ξαναδεί, μέσα από μια ιδιαίτερη παραδοξότητα: ότι εκτιμά τις αρετές της παράδοσης, ενώ συγχρόνως αναζητά διαρκώς νέες εικόνες στις στάχτες της, μέσα σε νέα ερείπια. Ίσως η αινιγματική αυτή αντίφαση να συνιστά το δακτυλικό αποτύπωμα μιας ολόκληρης εποχής. Και ο Παυλίδης μοιάζει να έλκεται ακαταμάχητα από τις αινιγματικές αντιφάσεις και τα επιμελώς κρυμμένα μυστικά.

Ηρακλής Παπαϊωάννου

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Ο Αβραάμ Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1950. Μεταξύ 1957 και 1968 έζησε στο χωριό Γάζωρος Σερρών. Το διάστημα 1969-1972 σπούδασε Διακόσμηση και μετά εργάστηκε για δυο χρόνια σε γραφείο αρχιτεκτονικών μελετών, ενώ παράλληλα άρχισε να τον ενδιαφέρει η ζωγραφική. Εργάστηκε για πολλά χρόνια σε εταιρεία διανομής βιβλίων. Το 1976 ξεκίνησε να ταξιδεύει στην Ελλάδα. Φωτογραφίζει από το 1990 εστιάζοντας σταδιακά στην αναπαράσταση εσωτερικών χώρων, κυρίως της ελληνικής υπαίθρου, που διαθέτουν άρωμα παράδοσης. Φωτογραφίες του έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως, μεταξύ άλλων, η ατομική έκθεση στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (2004) και αυτή στην γκαλερί της Βιέννης Forum am Schillerplatz (2009). Το έργο του έχει εκδοθεί στις μονογραφίες «Εστίες Παράδοσης» (ΜΦΘ, 2004) και «Το Τελευταίο Βλέμμα» (Ευρώδι, 2010).

Πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 5 Μαΐου στις 20:00
Διάρκεια έκθεσης: 5/05 - 2/07
Ημέρες και ώρες: Τρίτη - Κυριακή 10:00 - 18:00
Είσοδος Ελεύθερη
τηλ. 2310 295 170-1 (Καθημερινές 9.00 – 14.30)

εικόνα άρθρου (Εικαστική Έκθεση: Νέα Ερείπια, του Αβραάμ Παυλίδη)

Κονσερβοποιείο. Λαγκαδάς, Θεσσαλονίκη 2011

εικόνα άρθρου (Εικαστική Έκθεση: Νέα Ερείπια, του Αβραάμ Παυλίδη)

Κινηματογράφος, μεσοπολεμικός οικισμός μεταλλείων. Δομοκός, Φθιώτιδα 2012

εικόνα άρθρου (Εικαστική Έκθεση: Νέα Ερείπια, του Αβραάμ Παυλίδη)

Αεροδρόμιο Ελληνικού. Αθήνα 2012

εικόνα αρθρογράφου (Artcore)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Artcore

Επειδή ξέρουμε πόσο θα θέλατε να μιλήσετε σε γνωστούς αγαπημένους και νέους αλλά πολλά υποσχόμενους δημιουργούς, αλλά πού να τρέχετε τώρα, θα το κάνουμε εμείς στο Artcore, δηλαδή οι Αrtκόρες και Artκούροι που μαζί αποτελούμε μια πολυσχιδή και αρμονική (4 με 6 κάθε απόγευμα) προσωπικότητα υψηλού δημοσιογραφικού κύρους που ζεί για να ρωτάει και ρωτάει για να ζήσει (αυτό και εσείς) καλύτερα… Επίσης η ιδία περσόνα θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση δημιουργών, ομάδων, συγκροτημάτων, χώρων, εκδηλώσεων, λιτανειών, γάμων και βαπτίσεων, με (ατυπικά) δελτία τύπου και λοιπά κουραφέξαλα τα οποία θα δημοσιεύονται ανά καιρούς σε άλλα μέσα, διαδικτυακά και μή (χειρότερα). Ευχαριστούμε.

Artcore magazine's footer