Άρθρα :: Imaginary Strolls articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Pino Daeni: Η γέννηση της εικονογράφησης του ρομαντικού μυθιστορήματος

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Pino Daeni: Η γέννηση της εικονογράφησης του ρομαντικού μυθιστορήματος)

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένα νέο κίνημα γεννιόταν στην Τοσκάνη. Το όνομά του ήταν Macchiaioli και εικάζεται πως αποτέλεσε τον προπομπό του γαλλικού Ιμπρεσιονισμού. Η ομάδα αυτών των καλλιτεχνών αποφάσισε να ξεφύγει από τους αυστηρούς κανόνες της Σχολής Καλών Τεχνών της τότε εποχής. Προκειμένου να μπορέσουν να συλλάβουν το φυσικό φως, το χρώμα και τις σκιές και να τα μεταφέρουν στα έργα τους, ζωγράφιζαν στην ύπαιθρο.

Σύμφωνα με το μανιφέστο τους, ήταν αυτές οι μικρές εστίες φωτός και σκιάς - macchie ή αλλιώς μπαλώματα/κηλίδες, που συνιστούσαν τα γενεσιουργά στοιχεία του καμβά. Τα έργα τους, αν και δεν παρουσίαζαν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία να «αναγνωστούν» από το κοινό, στιγματίστηκαν από τους επίσημους καλλιτεχνικούς κύκλους ως προχειροφτιαγμένα σκίτσα χωρίς συνοχή, με βασικό χαρακτηριστικό τους τις διάσπαρτες χρωματικές κηλίδες. Η σκληρή και απόλυτη κριτική δεν αποθάρρυνε τους «επαναστάτες» ζωγράφους, οι οποίοι συνέχισαν να δημιουργούν πίνακες με γνώμονα τις δικές τους ανάγκες.

εικόνα άρθρου (Pino Daeni: Η γέννηση της εικονογράφησης του ρομαντικού μυθιστορήματος)

Golden Afternoon © Pino Daeni

Ένας νέος τρόπος καλλιτεχνικής έκφρασης είχε μόλις αναδυθεί. Δεν δεχόταν οποιοδήποτε καλούπωμα επέβαλλαν οι καθηγητές των Σχολών Καλών Τεχνών και δεν περιοριζόταν στα ως τότε στεγανά πρότυπα των μεγάλων ζωγράφων. 

Η συμβολή των παραπάνω αιρετικών καλλιτεχνών σε συνδυασμό με τους μεταγενέστερους ιμπρεσιονιστές από τη Γαλλία είχε σαν αποτέλεσμα την απελευθέρωση της ζωγραφικής τέχνης. Έργα που σήμερα εκτίθενται σε μουσεία και γκαλερί προς μελέτη, στα τέλη του 19ου αιώνα δεν θα έμπαιναν ποτέ σε αξιοσέβαστες αίθουσες τέχνης και κατοικίες. 

εικόνα άρθρου (Pino Daeni: Η γέννηση της εικονογράφησης του ρομαντικού μυθιστορήματος)

Sunday Market © Pino Daeni

Ο Pino Daeni (1939 – 2010), φανερά επηρεασμένος από τους προ-Ραφαηλίτες και το κίνημα Macchiaioli, εκμεταλλεύτηκε τον χρωματικό πλούτο, το κάλλος και τη φύση της πατρίδας του, Ιταλίας κι απεικόνισε με μία νοσταλγική αίσθηση όλα όσα θαύμαζε. Η θέρμη, το φως του ήλιου, οι μικρές αμμουδιές και οι γυναίκες της Μεσογείου αποτέλεσαν τη βάση της έμπνευσής του. Η εκπληκτική ικανότητά του να αποτυπώνει την παραμικρή κίνηση και τις εκφράσεις των θεμάτων του ήταν και αυτή που τον καθιέρωσε και τον έκανε περιζήτητο. 

Το πάθος που είχε για τη ζωή και την οικογένεια ήταν εκπληκτικά δυνατό, στοιχείο που αποτυπώνεται με την ίδια ένταση και στο σύνολο του έργου του. Η τεχνική του αιχμαλώτισε πολλούς συγγραφείς, οι οποίοι διέκριναν τη ντελικάτη προσέγγισή του απέναντι στη γυναικεία φιγούρα, με τα ρούχα και τα μαλλιά τους να ανεμίζουν υπακούοντας στον θαλασσινό αέρα. Ο Pino Daeni έγινε άθελά του ο πατέρας της εικονογράφησης του ρομαντικού μυθιστορήματος. 

Στο ενεργητικό του Pino Daeni περιλαμβάνονται εκτός από ελαιογραφίες, πολλές χειροποίητες μεταξοτυπίες καθώς και εκτυπώσεις Giclee (οι εικόνες προέρχονται από σκανάρισμα υψηλής ανάλυσης και τυπώνονται με μεγάλης ποιότητας μελάνια σε καμβά, φωτογραφικά χαρτιά και fine art).

εικόνα αρθρογράφου (Άννα Πριγκιπάκη)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Άννα Πριγκιπάκη

Γεννήθηκε ένα κυριακάτικο μεσημέρι του Μαΐου στην Αλεξάνδρεια, πέρασε τα παιδικά της χρόνια ανάμεσα στην Αίγυπτο και την Ελλάδα και τώρα ζει μόνιμα σε όλον τον κόσμο μέσα από τα ταξίδια που της προσφέρει ο μαγικός κόσμος του διαδικτύου, γιατί κανείς δεν μπορεί να ζήσει τόσο ώστε να επισκεφτεί όλες τις γωνιές της γης. Αγαπάει τη φωτογραφία, τη δημιουργία επεξεργασμένων εικόνων, το θερινό σινεμά και τις καλοκαιρινές ξαπλώστρες τα δροσερά βράδια του Σεπτέμβρη.

Artcore magazine's footer