Άρθρα :: Camera Obscura articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

08.06
2016

Seydou Keïta: Τα πορτραίτα ενός μεγάλου φωτογράφου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Seydou Keïta: Τα πορτραίτα ενός μεγάλου φωτογράφου)

O Seydou Keïta (1921-2001) θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους φωτογράφους του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Τα πορταίτα του αποτελούν σημείο αναφοράς, λόγω της σύγχρονης ματιάς και της ευρηματικότητάς του, καθώς και του τρόπου που χειριζόταν το κάδρο και το φως για να αναδείξει το εκάστοτε θέμα του.

Ο Seydou Keïta υπήρξε αυτοδίδακτος. Ειδικευόταν στα ασπρόμαυρα πορτραίτα, τραβηγμένα σε φυσικό φως. Δούλευε κατά παραγγελία, και το εργαστήριό του ήταν ένα μικρό δωμάτιο διαστάσεων 13 x 18. 

Οι φωτογραφίες του Seydou Keïta αποτελούν μια εξαιρετική μαρτυρία της κοινωνίας του Μαλί, από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 μέχρι το 1977. Εφηύρε ή επανεφηύρε την τέχνη του πορτραίτου, με τρόπο ενστικτώδη, μέσα από τη συνεχή και εξαντλητική αναζήτηση της ακρίβειας. Όλες του οι φωτογραφίες χαρακτηρίζονταν από χάρη, κομψότητα και φυσική ομορφιά. 

Η αρχή έγινε το 1935, όταν έλαβε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή, μια Kodak Brownie Flash, ως δώρο από τον θείο του, που την είχε αγοράσει σε ένα ταξίδι στη Σενεγάλη. 

Άνοιξε το πρώτο του εργαστήριο το 1948 στην πόλη Bamako, και οι φωτογραφίες του γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Χάρη στην αισθητική και τον επαγγελματισμό του κατάφερε να κερδίσει την εκτίμηση των κατοίκων της Bamako, του Mali και της Δυτικής Αφρικής, και να αναγνωριστεί ευρέως ως πορτραιτίστας. 

Από το 1949 ώς το 1962, ο Seydou Keïta είχε φωτογραφίσει όλους τους κατοίκους της Bamako. Οι φωτογραφίες τους ήταν αντικείμενο θαυμασμού, και οι ίδιοι τις έδειχναν με περηφάνια στην υπόλοιπη κοινωνία. 

Εκτός από ατομικά, τα πορτραίτα μπορεί να ήταν και ομαδικά, να απεικόνιζαν ζευγάρια, οικογένειες ή φίλους. Το κάδρο ήταν συνήθως μέχρι το μπούστο, σε πόζα τριών τετάρτων ή σε όρθια στάση. Σχεδόν πάντα, ο ίδιος ο Keïta αναλάμβανε το στήσιμο και τη σύνθεση, αφού επιθυμούσε να δίνει στους πελάτες του την πιο όμορφη φωτογραφία.

Στο στούντιό του, οι πελάτες μπορούσαν να φωτογραφηθούν με σικ ρούχα και αξεσουάρ, όπως καπέλα, κοσμήματα, ρολόγια, λουλούδια, στυλό κ.ά., ενώ στα πορτραίτα του συμπεριλάμβανε και διάφορα αντικείμενα: ραδιόφωνα, ποδήλατα, σκούτερ ή και αυτοκίνητα, που ο ίδιος διέθετε. Ως φόντο χρησιμοποιούσε ποικίλα διακοσμητικά μοτίβα, τα οποία άλλαζε κάθε δύο ή τρία χρόνια, γεγονός που του επέτρεψε αργότερα να χρονολογήσει το υλικό του.

Έργα του Seydou Keïta μπορεί να δει κανείς από κοντά στη μεγάλη έκθεση που πραγματοποιείται αυτή την περίοδο στο Grand Palais στο Παρίσι. Περισσότερες πληροφορίες στο: http://www.grandpalais.fr/fr/evenement/seydou-keita

Κείμενα (Πηγές)

  • http://www.grandpalais.fr/fr/evenement/seydou-keita
  • http://www.seydoukeitaphotographer.com/fr/biographie/

Εικόνες (Πηγές)

  • http://www.seydoukeitaphotographer.com/
εικόνα αρθρογράφου (Γεωργία Κίκου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Γεωργία Κίκου

Με λένε Γεωργία, έχω σπουδάσει πολύ όμορφα πράγματα σ’ ένα πολύ όμορφο νησί αλλά η πιο καλλιτεχνική πλευρά μου έχει μείνει παραπονεμένη... Έτσι, περνάω άπειρες ώρες χαζεύοντας φωτογραφίες, μαθαίνοντας τις ιστορίες πίσω απ’ αυτές και τους δημιουργούς τους και προσπαθώντας να φτιάξω τις δικές μου εικόνες. Αγαπώ πολύ τη μουσική, τον κινηματογράφο και τις ιστορίες που έχουν τη δύναμη να εμπνέουν για κάτι καλύτερο.

Artcore magazine's footer