Άρθρα :: Camera Obscura articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

30.01
2013

Πολυξένη Παπαδοπούλου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Πολυξένη Παπαδοπούλου)

Την Πολυξένη Παπαδοπούλου τη γνώρισα πριν δύο χρόνια περίπου στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Μετά από μία σύντομη συζήτηση, κατάλαβα ότι η σχέση της με την τέχνη καθορίζει τον τρόπο ζωής της. Οι σπουδές της άλλωστε το δικαιολογούν, με πτυχία και μεταπτυχιακά στη συντήρηση έργων τέχνης, στην ιστορία τέχνης, στην οπτική επικοινωνία και στη φωτογραφία.

Όταν πρωτοείδα δουλειά της μπορώ να πω ότι ενθουσιάστηκα, γιατί δεν κινείται στα συνηθισμένα μονοπάτια που ακολουθούν οι περισσότεροι φωτογράφοι. Δημιουργεί ένα δικό της προσωπικό και ιδιαίτερο στυλ, με κάθε πρότζεκτ να είναι επηρεασμένο από την ίδια της την ψυχοσύνθεση.

ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ

Το χελιδόνι είναι ένα πειραματικό project και δεν είναι αποτέλεσμα photoshop. Έξαλλου η ίδια είναι υπέρμαχος της αναλογικής φωτογραφίας. Χρησιμοποίησε κάποιες δικές της φωτογραφίες, που φαίνεται το κεφάλι της ανάμεσα από τα πόδια της, δίνοντας την αίσθηση ότι κρύβεται, και μετά τοποθέτησε πάνω στις εικόνες αυτές ένα αληθινό χελιδόνι, που είχε πεθάνει μια μέρα πριν, πέφτοντας πάνω στο παράθυρο του σπιτιού της και τα φωτογράφισε μαζί. Το συγκεκριμένο θέμα συμβολίζει για την ίδια την επιθυμία να ανοίξει τα φτερά της σε ένα κόσμο, που τότε της φαινόταν καταδικασμένος.

TA ΓΥΜΝΑ

Το συγκεκριμένο project σχετίζεται με τις υλικές εξαρτήσεις. Το σώμα της γίνεται φορέας υλικών αναγκών, παίρνοντας διάφορες στάσεις μπροστά στο φακό. Την περίοδο που εμπνεύστηκε τη συγκεκριμένη δουλειά την ενοχλούσε ιδιαίτερα ένα γεγονός στην προσωπική της ζωή, που της δημιουργούσε την επιθυμία της αποδέσμευσης από αυτό.

ΤΟ ΒΑΓΟΝΙ

Η τριάδα αυτών των φωτογραφιών τραβήχτηκε σε ένα εγκαταλελειμμένο βαγόνι στη Δράμα. Το συγκεκριμένο βαγόνι ήταν κατοικία κάποιου άστεγου. Το τραπέζι με το τραπεζομάντιλο δημιουργούν μια αίσθηση σπιτικής ζεστασιάς. Μέσα σε αυτήν την πραγματικότητα παρουσιάζεται συμβολικά ο νεοέλληνας που κρύβεται από την αλήθεια, ενώ μπροστά του υπάρχει ένα φτυάρι, που ίσως συμβολίζει το θάψιμο του παρελθόντος ή της διεφθαρμένης νοοτροπίας του. Κυρίως όμως συμβολίζει το μέλλον του, το καινούργιο ξεκίνημα που πρέπει να κάνει με νέες αξίες και ιδανικά. Σύμφωνα με την ίδια, στην δεύτερη φωτογραφία συμβολίζεται ο νεοέλληνας που εθελοτυφλεί και αδιαφορεί για όσα συμβαίνουν στον περίγυρό του.Στην τρίτη και τελευταία φωτογραφία η ίδια η καλλιτέχνης είναι «κρεμασμένη» με ένα αόρατο σχοινί. Ο απαγχονισμός της είναι τόσο πραγματικός, όσο και η σημερινή ελληνική κρίση με τον τρόπο που παρουσιάζεται από τα ΜΜΕ. Το εγκαταλελειμμένο τρένο θα μπορούσε να κρύβει από μόνο του πολλούς συμβολισμούς. Βρίσκεται σε ακινησία, όπως η σημερινή Ελλάδα και το μπλε του χρώμα παραπέμπει άμεσα σε αυτή. Θα μπορούσε όμως να συμβολίζει και τη μαζική μετανάστευση των Ελλήνων σε χώρες του εξωτερικού, αφού και η ίδια βρέθηκε στη θέση αυτή τον τελευταίο χρόνο.

εικόνα αρθρογράφου (Νίκος Πρίπορας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Νίκος Πρίπορας

Γεια σου αναγνώστη μου. Είμαι ο Νίκος ή ΠΡΙ για τους φίλους. Γραφίστας, φωτογράφος, σύντομα και πολιτισμολόγος. Αγαπώ κάθε είδους τέχνη αλλά πάνω από όλα τη φωτογραφία. Μότο μου η ατάκα του Eisenstaedt : It is more important to click with people than to click the shutter.

Artcore magazine's footer