Άρθρα :: Camera Obscura articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

25.05
2013

Gordon Parks

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Gordon Parks)

Ο Gordon Parks ήταν μια από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες της φωτογραφίας του 20ου αιώνα. Ανθρωπιστής, με βαθιά αφοσίωση στην κοινωνική δικαιοσύνη, άφησε πίσω του μεγάλο έργο που καταγράφει πολλά από τα πιο σημαντικά θέματα της αμερικανικής κουλτούρας με έμφαση στις φυλετικές σχέσεις, τη φτώχεια, τα πολιτικά δικαιώματα και την αστική ζωή, από τις αρχές του 1940 έως τον θάνατό του το 2006.

Γεννήθηκε στη φτώχεια, την περίοδο του φυλετικού διαχωρισμού στο Κάνσας του 1912 και βλέποντας εικόνες μεταναστών δημοσιευμένες σ’ ένα περιοδικό, αποφάσισε να ασχοληθεί με την φωτογραφία. Αρχικά αγόρασε μια κάμερα από ένα ενεχυροδανειστήριο, έμαθε να τη χρησιμοποιεί μόνος του και παρά την έλλειψη επαγγελματικής εκπαίδευσης έπιασε δουλειά στην Ένωση Αγροτικής Προστασίας (Farm Security Administration F.S.A.).

( Η δημιουργία του κυβερνητικού προγράμματος της F.S.A. ήταν ένα πείραμα της αμερικανικής κυβέρνησης το 1935 που είχε ως σκοπό να φωτογραφήσει και να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των αμερικανών αγροτών που μετατράπηκαν σε εσωτερικούς μετανάστες κατά τη περίοδο του οικονομικού κραχ, με σκοπό το κράτος να εξασφαλίσει οικονομικές χορηγίες από ιδιωτικές εταιρίες για την δημιουργία οργανισμών και προγραμμάτων που θα ανακουφίσουν τους αγρότες.)

Ο Parks σύντομα ανέπτυξε ένα προσωπικό στυλ φωτογραφίας που τον καθιέρωσε ως έναν από τους πιο διάσημους φωτογράφους της εποχής του. Όταν το FSA έκλεισε το 1943, ο Parks έγινε ανεξάρτητος φωτογράφος δουλεύοντας παράλληλα για περιοδικά μόδας αλλά και καταγράφοντας τα κοινωνικά προβλήματα που ήταν ουσιαστικά το πάθος του. Επιπλέον ήταν καταξιωμένος σύνθετης, συγγραφέας και σκηνοθέτης και συναναστρεφόταν με πολλές εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής όπως πολιτικούς, καλλιτέχνες, διασημότητες και αθλητές.

Το 1948 έκανε μια έκθεση φωτογραφίας με θέμα τη ζωή ενός αρχηγού συμμορίας του Harlem και έτσι κέρδισε τη θέση του πρώτου αφροαμερικανού φωτογράφου και συγγραφέα στο περιοδικό “Life”. Ο Parks έμεινε στο “Life” για δύο δεκαετίες καλύπτοντας θέματα όπως η φτώχεια και ο ρατσισμός, αλλά και φωτογραφίζοντας διάσημους πολιτικούς και καλλιτέχνες.

Οι πιο γνωστές του εικόνες, όπως «Ο Αναδυόμενος Άντρας» το 1952 και το "American Gothic" το 1942 συλλαμβάνουν την έννοια του ακτιβισμού και του ανθρωπισμού στα μέσα του εικοστού αιώνα στην Αμερική και έχουν γίνει σύμβολα της εποχής για τις επόμενες γενιές.

εικόνα άρθρου (Gordon Parks)

To “The emerging man (ο αναδυόμενος άντρας)

εικόνα άρθρου (Gordon Parks)

American Gothic

Ο Parks πέρασε το μεγαλύτερο μέρος των τριών τελευταίων δεκαετιών της ζωής του, επεκτείνοντας το ύφος του και πειραματιζόμενος με την έγχρωμη φωτογραφία. Συνέχισε να εργάζεται μέχρι το θάνατό του το 2006, κερδίζοντας πολλά βραβεία, όπως το «Εθνικό Μετάλλιο των Τεχνών» το 1988 και πάνω από πενήντα επίτιμα ντοκτορά. Ήταν επίσης σημαντικός σκηνοθέτης και σύνθετης και το 1969 έγινε ο πρώτος αφροαμερικανός που έγραψε και διεύθυνε μεγάλου μήκους ταινία στο Χόλυγουντ. Συμφώνα με τον Dr Henry Luis Gates Jr, διευθυντή του W.E.B. ερευνητικού κέντρου του Χάρβαρντ, ο Gordon Parks είναι ο πιο διάσημος έγχρωμος φωτογράφος στην ιστορία της φωτο-δημοσιογραφίας. Μάλιστα είχε πει πως οι εικόνες του Gordon Parks θα μείνουν μαζί μας για πολύ καιρό, ακόμα και όταν τα γεγονότα που φωτογράφισε έχουν ήδη ξεχαστεί, απόδειξη της ιδιοφυούς τέχνης του, που υπερβαίνει τον χρόνο, τον τόπο και το θέμα.

εικόνα αρθρογράφου (Jiorjia Jester)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Jiorjia Jester

Φωτογράφος, Ταξιδευτής, Παρατηρητής. Αγαπά: την τέχνη, την μόδα, το Λονδίνο, το κόκκινο, τη βροχή, τον γκρι ουρανό, τις ταινίες, την jazz funk swing και dubstep μουσική, τις γάτες, την ελευθερία και τα παιχνίδια μυαλού. Εύχεται να ζούσε στη δεκαετία του 20’, τότε που οι άνθρωποι και η μουσική ήταν αληθινοί… Η δουλεία της προκύπτει από τον συνδυασμό ενός σκηνοθετημένου και μη ρεαλιστικού κόσμου με την πραγματικότητα… Φωτογραφία μόδας, πόλεων και τοπίων. Η πραγματικότητα είναι αυτή που υπάρχει μέσα μας…

Artcore magazine's footer