Άρθρα :: Camera Obscura articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

04.06
2013

Bert Teunissen: Domestic Landscapes

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Bert Teunissen: Domestic Landscapes)

O Bert Teunissen, γεννημένος το 1959, είναι ένας Ολλανδός φωτογράφος, ο όποιος από το 1966 φωτογραφίζει Ευρωπαϊκά σπίτια που χτίσθηκαν πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τους κατοίκους τους, και τα παρουσιάζει στο βιβλίο του με τίτλο “Domestic Landscapes : A portrait of Europeans at home”.

Ο Teunissen φωτογράφησε σπίτια που χτίσθηκαν πριν τη διάδοση της χρήσης της ηλεκτρικής ενεργείας προκειμένου να καταγράψει και να διατηρήσει μια πλευρά της δυτικής ευρωπαϊκής κουλτούρας και ζωής που εξαφανίζεται. Αργότερα πρόσθεσε στο πρότζεκτ του φωτογραφίες και από την Ιαπωνία.

Του πήρε πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει το έργο αυτό. Πιο συγκεκριμένα χρειάστηκε 13 ολόκληρα χρόνια. Όλες οι φωτογραφίες είναι τραβηγμένες με φυσικό φως, στοιχειό που είναι βασικό στη δουλειά του, γιατί όπως λέει, το project αυτό βασίζεται εκτός των άλλων, κυρίως στο φως. Οι φωτογραφίες δείχνουν πως το φως υπαγορεύει τον τρόπο που έχει χτισθεί το εσωτερικό μέρος των κατοικιών με τεράστια παράθυρα, μεγάλους ενιαίους χώρους και με παραδοσιακή διακόσμηση. Αυτός ο φωτισμός και η ατμόσφαιρα που δημιουργεί, έχουν τις ρίζες τους στην αρχιτεκτονική της προ-ηλεκτρικού ρεύματος εποχής, όταν το φως της ημέρας ήταν η κύρια πηγή φωτισμού των σπιτιών. Αυτό το είδος φωτισμού άρχισε να «εξαφανίζεται» από τα σπίτια μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο λόγω της διάδοσης του ρεύματος, με λογικό επακόλουθο την εγκατάλειψη αυτού του τρόπου αρχιτεκτονικής.

Το Domestic Landscapes έχει να κάνει επίσης και με την ταυτότητα και την διαφορετικότητα ενός μέρους. Κάθε χωρά, κάθε περιοχή έχει τη δική της ξεχωριστή κουλτούρα που μπορεί να γίνει εύκολα αναγνωρίσιμη από τα σπίτια, τα έθιμα, την κουζίνα και τις παραδόσεις της.

Οι κάτοικοι των σπιτιών, που τραβάει φωτογραφίες, αναγνωρίζουν τη σημασία της υπομονής και του να κάνεις τα πράγματα με αργούς ρυθμούς. Κατανοούν την σημασία του χρόνου, της ωρίμανσης και την αξία της καθημερινότητας. Ο ίδιος λέει ότι ανακάλυψε, πως όταν οι τοπικές παραδόσεις χαθούν, χάνεται μαζί και ένα κομμάτι της αυθεντικότητας των κτιρίων. Όταν ένας αγρότης σταματήσει τις σφαγές, τότε και τα υπαίθρια τζάκια καθίστανται περιττά. Τα λουκάνικα θα φτιάχνονται πλέον μόνο στα εργοστάσια χάνοντας την αυθεντική τους γεύση. Όταν ένας αγρότης σταματά τη γεωργία, τότε οι στάβλοι μετατρέπονται σε αποθήκες και χώρους διαβίωσης. Ο αχυρώνας «ξαναχτίζεται» με τσιμέντο και σιγά σιγά όλα τα δωμάτια και οι χώροι των σπιτιών έχουν χάσει την αρχική σημασία τους.

Ο ίδιος εξηγεί πως δουλεύοντας πάνω στο Domestic Landscapes έλειπε από το σπίτι του για μεγάλο χρονικό διάστημα και ήταν αρκετά μοναχική εμπειρία. Σε ένα από τα ταξίδια του στη Βουλγαρία με σκοπό να τραβήξει φωτογραφίες για το Domestic Landscapes, γεννήθηκε μια νέα ιδέα. Κατάλαβε ότι κάθε διαδρομή στη δουλειά είναι ένα ολόκληρο ταξίδι από μόνη της. Το να είσαι σε άγνωστα μέρη με ανθρώπους που δεν γνωρίζεις και να βιώνεις όλες αυτές τις πρωτόγνωρες εμπειρίες, όπως λέει, τον έκαναν να νιώθει πως το Domestic Landscapes δεν ήταν αρκετό. Έτσι άρχισε να τραβάει τοπία, πορτραίτα , φωτογραφίες στους δρόμους και μικρές λεπτομέρειες που του κινούσαν το ενδιαφέρον. Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία διαμορφώθηκε ακόμα ένα project, το “On The Road”.

Οι φωτογραφίες του είναι τραβηγμένες κυρίως στα Βαλκάνια και στην κεντρική Ευρώπη αλλά και σε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετάνια, η Γαλλία και η Ιαπωνία.

Η δουλειά του Bert συμπεριλαμβάνει επίσης διαφημιστικές καμπανιές, πορτραίτα και τοπία.

εικόνα αρθρογράφου (Jiorjia Jester)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Jiorjia Jester

Φωτογράφος, Ταξιδευτής, Παρατηρητής. Αγαπά: την τέχνη, την μόδα, το Λονδίνο, το κόκκινο, τη βροχή, τον γκρι ουρανό, τις ταινίες, την jazz funk swing και dubstep μουσική, τις γάτες, την ελευθερία και τα παιχνίδια μυαλού. Εύχεται να ζούσε στη δεκαετία του 20’, τότε που οι άνθρωποι και η μουσική ήταν αληθινοί… Η δουλεία της προκύπτει από τον συνδυασμό ενός σκηνοθετημένου και μη ρεαλιστικού κόσμου με την πραγματικότητα… Φωτογραφία μόδας, πόλεων και τοπίων. Η πραγματικότητα είναι αυτή που υπάρχει μέσα μας…

Artcore magazine's footer