Άρθρα :: Beaux Arts articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

26.04
2018

William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

Ο William Turner θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς ρομαντικούς ζωγράφους αφού έδωσε νέα πνοή και ιδέες στη ζωγραφική και ιδιαίτερα στην τοπιογραφία. Ήταν ένας ιδιαίτερα εργατικός καλλιτέχνης· άφησε πίσω του πάνω από 2.000 έργα ζωγραφικής και χιλιάδες άλλα σκίτσα και σχέδια, προσφέροντας μία από τις σημαντικότερες κληρονομιές της βρετανικής τέχνης.

Το πιο χαρακτηριστικό κεφάλαιο στο έργο του Turner εστιάζει στην απεικόνιση της θάλασσας που κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο μεταξύ των θεμάτων που επιλέγει να μεταφέρει στον καμβά. Στην αρχή της καριέρας του δούλευε με μία ιδιαίτερα καθαρή τεχνική, πλήρως εναρμονισμένη με την αισθητική του Ρομαντισμού που κυριαρχούσε στο εικαστικό προσκήνιο της εποχής. Το έργο του “Fishermen at Sea” (1796) σημάνει την αρχή της επιτυχημένης πορείας του, αφού η συγκεκριμένη θαλασσογραφία ήταν το πρώτο έργο του που εκτέθηκε στην Royal Academy of Arts.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“Fishermen at Sea”, 1796, λάδι σε καμβά, 91,4 × 122,2 εκ.

Οι πρώιμες θαλασσογραφίες του είναι εξαιρετικής ποιότητας, σίγουρα όμως δεν κουβαλούν το στοιχείο της πρωτοπορίας. Ενδεικτική είναι και η άποψη του ιστορικού τέχνης Andrew Wilton, ότι έργα όπως το “Fishermen at Sea” είναι μία περιεκτική σύνοψη της ιστορίας της θαλασσογραφίας του 18ου αιώνα. Η κατάσταση αυτή θα αλλάξει στις επόμενες δεκαετίες, αφού ο Turner θα προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω και θα προσφέρει στον κόσμο της τέχνης μία εντελώς νέα θέαση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“The Fighting Temeraire”, 1839, λάδι σε καμβά, 91 × 122 εκ.

Η αλλαγή συντελείται σταδιακά, περίπου από το 1830 και μετά. Ο Turner αλλάζει σταδιακά τον τρόπο που απεικονίζει τη θάλασσα, τα τοπία και τη γενικότερη ατμόσφαιρα στους πίνακές του. Τα έργα του γίνονται όλο και πιο ομιχλώδη, αινιγματικά και δυναμικά, με πολλούς γκρίζους τόνους που αλληλοεμπλέκονται και λίγες έντονες πινελιές που ολοκληρώνουν τον χαρακτήρα τους.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“The Burning of the Houses of Lords and Commons”, 1834, λάδι σε καμβά, 92,1 x 123,2 εκ.

Πρόκειται για μία σχεδόν πρωτοπόρα για την εποχή απεικόνιση, που αποφεύγει κάθε σύμβαση και χαρίζει στον κόσμο της τέχνης εικόνες που θυμίζουν πιο πολύ τα κινήματα του Μοντέρνου παρά τη ζωγραφική του 19ου αιώνα. Υπό αυτό το πρίσμα, ο Turner μπορεί να ειδωθεί ως ένας από τους πατέρες της πρωτοπορίας του 20ού αιώνα τόσο αισθητικά όσο και νοηματικά.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“Slave Ship”, 1840, λάδι σε καμβά, 90,8 x 122,6 εκ.

Με την αλλαγή αυτή στο αισθητικό κομμάτι της δουλειάς του, συντελείται παράλληλα και μία θεματική αλλαγή, καθώς το έργο του ξεφεύγει από το σύνηθες θέμα της τοπιογραφίας με αναφορές σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο. Ο Τurner γίνεται πιο υπαινικτικός εξερευνώντας ζητήματα όπως η μηδαμινή ισχύς του ανθρώπου απέναντι στη φύση, οπτική που εντείνεται καθώς τα χρόνια περνούν. Επιπλέον, η ομιχλώδης αισθητική που είχε κάνει δειλά δειλά την εμφάνισή της γίνεται πλέον αποπνικτική και κυριαρχεί στα μεταγενέστερα έργα του καλλιτέχνη.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“Rain, Steam and Speed”, 1844, λάδι σε καμβά, 91 cm × 121,8 εκ.

Τα έργα του, σήμερα, κοσμούν μερικές από τις πιο σημαντικές συλλογές στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Λόγω των καινοτομιών που εισήγαγε στην τέχνη, ο Turner αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους στην ιστορία επηρεάζοντας με τη ρηξικέλευθη θέασή του το σύνολο του κόσμου της τέχνης.

εικόνα άρθρου (William Turner: O ζωγράφος που άλλαξε την τοπιογραφία)

“Sunrise with Sea Monsters”, 1845, λάδι σε καμβά, 91,4 × 121,9 εκ.

εικόνα αρθρογράφου (Θωμάς Λιούτας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Θωμάς Λιούτας

Αποφοίτησε προσφάτως από την σχολή καλών τεχνών της Θεσσαλονίκης και προσπαθεί να ζωγραφίσει, να γράψει και να διαβάσει. Ο χρόνος θα δείξει αν θα καταφέρει κάποιο από τα τρία.

Artcore magazine's footer