Short Story 2

Άρθρα :: Beaux Arts articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

10.04
2018

Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

Ο Pablo Picasso είναι αδιαμφισβήτητα ο καλλιτέχνης που σημάδεψε με το έργο του τον 20ο αιώνα όσο κανείς ομότεχνός του, έργο το οποίο εκτείνεται σε σχεδόν επτά δεκαετίες και περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές τεχνικές και επιρροές, αριθμώντας συνολικά περίπου 50.000 κομμάτια (ανεξαρτήτως είδους). Λόγω αυτής της πλούσιας εικαστικής παραγωγής, κατάφερε να βρίσκεται πάντα στο προσκήνιο των εικαστικών τεχνών, εμπνέοντας πολλές γενιές καλλιτεχνών σε όλες τις φάσεις της καριέρας του. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η λεγόμενη «Ροζ Περίοδος», μία πρώιμη εποχή της καριέρας του που ξεκίνησε το 1904 και ολοκληρώθηκε το 1906.

Η Ροζ Περίοδος είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον Picasso, καθώς σημαδεύτηκε από πολλές αλλαγές στη ζωή του που τροφοδότησαν και τις αλλαγές στα έργα του. Την περίοδο αυτή εγκαθίσταται στην Μονμάρτη του Παρισιού και ξεκινάει η σχέση του με την Fernande Olivier, δύο σημαντικά γεγονότα που τον βγάζουνε από την μουντή Μπλε Περίοδο που είχε προηγηθεί.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“Garçon à la Pipe”, 1905, λάδι σε καμβά, 100 x 81,3 εκ.

Ο Picasso αλλάζει σε μεγάλο βαθμό τη χρωματική του παλέτα, υιοθετώντας τόνους θερμών και γήινων χρωμάτων, σε πλήρη αντίθεση με τα ψυχρά και γκρίζα χρώματα που προτιμούσε τα προηγούμενα χρόνια. Η μεταβολή στην παλέτα του συνοδεύεται και από ριζική θεματική αλλαγή, καθώς οι ζητιάνοι και οι απόκληροι της κοινωνίας δίνουν τη θέση τους σε ηθοποιούς, αρλεκίνους, ακροβάτες και άλλους ανθρώπους που κατά κανόνα εκφράζουν τη χαρά, το παιχνίδι, την ελευθερία.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“Family of Saltimbanques”, 1905, λάδι σε καμβά, 212.8 cm × 229.6 εκ.

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτες είναι οι αλλαγές που παρατηρούμε στον τρόπο αναπαράστασης των παιδιών. Στη διάρκεια της Μπλε Περιόδου τα βλέπουμε λιγότερο συχνά στα έργα του, ενώ επιλέγει να ζωγραφίσει κυρίως βρέφη ή νεαρά παιδιά, πλάσματα εκ των πραγμάτων αβοήθητα και άβουλα στην αφήγηση του έργου. Στη Ροζ Περίοδο, κυριαρχούν οι ελπιδοφόροι έφηβοι και νέοι, χαρακτήρες που συχνά λάμπουν από ζωντάνια και όρεξη. Παράλληλα, εντάσσει τις μορφές του σε ανοιχτούς, υπαίθριους χώρους, μακριά από τα σχεδόν κλειστοφοβικά δωμάτια που συχνά χαρακτηρίζουν την Μπλε Περίοδο.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“Acrobat and Young Harlequin”, 1905, λάδι σε καμβά, 191.1 x 108.6 εκ.

Τα χαρακτηριστικά της Ροζ Περιόδου συντελούν και στη σταδιακή αναγνωρισιμότητα του καλλιτέχνη από το κοινό. Παρόλο που πολλά έργα της Μπλε Περιόδου θεωρούνται αριστουργήματα, η εμπορική αναγνώριση ήρθε μετά το 1904, με την υποστήριξη του εμπόρου τέχνης Ambroise Vollard, ο οποίος ήταν γνωστός για τη βοήθεια που παρείχε σε νεαρούς και ανερχόμενους καλλιτέχνες.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“The Actor”, 1904, λάδι σε καμβά, 196 × 115 εκ.

Ο νεαρός Picasso (το 1904 είναι μόλις 23 ετών) δεν επαναπαύεται μετά την ξαφνική του επιτυχία, αλλά αποκτάει μία πρωτοφανή ώθηση για δημιουργία και ρίχνει τον σπόρο του για την Αφρικανική Περίοδο που ακολουθεί. Ένας ικανότατος αλλά συμβατικός νεαρός ζωγράφος μεταμορφώνεται την περιόδο αυτήν σε έναν καλλιτέχνη που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας της τέχνης του 20ού αιώνα.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“Boy Leading a Horse”, 1906, λάδι σε καμβά, 220.6 × 131.2 εκ.

Για τους παραπάνω λόγους, η Ροζ Περίοδος, που συχνά την αμελούμε στην ανασκόπηση του έργου του Picasso, επικεντρωμένοι στα πρώτα γνωστά του έργα και στην περίοδο του Κυβισμού, αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό σταθμό της καριέρας του. Η διάρκειά της κράτησε μόλις 2 χρόνια, που όμως στιγμάτισαν την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα και αποτέλεσαν γόνιμο έδαφος για τη μελλοντική εικαστική παραγωγή του σπουδαίου αυτού καλλιτέχνη.

εικόνα άρθρου (Pablo Picasso: Η μεγάλη αλλαγή της Ροζ Περιόδου)

“Lady with a Fan”, 1905, λάδι σε καμβά, 100.3 x 81 εκ.

εικόνα αρθρογράφου (Θωμάς Λιούτας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Θωμάς Λιούτας

Αποφοίτησε προσφάτως από την σχολή καλών τεχνών της Θεσσαλονίκης και προσπαθεί να ζωγραφίσει, να γράψει και να διαβάσει. Ο χρόνος θα δείξει αν θα καταφέρει κάποιο από τα τρία.

Artcore magazine's footer