Άρθρα :: Beaux Arts articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

29.05
2018

Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα)

Μέσα στους αιώνες, οι καλλιτέχνες -ο καθένας με τον δικό του τρόπο και ύφος- μας άφησαν κληρονομιά πιστές εικόνες του εαυτού τους. Υπάρχει, ωστόσο, ένας καλλιτέχνης, ο Ιάπωνας Hananuma Masakichi, που δεν συμβιβάστηκε με τη συνηθισμένη ζωγραφική ή γλυπτική απόδοση του εαυτού του αλλά θέλησε να δωρίσει στο ομοίωμά του μέρη του ίδιου του σώματός του.

Ο Ιάπωνας Hananuma Masakichi (1832-1895) έμεινε γνωστός για ένα από τα πιο περίεργα έργα στην ιστορία της τέχνης. Ο καλλιτέχνης έπασχε από φυματίωση και πιστεύοντας ότι επρόκειτο να πεθάνει σύντομα, δημιούργησε ένα τρομακτικά πιστό με τον ίδιο γλυπτό, με σκοπό να το χαρίσει στη σύντροφό του για να τον θυμάται.

εικόνα άρθρου (Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα)

Ο Masakichi δημιούργησε κάθε τμήμα του γλυπτού ξεχωριστά, χρησιμοποιώντας αποσπώμενους καθρέπτες. Ολόκληρο το έργο αποτελείται από ξύλο σκούρου χρώματος, εκτός από τα μάτια που είναι κατασκευασμένα από γυαλί, ενώ σε κανένα σημείο του έργου δεν υπάρχουν σημεία ραφής ή ένωσης των ξεχωριστών τμημάτων. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ο Masakichi αποτύπωσε στο έργο του με κάθε λεπτομέρεια τους τένοντες, τους μύες, τα κόκαλα και τις ρυτίδες του.

εικόνα άρθρου (Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα)

Το γλυπτό του Masakichi

εικόνα άρθρου (Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα)

Λεπτομέρεια του γλυπτού

Παρόλ’ αυτά, το έργο έγινε γνωστό για έναν ακόμα λόγο: πρόσθεσε σε αυτό τρίχες, δόντια, ακόμα και νύχια από το σώμα του. Τρυπώντας την επιφάνεια του έργου, δημιούργησε μικρές τρύπες που έμοιαζαν με τους πόρους του δέρματος. ‘Ύστερα γέμισε τις τρύπες με τρίχες από τα αντίστοιχα μέρη του σώματός του: από τα πόδια, το κεφάλι, τα χέρια ακόμα και από τα απόκρυφα μέρη του κορμιού του. Επιπλέον, έβγαλε τα νύχια των χεριών και των ποδιών του και τα πρόσθεσε στο γλυπτό. Το ίδιο έκανε με τα δόντια, τα ρούχα και τα μαλλιά του.

εικόνα άρθρου (Hananuma Masakichi: Ο καλλιτέχνης που «δώρισε» στο γλυπτό του μέρη από το ίδιο του το σώμα)

Όταν τελείωσε την κατασκευή του έργου, πραγματοποίησε μία ατομική έκθεση μπερδεύοντας το κοινό σχετικά με το ποιος είναι ο πραγματικός καλλιτέχνης και ποιος το ομοίωμά του.

Παρά τους αρχικούς του φόβους, ο Masakichi έζησε δέκα χρόνια ακόμα. Μετά τον θάνατό του, το έργο αγοράστηκε από τον Robert Ripley, το 1934 και έγινε το αγαπημένο του έκθεμα στο Odditorium της Καλιφόρνια. Μετά τον θάνατο του Ripley, το έργο μεταφέρθηκε σε πολλά μέρη, ώσπου το 1994 καταστράφηκε από σεισμό στο Los Angeles. Σύμφωνα με τη Wikipedia, το γλυπτό αποκαταστάθηκε και τώρα βρίσκεται στο Odditorium του Άμστερνταμ, ενώ ένα αντίγραφο υπάρχει στο Λονδίνο.

εικόνα αρθρογράφου (Νικολέτα Πρέπη)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Νικολέτα Πρέπη

Είμαι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και αυτή την περίοδο κάνω μεταπτυχιακό στις Πολιτισμικές Σπουδές στο Ε.Κ.Π.Α. Πιστεύω στη δύναμη της τέχνης που μεταμορφώνει την πραγματικότητα και εγείρει συναισθήματα, σκέψεις, συνειδήσεις.

Artcore magazine's footer