Άρθρα :: Beaux Arts articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

18.07
2017

David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Ο David Hockney είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς εικαστικούς του 20ού αιώνα και από τους διασημότερους εν ζωή ζωγράφους, ηγετική φυσιογνωμία της Pop Art από τη δεκαετία του ’60 μέχρι και σήμερα. Παρότι οι περισσότεροι γνωρίζουν κυρίως το ζωγραφικό έργο του, είναι επίσης ικανότατος χαράκτης, φωτογράφος, σκηνογράφος αλλά και σχεδιαστής, ιδιότητα στην οποία επικεντρώνεται το παρόν αφιέρωμα.

Για τον David Hockney, το σχέδιο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την αισθητική που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική του, έχοντας κοινή γραφή και δομή. Πολλά σχέδιά του που έχουν εκτεθεί είναι οργανικό τμήμα του ευρύτερου έργου του, καθώς αποτελούν προσχέδια, μελέτες και εναλλακτικές εκδοχές από ζωγραφικά έργα του. Επομένως, η σχεδιαστική δουλειά του είναι ένα σύνολο που πρέπει να μελετάται σε συμφωνία με τη συνολική παρουσία του στον χώρο των τεχνών και ως μία ενότητα που προσφέρει στον θεατή μια νέα οπτική πάνω σε ένα ήδη γνωστό έργο.

εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Η έμφαση που δίνει ο Hockney στο σχέδιο έχει προκύψει από τη βαθιά έρευνα που έκανε στην παραστατική ζωγραφική ως καλλιτέχνης που πήγε κόντρα στο κυρίαρχο μέχρι τη δεκαετία του ’50 ρεύμα της αφαίρεσης. Με σκληρή δουλειά, η λεπτομερής παραστατική ζωγραφική επανήλθε στο προσκήνιο και αποθεώθηκε, αποκτώντας νέο βάθος και υπόσταση, μακριά από τον πληκτικό ακαδημαϊσμό, που είχε ήδη πεθάνει από τις αρχές του 20ού αιώνα.

εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Η έρευνα που έκανε τον οδήγησε σε ένα ύφος προσωπικό: λιτότητα και καθαρότητα στις φόρμες και το σχέδιο, αποτυπώνοντας μόνο τις απαραίτητες πληροφορίες, οι οποίες όμως έχουν αποδοθεί με προσοχή. Αυτή η λιτότητα που χαρακτηρίζει τα σχέδια του David Hockney δεν τα καθιστά «φτωχά», αντιθέτως είναι απόρροια της επίμονης μελέτης της ανθρώπινης μορφής και του περιβάλλοντος χώρου. Η άνεση με την οποία διαμορφώνει τη σύνθεση είναι εμφανής, καθώς πολλά σχέδια βασίζονται σε ελάχιστες δεξιοτεχνικές γραμμές, που περιγράφουν λακωνικά τη φιγούρα και επιτρέπουν στις κατά τόπους πιο έντονα επεξεργασμένες περιοχές να αναδεικνύονται μέσα στο σύνολο.

εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Αξιοσημείωτη είναι επίσης η εκφραστικότητα των μορφών που μεταφέρεται στον θεατή με ελάχιστες, ωστόσο, επαρκείς πληροφορίες. Πρόκειται συχνά για οικείους ανθρώπους του καλλιτέχνη, επομένως είναι έργα τα οποία έχουν και βιωματικό χαρακτήρα, καθιστώντας την εκφραστικότητα και το συναισθηματικό υπόβαθρο κύρια χαρακτηριστικά του έργου.

εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποδίδονται με εξαιρετική λεπτομέρεια και ακρίβεια στη γραφή του, με μονοκονδυλιές που ορίζουν φόρμες, σχήματα και ανατομικά στοιχεία. Αυτή η ελευθερία και η ακρίβεια είναι χαρακτηριστικό των ικανών σχεδιαστών και προκύπτει συνήθως έπειτα από εκατοντάδες ώρες επίπονης δουλειάς.

εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)
εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)
εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)
εικόνα άρθρου (David Hockney: Τα σχέδια ενός μεγάλου ζωγράφου)

Συνέντευξη του David Hockney

εικόνα αρθρογράφου (Θωμάς Λιούτας)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Θωμάς Λιούτας

Αποφοίτησε προσφάτως από την σχολή καλών τεχνών της Θεσσαλονίκης και προσπαθεί να ζωγραφίσει, να γράψει και να διαβάσει. Ο χρόνος θα δείξει αν θα καταφέρει κάποιο από τα τρία.

Artcore magazine's footer