Άρθρα :: Beaux Arts articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

18.11
2015

Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα)

Αμφιταλαντευόμενος στα όρια της φυσιολατρείας και της εμμονής, ο Γάλλος ζωγράφος Claude Monet, κυνηγός του φωτός και θιασώτης του χρώματος συνήθιζε να ζωγραφίζει σε εξωτερικούς χώρους για να «μεταφέρει» τα φυσικά φαινόμενα στο δισδιάστατο καμβά του.

εικόνα άρθρου (Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα)

Το Musee de l’orangerie -όπως υποννοείται και από το όνομά του- βρίσκεται στον πορτοκαλεώνα του κήπου του Λούβρου –ή αλλιώς Τουιλερί- και ακριβώς απέναντι από την πλατεία Ομονοίας του Παρισιού. Το κτίριο χτίστηκε το 1852, αλλά μόλις το 1927 άνοιξε τις πύλες του στο κοινό, το οποίο μπορούσε να θαυμάσει τα «Νούφαρα του Μονέ» που ο ίδιος είχε δωρίσει στο τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1918, ως σύμβολο ειρήνης. Από το 1965, στο ίδιο κτίριο, αλλά σε διαφορετικές αίθουσες, εκτίθεται και η συλλογή που δώρισε η Jean Walter, χήρα του γνωστού Γάλλου έμπορου τέχνης και φίλου πολλών καλλιτεχνών Paul Guillaume.

εικόνα άρθρου (Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα)

Στις δύο οβάλ αίθουσες που διαμορφώθηκαν ειδικά για να φιλοξενήσουν τα Νούφαρα μπορεί κανείς να θαυμάσει 8 από τους συνολικά 250 πίνακες που δημιούργησε ο Μονέ στον κήπο του, στην περιοχή του Ζιβερνί, την περίοδο 1886-1926 με το ομώνυμο θέμα.

εικόνα άρθρου (Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα)

Βασικος στόχος του καλλιτέχνη ήταν να περιγράψει τις φυσικές μεταβολές ενός συγκεκριμένου τοπίου και για να το καταφέρει αυτό συνήθιζε να ζωγραφίζει το ίδιο σκηνικό πολλές φορές για να τονίσει τις αλλαγές που αυτό υφίστατο ανάλογα με τις εναλλαγές του φωτός και των εποχών. Ιμπρεσιονισμός άλλωστε ορίζεται ως η εντύπωση που δημιουργείται την κάθε στιγμή και πλέον αναμφίλεκτα ο Μονέ αναγνωρίζεται ως ένας εκ των ιδρυτών του ρηξικέλευθου αυτού καλλιτεχνικού κινήματος του 19ου αιώνα, που το όνομά του προήλθε από τον πίνακα του καλλιτέχνη με τον τίτλο «Εντύπωση, ανατέλλων ήλιος» του 1874 .

εικόνα άρθρου (Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα)

Το μέγεθος των αιθουσών, που περικλείουν σχεδόν 100 γραμμικά μέτρα, όπως και η διακοσμήτικη απλότητά τους επιβάλλουν στον επισκέπτη την μεγαλειώδη υπεροχή των έργων του Μονέ και δημιουργούν μία μνημειακή αντίληψη του χώρου. Κατά τον σχεδιασμό της έκθεσης τίποτα δεν αφέθηκε στη τύχη. Η γυάλινη οροφή επιτρέπει στο φυσικό φως άλλοτε να διαχέεται στον χώρο και άλλοτε να γίνεται πιο διακριτικό, ανάλογα με τα καιρικά φαινόμενα, μεταβάλλοντας αντίστοιχα και την εντύπωση που κομίζουμε από τα έργα, συνηγορώντας με αυτόν τον τρόπο στην προσπάθεια του Μονέ να αποδόσει το στιγμιαίο. 

Οι πίνακες που αποτυπώνουν την ανατολή του ήλιου έχουν τοποθετηθεί στην ανατολική πλευρά και αυτοί που δείχνουν το ηλιοβασίλεμα έχουν τοποθετηθεί στη δυτική. Με αυτή τη τοποθέτηση οι απεικονίσεις συμπίπτουν με τον προσανατολισμό του κτιρίου υλοποιώντας την απεικόνιση μιας χωροχρονικής συνέχειας. Το ελλειπτικό σχήμα των δωματίων που σημειοδοτεί το μαθηματικό σύμβολο για το άπειρο μεταδίδει στον επισκέπτη την προσωπική θυμοσοφία του καλλιτέχνη για την αέναη επανάληψη των πραγμάτων μέσα από τη μοναδικότητα της κάθε στιγμής.

Για όποιον ενδιαφέρεται, έστω και εικονικά, να ζήσει την μοναδική αυτή εμπειρία το μουσείο προσφέρει τη δυνατότητα της εικονικής επίσκεψης μέσω του http://www.musee-orangerie.fr/en/article/water-lilies-virtual-visit

Κείμενα (Πηγές)

  • http://www.musee-orangerie.fr/en
εικόνα αρθρογράφου (Άννα Artatouille)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Άννα Artatouille

Η ‘Αννα, είναι ένα μικρό ποντικάκι που η δίψα του για μάθηση το οδήγησε να σκάψει το δρόμο του από τη Λάρισα στη Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει Ιστορία και Αρχαιολογία.Κάπως έτσι ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα την Ιστορία της Τέχνης. Ακολουθώντας την ισχυρή της όσφρηση συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη μουσειολογία. Σαν μικρό ποντίκι που είναι της αρέσει να ταξιδεύει υπογείως και να περιπλανιέται σε αίθουσες μουσείων με σκοπό να παρατηρεί εκθέματα και ανθρώπους, χωρίς να την αντιλαμβάνονται. Ανήκει στο γνωστό είδος Artatouille, που διακρίνεται για τηνπεριέργειά του και την ακατάληπτη ανάγκη να τα ξέρει όλα. Θέλει να έχει άποψη για οποιαδήποτε ταινία ή βιβλίο και γι’αυτό τα βράδια τρυπώνει σε βιβλιοθήκες και σινεμά. Αν το δείτε μπροστά σας, μην τρομάξετε, είναι αρκετά εξοικειωμένο με το ανθρώπινο είδος, δεν θα σας πειράξει.

Artcore magazine's footer