Άρθρα :: Art outside the Core articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Όλα είναι Kardashian

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Όλα είναι Kardashian)

Μονέ, Ντισάμπ, αδερφές Μπροντέ, Βιρτζίνια Γουλφ. Πέρα από τη συγγένεια της ευφυΐας τους, οι παραπάνω έχουν ακόμη ένα κοινό: Έχουν συγκριθεί με την διάσημη τηλεπερσόνα Kim Kardashian. Η αφορμή: το φωτογραφικό της λεύκωμα που κυκλοφόρησε με τον αφοπλιστικό τίτλο “Selfish”…

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια που δεν υπήρχε τουλάχιστον μία αφορμή περιρρέουσα στο διαδίκτυο για να μην ασχοληθεί η ανθρωπότητα με έναν Κardashian. Το οικογενειακό αυτό όνομα, το οποίο μοιράζεται μια εξαιρετικά πολυπληθής οικογένεια «επιχειρηματιών» στο Los Angeles, σε λιγότερο από μια δεκαετία και μέσω μιας εκπομπής ριάλιτι έγινε συνώνυμο του καινούργιου αμερικανικού ονείρου και των δεινών του. 

Οι Κardashians, φυσικά, έχουν ματώσει για την απόλυτη διασημότητά τους. Όσο καιρό απασχολούν τα φώτα της δημοσιότητας, έχουν υπάρξει οι πιο πρόθυμοι αποδιοπομπαίοι τράγοι των tabloids, την ίδια στιγμή που οι τηλεοπτικές κάμερες τους παρακολουθούν σε τσακωμούς, καταχρήσεις, χωρισμούς, επισκέψεις σε γιατρούς, γέννες. Ακόμη και σε -για άλλους ανθρώπους- απόλυτα προσωπικές και ευαίσθητες περιόδους, όπως η αλλαγή φύλου (σ.σ. ο πατριάρχης της οικογένειας και διάσημος ολυμπιονίκης Bruce Jenner, δήλωσε προσφάτως transgender όπως και την πρόθεσή του να καταγραφεί η μετάβασή του σε γυναίκα από τις κάμερες του E!News). 

Πρώτη και γνωστότερη όλων, η Kim Kardashian ξεκίνησε το ταξίδι της στη διασημότητα με αφορμή μια βίαιη παραβίαση της προσωπικότητας και του σώματός της: τη διαρροή ερωτικής ταινίας που είχε γυρίσει με το αγόρι των 19 της χρόνων. Μήπως φταίει αυτό το νεανικό τραύμα, που η αμφιλεγόμενη Κim έγινε η απόλυτη χρήστης των κοινωνικών μέσων και κατ’ επέκταση η απόλυτη καλλιτέχνης που μοιράζεται μια ζωή που φαίνεται απλή, επιφανειακή και ανάλαφρη; 

Το ότι είναι η καλύτερη δεν είναι καθόλου αμφιλεγόμενο. To φθινόπωρο του 2014 μίλησε στο συνέδριο Re/code, (ναι, στο ίδιο που έχει μιλήσει ο Steve Jobs και ο Bill Gates): Με 34 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram και τα τεράστια κέρδη του διαδικτυακού παιχνιδιού Kim Kardashian: Ηοllywood (το οποίο βασίζεται στη ζωή της), η παρουσία της εκεί δεν χρειαζόταν καμία παραπάνω σύσταση. 

Η ολυμπιονίκης «του να μοιράζεται με τους άλλους υπερβολικά πολλά», Κim, ξέρει πολύ καλά που να τραβάει τη γραμμή. Και η απάντηση είναι πουθενά. O καλαίσθητος εκδοτικός οίκος, Rizzoli New York -ας το θυμόμαστε από τώρα-, έγραψε ιστορία αναθέτοντας στη διασημότερη γυναίκα του κόσμου να μαζέψει μια συλλογή 300 σελίδων από selfies (φωτογραφίες του εαυτού σου, που τραβάς μόνος σου, συνήθως μπροστά σε καθρέφτη). Αυτό γιατί, για άλλη μια φορά, όπως συχνά έχει γίνει στο παρελθόν, από το “trash” και το τετριμμένο αναδύθηκε κάτι που οι κριτικοί τέχνης αγάπησαν ή τουλάχιστον εκτίμησαν ως σημαντικό. 

Και πώς να μην το κάνουν; Σήμερα, την εποχή που φαίνεται να έχουν γίνει ήδη τα πάντα, πώς μπορεί κάποιος να αντισταθεί σε κάτι που ανοίγει ξανά το ερώτημα: «Μα καλά αυτό είναι τέχνη;»

εικόνα άρθρου (Όλα είναι Kardashian)

Η Kardashian, για μερικούς, αποτυπώνεται ως η μούσα του εαυτού της, ως το υποκείμενο και αντικείμενο, ως η γυναίκα που έχει απόλυτο έλεγχο της εικόνας της (αν και φυσικά όμορφη, καθόλου φυσική), μοιράζεται τον εαυτό της για τον εαυτό της, ο πομπός και ο δέκτης, η ανοιχτή, απόλυτη, ειλικρινής, που δεν υπαινίσσεται τίποτε και λέει τα πάντα. Η προσωποποίηση του Σιντριβανιού του Ντισάμπ και η απόγονος των αδερφών Μπροντέ σε ένα. 

Υπερβολές; Πιθανόν. Από την άλλη, τόσο το κιτς όσο και η εξερεύνηση και (αυτό)παρουσίαση της γυναικείας ταυτότητας είναι από τα πιο φορτισμένα θέματα στις τέχνες και στα γράμματα. Μπορεί η σημερινή «μούσα» να τραβάει selfies, να μην έχει καμία καλλιτεχνική διάθεση και πρόθεση, αλλά από την άλλη είναι το παρόν. Η φωτογράφος του εαυτού της Kim, έχει βρει το –αν και– μπανάλ εκφραστικό της μέσο και το υπηρετεί με απόλυτο πάθος και αφοσίωση, χωρίς να προσπαθεί να δώσει ένα βαθύτερο νόημα. Ταυτόχρονα, η ανθρώπινη επέμβαση που προηγείται για να επιτευχθεί η αψεγάδιαστη εικόνα της, της δίνουν έναν υπερβατικό, θεατρικό χαρακτήρα που τον συντηρεί και τον καταρρίπτει ταυτόχρονα: δεν διστάζει να δημοσιεύσει εικόνες ακόμη και κατά τη διάρκεια αισθητικών επεμβάσεων, ή με βαμμένο μόνο το μισό της πρόσωπο. Η γοητευτική αλήθεια είναι ότι παρά τις ώρες μακιγιάζ και συσκέψεων με κομμωτές και στυλίστες, η όμορφη Κim ποτέ δεν πήγε να γίνει κάτι που δεν είναι στα αλήθεια..

εικόνα άρθρου (Όλα είναι Kardashian)

Έτσι, είτε πιστεύετε ότι η Κim Κardashian είναι «η καλύτερη performance artist της εποχής μας είτε η απόλυτη προσωποποίηση του ναρκισσισμού της», κάτω από φίλτρα, πούδρες και τρέσες μαλλιών, δεν μπορεί να κρυφτεί η επαναστατικότητά της: η εκδίκηση της ειλικρίνειας, όσο πεζή και κακόγουστη και αν φαίνεται αυτή…

Κείμενα (Πηγές)

  • http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/05/kim-kardashian-selfish/393113/
  • http://www.salon.com/2015/05/08/the_surprising_high_art_theory_behind_kim_kardashians_selfish/
  • http://www.vulture.com/2015/05/saltz-how-kim-kardashian-became-important.html
  • http://www.telegraph.co.uk/culture/books/11584309/Kim-Kardashian-is-a-feminist-artist-for-our-time.html
εικόνα αρθρογράφου (Μαρία Μαραβέλια)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Μαρία Μαραβέλια

Γεννήθηκα τέλη του ’88, στη Σπάρτη. Το φθινόπωρο του 2006 μετακόμισα στην Αθήνα για να σπουδάσω Νομικά. Τα κατάφερα, παρά τους περισπασμούς που σύντομα εξελίχθηκαν σε μεγάλες αγάπες: οι σινεφίλ κινηματογραφικές αίθουσες, η φωτογραφία δρόμου, ο Σ. Έτσι, δεν έφυγα ποτέ από την Αθήνα. Συνέχισα στη Νομική σπουδάζοντας Φιλοσοφία Δικαίου. Εντωμεταξύ, δουλεύω –ανά διαστήματα- σε Μ.Κ.Ο., δικαστήρια, δικηγορικά γραφεία και εταιρείες. Κατ’ ευφημισμό, αποκαλώ τις εργασιακές μου εμπειρίες «ανθρωπολογική έρευνα». Kάπως έτσι χαρακτηρίζω και την τελευταία μου εμμονή: την ποπ κουλτούρα.

Artcore magazine's footer