Άρθρα :: Art outside the Core articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Οι λόγοι που δημιούργησαν τον μύθο του ιταλικού design του 20ού αιώνα

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Οι λόγοι που δημιούργησαν τον μύθο του ιταλικού design του 20ού αιώνα)

Ιταλικό design. Τον 20ο αιώνα έφτασε να είναι στην κορυφή του παγκόσμιου σχεδιασμού. Ποιοί όμως ήταν οι λόγοι; Το σίγουρο είναι ότι δεν αφορά μόνο την αισθητική... αλλά ένα πολύπλοκο θέμα της Ιταλικής πολιτικής και οικονομίας.

Η επιτυχία του Ιταλικού design ξεκίνησε από τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές της χώρας. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο όλα άλλαξαν και καταστράφηκαν. Μία χώρα με μεγάλη ιστορία στην αρχιτεκτονική είχε καταστραφεί. Η συγκεκριμένη πολιτική και ιστορική κατάσταση στην Ιταλία κατέστησε αδύνατη την ενασχόληση με τα μεγάλα θέματα της πραγματικής αρχιτεκτονικής κουλτούρας. Την εποχή μεταξύ 1945 και 1970 υπήρχαν αποτυχίες τόσο στους τομείς της πολεοδομίας και της κατασκευής σπιτιών, όσο και στην εκβιομηχάνιση των κτιρίων του εμπορίου.

Οι Ιταλοί αρχιτέκτονες ήθελαν να το αλλάξουν αυτό και να βοηθήσουν τη χώρα τους να αποκτήσει ξανά την «αισθητική» της δύναμη. Πολλές βιομηχανίες άνοιξαν, για να συνεισφέρουν στον σχηματισμό της οικονομίας της Ιταλίας. Υπήρξαν κάποιοι ακόμη παράμετροι που βοήθησαν να προχωρήσει τόσο πολύ το Ιταλικό design. Είχαν μία «νέα» δημοκρατία, λίγες αλλά μεγάλες εταιρείες επεκτείνονταν με ταχείς ρυθμούς… όλα αυτά σε συνδυασμό με μία ισχυρή παράδοση στη βιοτεχνία, με την εμφάνιση μίας καταναλωτικής κοινωνίας, την συνεισφορά μίας ομάδας πολύ ταλαντούχων σχεδιαστών και φυσικά την ασίγαστη επιθυμία να εξάγουν προϊόντα ιταλικού σχεδιασμού στην Ευρώπη.

Επίσης σημαντικό ρόλο, στα χρόνια του μεσοπολέμου, έπαιξε η μηχανοποίηση, ο όγκος της παραγωγής και το ζήτημα των νέων υλικών, με τη βοήθεια των οποίων οι σχεδιαστές μπορούσαν να εκφράσουν καλύτερα τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους. Μια σύγχρονη αισθητική στα έπιπλα που δημιουργήθηκε από την έρευνα και τη χρήση ορισμένων νέων υλικών, όπως το μέταλλο, οι νέες μορφές επεξεργασίας του ξύλου όπως το κόντρα πλακέ, ενθάρρυναν τους σχεδιαστές να πειραματιστούν με νέες μορφές. Ωστόσο το υλικό που έκανε τα προϊόντα ακόμα πιο διαθέσιμα και ελκυστικά, ήταν το πλαστικό. Το ιταλικό design χρειαζόταν να γίνει πιο ρεαλιστικό. Τα ουτοπικά οράματα του σχεδιασμού του 1920 και του 1930 δεν ήταν πια κατάλληλα σε ένα κόσμο που στερούνταν βασικών υλικών. Επιπλέον οι αρχιτέκτονες - σχεδιαστές επιθυμούσαν να σχεδιάζουν προϊόντα για τις ανάγκες του λαού και όχι πλέον για την ελίτ των πλουσίων της χώρας.

Οι Ιταλοί αρχιτέκτονες είχαν επίγνωση του ρόλου που έπαιξαν στην αποκατάσταση της χώρας τους και της προσπάθειάς της, για τη δημιουργία προϊόντων που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τη διεθνή αγορά.

Η πίστη στο ταλέντο τους, τους βοήθησε να συνεχίσουν και να ανακαλύψουν καινούριους τρόπους σχεδιασμού... «Ο Θεός έκανε τις πεδιάδες, τα βουνά, τις λίμνες, τα ποτάμια και τον ουρανό, αλλά τα προφίλ των καθεδρικών ναών, οι προσόψεις, οι εκκλησίες και οι πύργοι διαμορφώθηκαν από τους αρχιτέκτονες» είπε ο Gio Ponti, ένας από τους πιο διάσημους Ιταλούς αρχιτέκτονες. Ακούγονται εγωκεντρικά αυτά τα σχόλια, αλλά ίσως τελικά να είναι ένας ακόμη από τους λόγους που δημιούργησαν το μύθο του Ιταλικού design...

Κείμενα (Πηγές)

  • Bornsen - Holtmann, Nina. (1983). Italian Design. Benedikt Taschen
  • Raizman, David. (2004). History of Modern Design. Prentice Hall Inc
  • Byars Mel. (1999). 100 Designs/100 years innovation design of the 20th century

Εικόνες (Πηγές)

  • http://designmuseum.org/exhibitions/online/a-century-of-chairs/1950s
  • blog gessato.com/italian design is coming home
εικόνα αρθρογράφου (Ντόρα Πανιοπούλου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Ντόρα Πανιοπούλου

Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου , σε όποιο χώρο βρισκόμουν, φανταζόμουν πως θα μπορούσα να τον αλλάξω... Σπούδασα Αρχιτεκτονική Εσωτερικού Χώρου στην Αγγλία και Σχεδιασμό Επίπλου. Εργάστηκα σε διακοσμητικά γραφεία στην Αθήνα και στους Makespace Architects ως Interior Architect στο Λονδίνο. Είμαι μέλος του British Institute of Interior Design και από το 2010 διατηρώ το design studio μου, όπου και συνεχίζω να κάνω αυτό που αγαπώ...

Artcore magazine's footer