Άρθρα :: Art outside the Core articles :: selected column

επιλογή γλώσσας
choose language

Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)

Ο γραμμικός κόσμος του ΙΕΜΖΑ έρχεται εκ Γαλλίας. Είναι αλλόκοτος, είναι τρομακτικός, ή τελικά κυνικά αληθινός; Οι σχεδόν αρχιτεκτονικές γραμμές του street καλλιτέχνη βρίσκουν φιλοξενία στις σελίδες μας, ενώ προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε το έργο ενός σπάνιου δημιουργού των δρόμων. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

Ο ΙΕΜΖΑ χαιρετίζει από την πόλη Reims της Γαλλίας. Είναι από τους γκράφιτι καλλιτέχνες που ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά, καθώς η τεχνική τους μοιάζει παράταιρη με την αστική αμεσότητα των δρόμων, σαν να ανήκει σε ένα μουσείο ή στο μυαλό μιας παρανοϊκής, δημιουργικής ευφυΐας. Η πλειονότητα των έργων του μοιάζει με σχέδια από μολύβι ή μελάνη πάνω σε ακουαρέλες, αμέτρητες γραμμές, αφηρημένες, αχνές, αρχιτεκτονικές, που ενώνονται σε ένα παραμυθικό αποτέλεσμα που συνδυάζει με μια ανεξήγητη αρμονία το ευχάριστο με το ζοφερό, την ουτοπία με τη δυστοπία.

εικόνα άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)

Οι ανθρώπινες φιγούρες του στοιχειώνουν το μυαλό, συχνά γυμνές όμως ποτέ προκλητικές, μάλλον θολές, σαν να μην υπάρχουν τελικά, σαν να ξυπνάς από όνειρο. Τα πρόσωπά τους συνήθως σε κοιτούν με μάτια τρομακτικά μαύρα, σαν ένας μόνιμος οιωνός παρακμής ή καταστροφής. Εκφράζουν όμως συναισθήματα, καθώς οι υπόλοιποι μυς του προσώπου συσπώνται και «μιμούνται» εκφράσεις, πρόσωπα παγιδευμένα πίσω από ιστούς γραμμών αλλά ακίνητα, σαν να είναι ένα με τη φυλακή τους, ένα με τα «δίχτυα» που τα επισκιάζουν. Η τέχνη του ΙΕΜΖΑ φιλοξενείται στο διαδίκτυο σε σελίδες με τίτλους άρθρων όπως «Τρομακτική Τέχνη του Δρόμου που δεν Θες να Δεις στις 3 το Πρωί», και ο ίδιος δηλώνει ότι «τα άκρα των χαρακτήρων μου τεντώνονται, πετούν, μπερδεύονται. Οι σκιές αναστενάζουν και δίνουν διέξοδο στην απελπισία. Τα σώματα εκτείνονται, παραμορφώνονται και σπάνε. Οι χαρακτήρες μου είναι διαστρεβλωμένοι και βασανισμένοι- ουρλιάζουν. Το σφίξιμο στο στήθος, η ένταση και η καταπίεση είναι τα αισθήματα που τείνουν να εκφράζουν. Παραμορφώνω τα σώματα των χαρακτήρων μου για να εκφράσω την απελπισία τους, τις διαφορές τους».

εικόνα άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)
εικόνα άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)

Ο ΙΕΜΖΑ ελκύεται, όπως ένας μεγάλος αριθμός street artists, από εγκαταλελειμμένα κτίρια, ετοιμόρροπους τοίχους και τσιμεντένιες δομές που καταρρέουν λόγω εγκατάλειψης και παλαιότητας. Εκτός από αλλόκοσμες ανθρωπόμορφες φιγούρες, ο κόσμος του συμπεριλαμβάνει ζώα, έντομα παντός μεγέθους, συχνά γιγάντια, αλλά και φουτουριστικές κατασκευές όπως ιπτάμενα οχήματα που μοιάζουν με πουλιά, πόλεις που επιπλέουν στη ράχη μιας χελώνας, μιας φάλαινας ή πετούν πάνω σε ένα πουλί, υποβρύχια και τεχνολογικά προηγμένα οχήματα εδάφους αντιμέτωπα με απειλητικά έντομα. Η σχέση του ΙΕΜΖΑ με το χρώμα είναι επίσης εντυπωσιακή. Τα περισσότερα σχέδια του είναι ασπρόμαυρα, ένα χαρακτηριστικό που υπογραμμίζει ακόμα παραπάνω το αδιέξοδο των μορφών του σε ένα μέλλον που αγωνιά και αρρωσταίνει, παρά ακμάζει και χαμογελά. Όταν ο ΙΕΜΖΑ χρησιμοποιεί χρώμα, το αποτέλεσμα είναι ακόμα πιο χαοτικό, οι αποχρώσεις χάνουν τη φυσική τους ικανότητα να «ελαφραίνουν» την ατμόσφαιρα και η παθητική στασιμότητα του κόσμου του γίνεται επώδυνα εμφανής, με ένα αποτέλεσμα που σε δελεάζει, σε προσκαλεί στην φθίνουσα, μηχανική του επιβίωση.

εικόνα άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)

Μεγάλο μέρος του οπτικού αποτελέσματος της τέχνης του ΙΕΜΖΑ για όλους εμάς που την απολαμβάνουμε από μακριά οφείλεται στον φωτογράφο Thierry Gaude. Πέραν των συνεργασιών του ΙΕΜΖΑ με street artists όπως οι ELLE και Gilbert1, η συνύπαρξή του με τον Thierry έχει χαρίσει στον κόσμο ένα φωτογραφικό υλικό απίστευτου μαγνητισμού, καθώς ο Thierry καταφέρνει να δραματοποιήσει ακόμα παραπάνω το ήδη αλλόκοτο σύμπαν του δημιουργού. Πρόσφατα, ο ΙΕΜΖΑ συνεργάστηκε με τον ΜΤΟ, έναν καλλιτέχνη που είδε την φήμη του να εκτοξεύεται τον τελευταίο χρόνο μέσα από τα τεράστιου μεγέθους 3D έργα του, σε ένα ιδιαίτερο installation με τίτλο “Doors of Perception”, τοποθετημένο σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο στην περιοχή Muizon της πόλης Reims. Η συνεργασία των δύο καλλιτεχνών είναι ένα σχόλιο πάνω στο καλλιτεχνικό ρεύμα (και ακαδημαϊκό περιοδικό με τον ίδιο τίτλο) “Le Grand Jeu” που γεννήθηκε στα τέλη του 1920 και ενθάρρυνε τους υποστηρικτές του να εξερευνήσουν τον κόσμο των ονείρων μέσω της χρήσης ναρκωτικών και μυστικιστικών κειμένων. Χρονικά, η δημιουργία αυτού του ρεύματος συνέπεσε με τις αρχές του κινήματος των σουρεαλιστών με τους οποίους μοιράζονταν ποικίλες τεχνικές σχετικά με την πρόσβαση στο υποσυνείδητο και τις δημιουργικές δυνατότητες αυτού, αλλά οι ιδρυτές του “Le Grand Jeu” αρνούνταν οποιοδήποτε συσχετισμό με τον σουρεαλισμό, καθώς και τυχόν πολιτικές ερμηνείες της δουλειάς τους. Η εγκατάσταση των δύο καλλιτεχνών είναι πολυδιάστατη, και χρησιμοποιεί, πέραν του σχεδιασμού σε τοίχο, υλικά, όπως παντζούρια, κατεστραμμένες πόρτες και έπιπλα, σε ένα πληθωρικό οπτικό αποτέλεσμα.

εικόνα άρθρου (Η Γραμμική Δυστοπία του IEMZA)

Κομμάτι της ατμοσφαιρικής και απρόβλεπτης street art σκηνής της Γαλλίας, ο ΙΕΜΖΑ έχει ήδη δημιουργήσει ένα μεγάλο κίνημα υποστηρικτών και ο καλλιτεχνικός κόσμος μπορεί να περιμένει πολλά από τον Γάλλο φουτουριστή. Αναμένουμε καινούρια ταξίδια σε κόσμους που σίγουρα δεν θα θέλαμε να ανήκουμε, αλλά οπτικά μπορούμε να λατρεύουμε.

Κείμενα (Πηγές)

  • http://www.brooklynstreetart.com/theblog/2013/05/04/mto-and-iemza-open-doors-of-perception-in-abandoned-building-in-france/#.UbH4iNjwma0
  • http://whenthesidewalkends.com/?p=2763
  • http://www.urbanartcore.eu/iemza-abandoned-paintings/
  • http://www.thisiscolossal.com/2013/02/the-street-art-and-drawings-of-iemza/
  •  http://wim101.blogspot.gr/2011/08/street-artist-iemza-and-photographer.html

Εικόνες (Πηγές)

  • http://www.brooklynstreetart.com/theblog/2013/05/04/mto-and-iemza-open-doors-of-perception-in-abandoned-building-in-france/#.UbH4iNjwma0
  •  http://www.unurth.com/Iemza-Reims-France-2
  • http://www.flickr.com/photos/iemza/
  • http://whenthesidewalkends.com/?p=2763
  • http://www.thisiscolossal.com/2013/02/the-street-art-and-drawings-of-iemza/
εικόνα αρθρογράφου (Κατερίνα Ομουρίδου)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Κατερίνα Ομουρίδου

Η αγάπη για το γραπτό λόγο οδήγησε σε μια αγάπη για την εικόνα. H λογοτεχνία πάντοτε μου έδινε όσα ο κόσμος έκρυβε, αλλά το μυαλό, λειτουργώντας ως καταφύγιο ή έξοδος διαφυγής, τα αποκωδικοποιούσε και ταξίδευε μαζί τους. Σύντομα, ανακάλυψα τον κινηματογράφο. Εκεί η αγάπη μου άρχισε να χωρίζεται σε μικρά κομμάτια, ολόψυχα αφιερωμένα σε κάτι ξεχωριστό. Ένα από αυτά, η Τέχνη του Δρόμου. Την γνώρισα στο Brighton της Αγγλίας, τη λάτρεψα για πάντα. Μου αρέσει να αισθάνομαι την πόλη μου σαν χαρακτήρα, σαν οντότητα, που πέραν του τσιμεντένιου, κουραστικού «φαίνεσθαι», κρύβει μια καρδιά που ορίζεται από τον κόσμο που την περπατάει και της μιλά με τρόπους που πολλοί αγνοούν. Τα βήματα μας στο πλακόστρωτο ηχούν διαφορετικά, και χρωματίζονται, σαν ένα ποίημα, από μεταφορές και παροιμίες, με έναν, μέχρι πρότινος, ανίατα βαρετό τοίχο να δηλώνει ξαφνικά παρόν και μάχιμος, μεταμορφώνοντας το αστικό τοπίο και διαμορφώνοντας ένα αμοιβαίο δώρο αφύπνισης ανάμεσα στην πόλη και τους ανθρώπους της.

Artcore magazine's footer