Scroll Top

Άλλαι Τέχναι

Απ’ έξω πορτοκάλια, από μέσα νούφαρα

feature_img__ap-ekso-portokalia-apo-mesa-noufara
Αμφιταλαντευόμενος στα όρια της φυσιολατρείας και της εμμονής, ο Γάλλος ζωγράφος Claude Monet, κυνηγός του φωτός και θιασώτης του χρώματος συνήθιζε να ζωγραφίζει σε εξωτερικούς χώρους για να «μεταφέρει» τα φυσικά φαινόμενα στο δισδιάστατο καμβά του.

Το Musee de l’orangerie -όπως υποννοείται και από το όνομά του- βρίσκεται στον πορτοκαλεώνα του κήπου του Λούβρου –ή αλλιώς Τουιλερί- και ακριβώς απέναντι από την πλατεία Ομονοίας του Παρισιού. Το κτίριο χτίστηκε το 1852, αλλά μόλις το 1927 άνοιξε τις πύλες του στο κοινό, το οποίο μπορούσε να θαυμάσει τα «Νούφαρα του Μονέ» που ο ίδιος είχε δωρίσει στο τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1918, ως σύμβολο ειρήνης. Από το 1965, στο ίδιο κτίριο, αλλά σε διαφορετικές αίθουσες, εκτίθεται και η συλλογή που δώρισε η Jean Walter, χήρα του γνωστού Γάλλου έμπορου τέχνης και φίλου πολλών καλλιτεχνών Paul Guillaume.

Στις δύο οβάλ αίθουσες που διαμορφώθηκαν ειδικά για να φιλοξενήσουν τα Νούφαρα μπορεί κανείς να θαυμάσει 8 από τους συνολικά 250 πίνακες που δημιούργησε ο Μονέ στον κήπο του, στην περιοχή του Ζιβερνί, την περίοδο 1886-1926 με το ομώνυμο θέμα.

Βασικος στόχος του καλλιτέχνη ήταν να περιγράψει τις φυσικές μεταβολές ενός συγκεκριμένου τοπίου και για να το καταφέρει αυτό συνήθιζε να ζωγραφίζει το ίδιο σκηνικό πολλές φορές για να τονίσει τις αλλαγές που αυτό υφίστατο ανάλογα με τις εναλλαγές του φωτός και των εποχών. Ιμπρεσιονισμός άλλωστε ορίζεται ως η εντύπωση που δημιουργείται την κάθε στιγμή και πλέον αναμφίλεκτα ο Μονέ αναγνωρίζεται ως ένας εκ των ιδρυτών του ρηξικέλευθου αυτού καλλιτεχνικού κινήματος του 19ου αιώνα, που το όνομά του προήλθε από τον πίνακα του καλλιτέχνη με τον τίτλο «Εντύπωση, ανατέλλων ήλιος» του 1874 .

Το μέγεθος των αιθουσών, που περικλείουν σχεδόν 100 γραμμικά μέτρα, όπως και η διακοσμήτικη απλότητά τους επιβάλλουν στον επισκέπτη την μεγαλειώδη υπεροχή των έργων του Μονέ και δημιουργούν μία μνημειακή αντίληψη του χώρου. Κατά τον σχεδιασμό της έκθεσης τίποτα δεν αφέθηκε στη τύχη. Η γυάλινη οροφή επιτρέπει στο φυσικό φως άλλοτε να διαχέεται στον χώρο και άλλοτε να γίνεται πιο διακριτικό, ανάλογα με τα καιρικά φαινόμενα, μεταβάλλοντας αντίστοιχα και την εντύπωση που κομίζουμε από τα έργα, συνηγορώντας με αυτόν τον τρόπο στην προσπάθεια του Μονέ να αποδόσει το στιγμιαίο. 

Οι πίνακες που αποτυπώνουν την ανατολή του ήλιου έχουν τοποθετηθεί στην ανατολική πλευρά και αυτοί που δείχνουν το ηλιοβασίλεμα έχουν τοποθετηθεί στη δυτική. Με αυτή τη τοποθέτηση οι απεικονίσεις συμπίπτουν με τον προσανατολισμό του κτιρίου υλοποιώντας την απεικόνιση μιας χωροχρονικής συνέχειας. Το ελλειπτικό σχήμα των δωματίων που σημειοδοτεί το μαθηματικό σύμβολο για το άπειρο μεταδίδει στον επισκέπτη την προσωπική θυμοσοφία του καλλιτέχνη για την αέναη επανάληψη των πραγμάτων μέσα από τη μοναδικότητα της κάθε στιγμής.

Για όποιον ενδιαφέρεται, έστω και εικονικά, να ζήσει την μοναδική αυτή εμπειρία το μουσείο προσφέρει τη δυνατότητα της εικονικής επίσκεψης μέσω του http://www.musee-orangerie.fr/en/article/water-lilies-virtual-visit

Content Sources

  • http://www.musee-orangerie.fr/en
1
Μοιράσου το