Άρθρα :: ARC Attack articles :: arc attack

επιλογή γλώσσας
choose language

07.08
2015

Το σπίτι του Κουασιμόδου

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)

Σίγουρα θα έχεις δει την ταινία της Ντίσνεϋ «Η Παναγία των Παρισίων» και ίσως να έχεις διαβάσει το ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτωρος Ουγκό. Tο πρώτο που έρχεται στη μνήμη σου είναι ο Κουασιμόδος που είχε ερωτευτεί σφόδρα την όμορφη τσιγγάνα Εσμεράλδα. Μαζί όμως θα ρίξουμε μια ματιά στην ιστορία και την αρχιτεκτονική του «σπιτιού» του, την Παναγία των Παρισίων, στα σκαλιά της οποίας τον εγκατέλειψαν οι άκαρδοι γονείς του, επειδή ηταν παραμορφωμένος και τον περιμάζεψε, υιοθέτησε και μεγάλωσε ο αρχιδιάκονος Φρολό προορίζοντάς τον για κωδωνοκρούστη της εκκλησίας. 

H Παναγία των Παρισίων (Notre-Dame de Paris) είναι από τα λαμπρότερα μνημεία της γαλλικής πρωτεύουσας, χριστιανικός μητροπολιτικός ναός γοτθικού ρυθμού, χτισμένος στο νησάκι Ιλ ντε λα Σιτέ, στο κέντρο του Παρισιού που το διασχίζει ο ποταμός Σηκουάνας. Κάπου εκεί, το 1831, σ' ένα παγκάκι καθόταν ο 29χρονος τότε Βίκτωρ Ουγκώ κοιτάζοντας την επιβλητική πρόσοψη του καθεδρικού ναού που τον ενέπνεε να γεμίζει τις σελίδες του μελλοντικού του μυθιστορήματος με την φλογερή του πένα. Η κατασκευή του ναού άρχισε το 1163 και τον θεμέλιο λίθο έβαλε ο Πάπας Αλέξανδρος Γ' και ο βασιλιάς Λουδοβικος Ζ' της Γαλλίας. Πέρασαν 182 χρόνια από τότε, μέχρι να ολοκληρωθεί το 1345, ενώ κατά τη Γαλλική Επανάσταση καταστράφηκε ολοσχερώς και ανακαινίστηκε κατά την περίοδο 1841-1864. Το αποτέλεσμα είναι ένα θεόρατο κτίριο, μήκους 128 μέτρων, με δύο ψηλούς πύργους 69 μέτρων, η χωρητικότητα του οποίου αγγίζει τα 9.000 άτομα. 

εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)

Tο περίφημο κωδωνοστάσιο -του οποίου ένοικος ήταν ο Κουασιμόδος στο μυθιστόρημα- προστέθηκε το 19ο αιώνα, αλλά εκτός από αυτό, εντύπωση επίσης προκαλούν οι «τερατόμορφες» υδρορροές ή γκαργκόιλ (gargoyle) που είναι τοποθετημένες στα γλυπτά πάνω από τα τύμπανα των θυρών και στις μεγάλες αντηρίδες στην πίσω πλευρά. Η κεντρική είσοδος στην δυτική πλευρά της εκκλησίας γίνεται από τρεις πύλες που είναι στολισμένες με περίτεχνα γλυπτά και ανάμεσα στον μικρό ρόδακα (ακτινωτό διακοσμητικό σχήμα σαν τριαντάφυλλο με ανοικτά φύλλα) και τις πύλες βλέπουμε σκαλισμένη τη στοά των βασιλέων της Ιουδαίας και του Ισραήλ. Άξιας προσοχής επίσης είναι οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, όπου αναπαρίστανται ο βίος της Παρθένου, η Δευτέρα Παρουσία και η ζωή της Αγίας Άννας. Επίπλεον μεγάλης αρχιτεκτονικής σημασίας είναι ο τεράστιος ρόδακας στην βόρεια πλευρά του ναού καθώς και ο εσωτερικός του διάκοσμος με τα υψηλής υαλογραφικής τέχνης παράθυρα (βιτρώ). Με την είσοδο σου στο εσωτερικό του καθεδρικού, νιώθεις σε κάθε σου βήμα την ιστορία αιώνων που πέρασαν, σε κατακλύζει η μυσταγωγία του χώρου και απέναντι στην ανατολική πλευρά, καθώς βλέπεις το ιερό, κλείνεις τα μάτια και γυρνάς με την φαντασία σου πίσω στις 2 Δεκεμβρίου 1804 και «βλέπεις» τον αρχιεπίσκοπο να στέφει Αυτοκράτορα τον Ναπολέων Βοναπάρτη ή πάλι αν είσαι απο τις ρομαντικές ψυχές σηκώνεις το βλέμμα σου ψηλά προς την οροφή και τα σκάλια του κωδωνοστασίου και «βλέπεις» τον Κουασιμόδο με την Εσμεράλδα στην αγκαλιά του να σου γνέφουν χαρούμενα το χέρι. Τέλος, αν είσαι βιβλιολάτρης, σου προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσεις το μυθιστόρημα του Βίκτωρος Ουγκώ, την ώρα που αράζεις στην ξαπλώστρα, ακούγοντας τους παφλασμούς των κυμάτων, έκτος και αν το έχεις κάνει ήδη και προτιμάς να παίξεις ρακέτες. Όπως και να 'χει καλό καλοκαίρι και ραντεβού τον Σεπτέμβριο.

εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα άρθρου (Το σπίτι του Κουασιμόδου)
εικόνα αρθρογράφου (Κώστας Σπάσης)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Κώστας Σπάσης

Γεννήθηκε τον Μάρτη του '89 στην Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στο Σιδηρόκαστρο Σερρών από το οποίο κατάγεται. Έχει δυσανεξία στους δήθεν και τους αριβίστες και ανήκει στους ''μουτζαχεντίν'' των Καλών Τεχνών. Μεγάλες του αγάπες η Ιστορία, η φωτογραφία και η... ορειβασία. Ίσως τον πετύχεις σε κάποιο βουνό την ώρα που αιχμαλωτίζει το φώς της άγριας φύσης στον φακό του.

Artcore magazine's footer