Άρθρα :: ARC Attack articles :: arc attack

επιλογή γλώσσας
choose language

29.11
2016

De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία

εικόνα εξωφύλλου άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Ο ζωγράφος Piet Mondrian φλέρταρε έντονα με τον κόσμο της αρχιτεκτονικής, φέρνοντας την καινοτομία με τα μινιμαλιστικά και γεωμετρικά έργα ζωγραφικής του. Ήταν μέλος του κινήματος τέχνης των αρχών του 20ού αιώνα, που είναι γνωστό ως De Stijl ή «Το Στυλ» (Νεοπλαστικισμός).

Το De Stijl προσπάθησε να αναπτύξει μια τεχνική αφηρημένης καλλιτεχνικής γεωμετρίας που θα μπορούσε να υπερβεί το άτομο και να λειτουργήσει ως μια καθολική αισθητική γλώσσα. Ο Mondrian κωδικοποίησε τις αρχές του «Στυλ» σε μια σειρά δοκιμίων με τίτλο «Ο νέος πλαστικισμός στη Ζωγραφική», τα οποία συνεχίζουν μέχρι σήμερα να επηρεάζουν τους τομείς της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. Δεν ήταν πάντα ριζοσπαστικός στην καλλιτεχνική πρακτική και τη φιλοσοφία του, καθώς τα πρώιμα έργα του ήταν τοπία και πορτρέτα, αλλά γοητεύτηκε από τον Κυβισμό με αποτέλεσμα οι πίνακές του να γίνονται όλο και πιο αφηρημένοι.

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Piet Mondrian, 1872-1944

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Piet Mondrian, ''Composition A'' , 1920

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Στην αρχιτεκτονική του De Stijl χρησιμοποιούνται οριζόντιες και κάθετες γραμμές σε μαύρο ή γκρι χρώμα για την οριοθέτηση του χώρου, με προσθήκες κόκκινου, κίτρινου ή μπλε. Όπως και στους πίνακες, τονίζεται η ασυμμετρία, ενώ η αρμονία επιτυγχάνεται μέσα από μια ισορροπία του σχήματος και του χρώματος.

Οι ιδέες του De Stijl και του Mondrian δεν εφαρμόζονται μόνο στη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική, αλλά τις συναντάμε και σε άλλους τομείς, όπως στο βιομηχανικό σχέδιο, όπου η εφαρμογή τους θυμίζει το ύφος της σχολής Bauhaus. Τρανό παράδειγμα αποτελεί o αρχιτέκτονας Gerrit Rietveld, που σχεδίασε το περίφημο Rietveld Schroder House, το οποίο έχει αναδειχθεί σε σύμβολο του σύγχρονου design.

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Rietveld Schroder House, Gerrit Rietveld, 1924, Ουτρέχτη, Ολλανδία

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

The Reece School, Platt Byard Dovell White Architects, Νέα Υόρκη

Το ''Case Study No 8'' των Charles και Ray Eames είναι ένα ακόμα παράδειγμα και αποτελεί την πεμπτουσία του μοντερνισμού της αμερικανικής αρχιτεκτονικής.
Περιλαμβάνει ένα πλέγμα από ατσάλι και γυαλί που διανθίζεται με ένα χρωματιστό πάνελ, και έτσι το κτίριο θυμίζει εντυπωσιακά τις ζωγραφιές του Mondrian. Οι έννοιες που διατυπώνονται από τον Mondrian και το De Stijl επηρεάζουν ακόμα τη σύγχρονη αρχιτεκτονική. Έτσι, συναντάμε κτίρια που με το στυλ και το χρώμα τους ζωντανεύουν το μουντό γκρι αστικό περιβάλλον και κάνουν πιο υποφερτές τις βόλτες μας στην πόλη, «σπάζοντας» την χρωματική και αισθητική μονοτονία.
Παρακάτω θα δείτε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Case Study House No. 8, Charles and Ray Eames, 1949, Λος Άντζελες

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

The East Village/ Block 19, Bercy Chen Studio LP, Όστιν, Τέξας

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

123 Social Green Housing, SOMOS Arquitectos, Μαδρίτη, Ισπανία

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Falcon Headquarters, Rojkind Arquitectos, Μεξικό

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Vasily Klyukin Architecture

εικόνα άρθρου (De Stijl: Χρώμα στη μονοτονία)

Andrea Klimko Architects

εικόνα αρθρογράφου (Κώστας Σπάσης)

σχετικά με τον αρθρογράφο
Κώστας Σπάσης

Γεννήθηκε τον Μάρτη του '89 στην Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στο Σιδηρόκαστρο Σερρών από το οποίο κατάγεται. Έχει δυσανεξία στους δήθεν και τους αριβίστες και ανήκει στους ''μουτζαχεντίν'' των Καλών Τεχνών. Μεγάλες του αγάπες η Ιστορία, η φωτογραφία και η... ορειβασία. Ίσως τον πετύχεις σε κάποιο βουνό την ώρα που αιχμαλωτίζει το φώς της άγριας φύσης στον φακό του.

Artcore magazine's footer